האם לערביות וערבים יש סיכון גבוה יותר להיפגע בתאונות דרכים? | המשרוקית

37 ערבים וערביות נהרגו בכבישי ישראל מתחילת השנה • רגע לפני שהכנסת ה-21 התפזרה, ח"כ אוסאמה סעדי מחד"ש-תע"ל התייחס לתופעה המדאיגה וטען כי שיעור הערבים המעורבים בתאונות "גבוה פי שניים מחלקם באוכלוסייה". האומנם? • המשרוקית של גלובס

ח"כ אוסאמה סעדי, חד"ש-תע"ל / צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת
ח"כ אוסאמה סעדי, חד"ש-תע"ל / צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת

שעות אחדות לפני שהכנסת שוב פיזרה את עצמה, הספיק ח"כ אוסאמה סעדי מחד"ש-תע"ל לדבר במליאה על כמה בעיות דחופות בחברה הערבית. אחת מהן היא הקטל בכבישים: "גם תאונות הדרכים, אדוני היושב ראש, גובות קורבנות. מאז תחילת השנה, בחברה הערבית, במגזר הערבי, 37 הרוגים בתאונות דרכים. פי שניים מהאחוז שלנו בחברה".

כדי לבדוק את המספרים האלה פנינו לנתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (רלב"ד). זו מפרסמת מדי שבוע דוח מעודכן על הנפגעים בכבישים. לפי הדוח שפורסם סמוך לנאומו של סעדי, מראשית 2019 נהרגו בכבישי ישראל 123 נשים ואנשים. 37 מהם אכן היו ערביות וערבים - 30% מכלל ההרוגים. המספר הזה גבוה בהרבה משיעור הערבים באוכלוסייה, שעומד לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה על כ-21%.

אם כן, הסיכוי של ערבי להיפגע בתאונה היה גדול פי 1.5 בערך מהממוצע הישראלי. אבל יש קבוצות שבהן הפערים גבוהים פי כמה. בין ששת הילדים עד גיל ארבע שנהרגו בדרכים מראשית השנה, ארבעה היו ערבים. בין 13 הרוגים מגיל 20 עד 24, שישה היו ערבים.

חלקם הגדול של ערבים בין נפגעי התאונות הוא לא מגמה חדשה: ב-2010 הגיע משקל הערבים בקרב הרוגי התאונות ל-37% - פי 1.8 מחלקם באוכלוסייה באותה עת. ב-2015 המספר ירד מעט ל-29% מכלל ההרוגים, פי 1.4 מחלקם באוכלוסייה.

ברקע עומד בין היתר שיעור המעורבות של נהגים ערבים צעירים בתאונות קטלניות. ב-2017, מכל 10,000 בעלי רישיון ערבים עד גיל 24, 4.1 היו מעורבים בתאונה עם הרוג, בערך פי 3.5 מאשר יהודים.

■ בשורה התחתונה: דברי סעדי נכונים ברובם. חלקה של החברה הערבית בהרוגים מתאונות מדרכים מתחילת השנה היה גדול בהרבה מחלקה באוכלוסייה. עם זאת, הוא היה גדול פי 1.5 ולא פי 2.