למרות התשואות השליליות, קרנות הנאמנות המשיכו לגייס בחודש מאי

"בהסתכלות שנתית ניתן להגיד כי כל משקיעי קרנות הנאמנות רושמים השנה רווחים, גם לאחר חודש מאי, כאשר הקטגוריה המצטיינת היא קטגוריית קרנות מניות ישראל", אומר בכיר בשוק • בולטות בצמרת המגייסות: הראל, פסגות ומור

מלחמת סחר בין ארה"ב לסין / צילום: שאטרסטוק
מלחמת סחר בין ארה"ב לסין / צילום: שאטרסטוק

למרות שבחודש מאי שוקי ההון שבו לירידות והזכירו למי ששכח כי מדדים יכולים להיצבע גם באדום, שוק קרנות הנאמנות המשיך לגייס כספים חדשים לניהולו גם בחודש החולף.

ואולם, בשל התשואות השליליות בשוקי ההון בחודש החולף, בסיכומו של חודש מאי 2019 קטן סך הנכסים שמנוהלים בקרנות הנאמנות בכ-0.9% לסך של כ-324 מיליארד שקל. עם זאת, מתחילת השנה עדיין מדובר בתשואות חיוביות נאות מאוד, כשלצד הגיוסים המצרפיים בשוק, התשואות החיוביות תרמו את שלהן והביאו לגידול של כ-5.7% בסך הכנסים.

"לאחר העליות החדות בשוקי המניות בעולם בארבעת החודשים הראשונים של השנה, הגיע חודש מאי והזכיר כי שוקי המניות יודעים גם לרדת ובצורה משמעותית", אומר ל"גלובס" גורם בכיר בשוק קרנות הנאמנות, שמסביר כי "הירידות של חודש מאי הפסיקו את אחת מפתיחות השנה החזקות ביותר של השנים האחרונות. החולשה בשוקי המניות בעולם שוב הגיעה מכיוון התחממות בגזרת מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין", הוסיף.

בחודש החולף מדדי המניות בארה"ב רשמו ירידות חדות כאשר מדד הנאסד"ק  רשם ירידה של מעל 8%, בעוד שמדד S&P 500  ירד בכ-6.5% ומדדי המניות באירופה ירדו בשיעורים של כ-5%. מנגד, בניגוד למגמה העולמית השלילית, דווקא שוק המניות בישראל הפגין "עוצמה", אומר אותו גורם, כשמדד ת"א-125  רשם ירידה של 2% בלבד ומדד ת"א-90  עלה כ-0.4%, בניגוד למגמה העולמית.

על רקע מגמות אלה, מציינים בשוק הקרנות, "קרנות האג"ח סיכמו חודש חיובי נוסף, בעוד שקרנות מניות חו"ל סיכמו חודש שלילי ראשון, לאחר ארבעה חודשים חיוביים.

"הקרנות המצטיינות החודש היו קרנות אג"ח חו"ל חשוף מט"ח, שנהנו מעליית הדולר ומהתגברות הערכות להפחתת ריבית הפד" אומרים בשוק, ומוסיפים כי "הקרנות שבעיקר נפגעו החודש מהירידות היו קרנות מניות חו"ל, שרשמו ירידות ממוצעות של 5%". לעומת קטגוריות אלה, קרנות מניות ישראל הצליחו לעבור את חודש מאי בצורה טובה ביחס לעולם, "וגם ביחס למדדי המניות בארץ", אומר אותו גורם בכיר, "עם ירידה של 1.5% בלבד".

לרשימת הגיוסים והפדיונות בשוק קרנות הנאמנות במאי 2019 - לחץ כאן

"הקטגוריה המצטיינת: קרנות מניות בארץ"

עם זאת, מאי ממש לא מחק את המגמות החיוביות שנרשמות מתחילת השנה. "בהסתכלות שנתית ניתן להגיד כי כל משקיעי קרנות הנאמנות רושמים השנה רווחים, גם לאחר חודש מאי, כאשר הקטגוריה המצטיינת היא קטגוריית קרנות מניות ישראל, עם תשואה חציונית גבוהה של מעל 10%, שהדיחה החודש את קטגוריית מניות חו"ל, שירדה למקום השלישי בטבלת הביצועים עם כ-7% תשואה מתחילת שנה", אומר אותו גורם.

על רקע מגמות חיוביות אלה מתחילת השנה, ולאחר שבשנת 2018 כולה נרשמו פדיונות ניכרים, חלק מהמשקיעים שיצאו מהשוק אשתקד ממשיכים לחזור לשוק ההון ולהשקעה בקרנות הנאמנות. מעיבוד דיווחי חברות ניהול קרנות הנאמנות, להוציא חברה קטנה שלא משנה את התמונה הכוללת, נרשמו עד כה השנה גיוסים בהיקף מצרפי של כמעט 4 מיליארד שקל. זאת, גם הודות לגיוסים חיוביים של כ-800 מיליון שקל שנרשמו במהלך חודש מאי לבד.

