בנט ושקד פוטרו: מה יעלה בגורל משרדיהם?

איילת שקד תיפרד מתפקידה כשרת משפטים ביום שלישי הקרוב • במקרה שלא ימונה שר משפטים ב-48 השעות הקרובות, ייאלץ רה"מ בנימין נתניהו למלא את התפקיד הזה, כפי שקורה כאשר ראש ממשלה מפטר שר ולא ממנה מחליף תחתיו

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: יוסי זמיר
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: יוסי זמיר

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר  אביחי מנדלבליט, פרסם היום (א') הבהרה לפיה מינוי שרים חדשים בעת הזו הוא לפי סעיף 30 (ד) לחוק יסוד: הממשלה, כלומר, הממשלה יכולה למנות שרים מבין חברי הכנסת המכהנים ללא צורך באישור הכנסת.

כך מונה לפני כמה ימים שר החוץ ישראל כ"ץ, וכעת אחרי הודעת ראש הממשלה נתניהו על פיטורי השרים איילת שקד ונפתלי בנט, בכוונתו למנות שר חינוך ממפלגת הבית היהודי ושר משפטים מתוך הליכוד. אך נכון לשעה זו, הן השר יריב לוין והן השר זאב אלקין הודיעו כי לא ייקחו על עצמם את התיק בשעה זו, כיוון שאינם מעוניינים במינוי זמני לתפקיד.

מוקדם יותר הערב, ח"כ בצלאל סמוטריץ' צייץ באופן די ברור כי אינו מתכוון לוותר על תיקי המשפטים והחינוך. 

במקרה שלא ימונה שר משפטים ב-48 השעות הקרובות, ייאלץ ראש הממשלה בנימין נתניהו למלא את התפקיד הזה, כפי שקורה כאשר ראש ממשלה מפטר שר ולא ממנה מחליף תחתיו.

בתוך כך, התנועה לטוהר המידות פנתה ליועץ המשפטי ולראש הממשלה בדרישה למנות ממלא-מקום שר המשפטים באופן מיידי, וזאת עוד בטרם ייכנסו לתוקף פיטוריה של שרת המשפטים היוצאת, איילת שקד, ביום שלישי אחר-הצהריים. לטענת התנועה, באמצעות חבר הוועד המנהל מנדי אור ועו"ד יובל יועז, "אין לקבל מצב שבו מכהן מר נתניהו בתפקיד שר המשפטים, אף לא שעה אחת, אף לא דקה אחת. וזאת, כדי לא להציב הן את היועץ המשפטי לממשלה, הן את כל אנשי הפרקליטות העוסקים בתיקיו הפליליים של מר נתניהו,והן את מר נתניהו עצמו, במצב של ניגוד עניינים", נאמר בלשון הודעת התנועה.

בתנועה לטוהר המידות הודיעו כי יפנו לבג"ץ אם לא יהיה מינוי כאמור.