מדינת הלכה - נחלת חלק קטן ביהדות הדתית–חרדית

התבאטותו מעוררת המחלוקת של ח"כ סמוטריץ' היא נחלתו של חלק קטן ביהדות - כל יתר הזרמים, לרבות החרדים, מתנגדים • הסיבה להתנגדות זאת - הלכתית: לא ניתן לכונן מדינת הלכה בטרם הגעת המשיח • פרשנות

חברי יהדות התורה: (מימין לשמאל) מאיר פרוש, משה גפני ויעקב ליצמן / צילום: מארק ניימן לע"מ
חברי יהדות התורה: (מימין לשמאל) מאיר פרוש, משה גפני ויעקב ליצמן / צילום: מארק ניימן לע"מ

התבטאותו של ח"כ בצלאל סמוטריץ' על הכוונה לכונן מדינת הלכה "כבימי דוד המלך" כזו שתפעל על-פי דין תורה, היא נחלתו של חלק קטן ביהדות הדתית-חרדית, המשויך למה שמכונה כיום הזרם החרד"לי. כל יתר הזרמים לרבות החרדים מתנגדים לגישה הזו.

בצד החרדי יש ויכוח ארוך שנים על עצם קיומה של מדינת ישראל, כזו שהקדימה את חזון ביאת המשיח ומתנהלת באופן חילוני עם סממנים יהודיים. אורחות חייהם השתנו יחסית מעט מאוד, שכן אין דרך הלכתית לשנות מהותית את המצוות בהיעדר גוף כמו הסנהדרין למשל או סמכות רבנית חזקה ומוסמכת שתוכל לבצע שינויים. הפסיקות והקביעות של הרבנים החרדים נוגעות לחיי היומיום של החרדים, והם נזהרים מלעסוק בענייני מדיניות, כך למשל הם נמנעים לכהן כשרים - למעט תקופה קצרה של ליצמן כשר הבריאות. החרדים שבים ומצהירים - אין לנו שום כוונה לכונן כאן מדינת הלכה, והסיבה העיקרית לכך היא הלכתית - לא ניתן לדידם לכונן מדינת הלכה בטרם הגעת המשיח. 

הצלחתם של הדתיים והחרדים הייתה הכנסת דיני האישות לחקיקה הישראלית ומתן הסמכות החוקית לתחום זה לרבנות הראשית. עם היווצרות הזרם החרד"לי בעשור הקודם היו בו גם פלגים שיזמו פעילות אקטיבית יותר ליישום חוקי הלכה ונוהגי הלכה, למשל הפעילות להחזרת פולחנים בהר הבית. בין השאר מנסים אנשי הר הבית האלה לקיים הקרבת קורבנות, הם מחפשים בדבקות את הפרה האדומה ומכינים כלים לעבודה בבית המקדש. 

סמוטריץ' מתכוון להכניס חקיקה חדשה שתחייב שימוש במשפט העברי כשהדבר ניתן. נשיא בית המשפט העליון לשעבר, אהרן ברק, אמר בכנס לפני כחודש כי המשפט הישראלי מבוסס על המשפט העברי בתחומים רבים ואפשר בהחלט להרחיב זאת, אך תוך שמירה על עקרונות המשפט האחרים. לא בטוח שלכך מתכוון סמוטריץ'.