בבית ההשקעות מיטב דש אומרים היום ביחס לשוק קרנות הנאמנות כי גם בסיום חודש מאי "תעשיית קרנות הנאמנות שומרת על יציבות", כאשר על כך מוסיף מורן צביק, מנהל קשרי יועצים במיטב דש קרנות נאמנות, כי "יציבות כן, אבל יש הבדלים פנימיים בין הקרנות האקטיביות לבין הפאסיביות, וגם בתוך הפאסיביות".

לדבריו, בהסתכלות על הקרנות האקטיביות, "קרנות אג"ח מדינה ממשיכות את המומנטום החיובי של החודשים האחרונים, ואף כובשות את ראש טבלת הקרנות האקטיביות המגייסות, עם סכום של כ-390 מיליון שקל", כאשר קרנות מנוהלות אג"ח כללי מאבדות את ההובלה בראש טבלת הקרנות האקטיביות המגייסות, עם גיוס בסכום של כ-70 מיליון שקל, הרבה פחות מאשר בחודש הקודם, אז זה הסתכם בכ-445 מיליון שקל".

עוד הוא מפרט כי "קרנות אג"ח חברות יורדות משמעותית בקצב הגיוסים מחודש קודם לכן לסכום הנאמד בכ-80 מיליון שקל, לעומת 260 מיליון שקל בחודש אפריל".

עוד אומר צביק כי "קרנות מנוהלות מנייתיות, כולל הגמישות, ממשיכות לפדות גם בחודש מאי, ואף עולות משמעותית בקצב הפדיונות לסכום של כ-300 מיליון שקל, זאת בעקבות המגמה השלילית בשווקים".

במיטב דש מפרטים בין היתר כי "התעשייה האקטיבית המסורתית, ללא הקרנות הכספיות, חזרה לפדיונות בחודש מאי, בסכום של כ-145 מיליון שקל", תוך שהם מפרטים כי "התעשייה הפאסיבית - כלומר, הקרנות המחקות בצירוף קרנות הסל, רשמה גיוסים של כ-140 מיליון שקל". הגיוס במכשירים העוקבים, שלא מנסים להכות את המדדים, קרה אך ורק הודות לקרנות המחקות, שגייסו כמעט חצי מיליארד שקל, בעוד שקרנות הסל הצטמקו גם החודש.

קרנות הסל פדו השנה כ-1.8 מיליארד שקל

מציאות זו מאוששת את ההבנה שהתחום שבולט בפדיונות מתחילת השנה הוא קרנות הסל, שעד סוף 2018 היו תעודות הסל. מתחילת השנה קרנות הסל פדו כ-1.8 מיליארד שקל. זה משפיע גם על המסחר בבורסה ומקטין מחזורים, וזאת משום שבקרנות הסל יש פחות עסקאות ממה שהיה בתעודות הסל.

בכל אופן, כתמיד, הגיוסים אינם מגמה אחידה וחוצת ענף. בדיקת דיווחי החברות מלמדת כי גם במאי בולטות בצמרת המגייסות שתיים מהחברות הגדולות, חברות ניהול קרנות הנאמנות של הראל ופסגות, כשלצידן בולטת במעלה הטבלה גם מור.

נתחיל מהראל, שקרנות הנאמנות שלה מנוהלות על ידי ירון דייגי ואורי שור, שממשיכה להוביל את טבלת הגיוסים גם בחודש מאי, עם גיוס של כ-676 מיליון שקל, כאשר היא מובילה את הטבלה גם מתחילת 2019, עם גיוסים מצטברים של 3.34 מיליארד שקל.

אחריה ניצבת חברת הקרנות של פסגות, שאותן מנהל אייל גורן, ושגייסו במאי 278 מיליון שקל, שהביאו את סך הגיוסים שלה מתחילת השנה לכ-2.28 מיליארד שקל. פסגות שנייה להראל גם במאי וגם מתחילת השנה.

במקום השלישי נמצאת חברת ניהול הקרנות של מור בית השקעות, בניהולו של אלי לוי, שביססה את מעמדה כשחקנית קרנות הנאמנות השביעית בגודלה בשוק, לאחר שמוקדם יותר השנה עקפה את הקרנות של אלטשולר שחם.

מנגד, במאי היו ארבעה גופים מנהלים שפדו סכום תלת ספרתי כל אחד. מדובר בקרנות של אלומות, בקרנות של מודלים, בקרנות מיטב דש - שהוא השחקן הגדול בשוק - ובקרנות אי.בי.אי. מתחילת השנה מדובר ברשימה רחבה יותר של פודים בסכומים ניכרים ותלת ספרתיים במיליוני שקלים, כל אחד, בסדר יורד: איילון, אלטשולר שחם, אילים, סיגמא, אלומות, רוטשילד, מודלים, אנליסט ואי.בי.אי, שעד כה רושם שנה לא טובה.