מאחורי הראלי באג"ח בארה"ב עומד דולר חזק; האם להתגונן בכל זאת?

משקיעים רוכשים אג"ח ממשלת ארה"ב מבלי לגדר אותן כנגד סיכון של ירידה בדולר • "ככל שהאי-ודאות לגבי סכסוכי הסחר תישאר בעינה - הדולר ימשיך לקבל תמיכה"

אילוסטרציה: shutterstock
אילוסטרציה: shutterstock

דולר חזק באופן מתמשך עומד בבסיס הגאות במחירי אג"ח האוצר האמריקאי, בעוד שעליית המדרגה בסכסוכי הסחר העולמי של ארה"ב מגבירה את הביקוש לנכסים בטוחים יותר, כמו אג"ח כאלה.

ישנם משקיעים שנכנסים לשוק אג"ח האוצר מבלי להגן על עצמם מפני תנודות במחיר הדולר, בהימור על כך שהכוח הכלכלי המתמשך של ארה"ב, והריביות הגבוהות יחסית שלה, ימשיכו לחזק את הדולר.

הימורים על עליית וירידת הדולר
 הימורים על עליית וירידת הדולר

זהו מהפך ביחס לסוף 2018, אז העלות הגבוהה של הגידור מפני התנודות בדולר הרתיעה כמה משקיעים זרים מפני שוק האג"ח האמריקאי, ותשואות האג"ח, שנעות בהיפוך מהמחירים, עלו לשיאים של כמה שנים.

האסטרטגיה הזו תגמלה משקיעים שמהמרים לאחרונה על הדולר, לאחר שהמטבע הזה סתר את הציפיות של בנקים רבים בוול סטריט, בכך שרשם התחזקות יציבה לשיא של שנתיים לאחרונה. רבים מאמינים שהוא ימשיך לעלות, על רקע התחזית הכלכלית הלא יציבה במקומות כמו אירופה ויפן.

תשואת אג"ח האוצר לעשר שנים היא הבנצ'מארק של שוקי ההון העולמיים, והיא קובעת במידה רבה את הריביות על כל דבר, מהלוואות לסטודנטים (שכר לימוד) עד משכנתאות לדיור. תשואה זו ירדה ביום שישי שעבר לשפל חדש לשנת 2019, אחר שהנשיא דונלד טראמפ איים להטיל מכס על כל היבוא מקסיקו, וטלטל את שוקי ההון בעולם.

ההודעה הזו הפתיעה את המשקיעים, שכבר מתמודדים עם העלייה במתיחות הסחר בין ארה"ב לסין, הכלכלה השנייה בגודלה בעולם. החששות לגבי השפעת העימות המסחרי הזה על הצמיחה הכלכלית העולמית צפויים לשמור על הביקוש לנכסים שנתפסים כבטוחים יחסית, כך מעריכים אנליסטים.

טים אלט, מנהל תיקי אג"ח ומט"ח בחברת אביבה אינבסטורז, אמר שהוא קנה אג"ח אוצר עבור חשבונות שרשומים בחו"ל, בלי לגדר את הרכישות הללו כדי להגן עליהן מפני האפשרות של ירידת הדולר.

"כאשר שאר העולם בבעיה, והתחזית לא ברורה, הגיוני לחפש מקלט במטבעות בטוחים", הוא אמר. "ככל שהאי-ודאות לגבי סכסוכי הסחר תישאר בעינה, כך הדולר ימשיך לקבל תמיכה".

המשקיעים יקבלו מושג אם עליות השכר האחרונות בארה"ב נמשכות כאשר הממשל יפרסם ביום שישי הקרוב את דוח התעסוקה לחודש מאי. עליית השכר עלולה להעלות את האינפלציה, ולאיים על ערך תשלומי הריבית הקבועה והקרן של האג"ח שאינן צמודות למדד המחירים. אינדיקציות כלכליות חשובות נוספות הן מדד המגזר היצרני של מנהלי הרכש (לוגיסטיקה) והזמנות ממפעלים באפריל, שיפורסמו השבוע.

משקיעים בינלאומיים נוהגים לגדר את החזקות האג"ח הזרות שלהם באמצעות נגזרים, שמאפשרים להם ללוות מט"ח בתמורה למטבע שלהם, ולנעול את הריבית העתידית שבה הם יוכלו להפוך את העסקה, כלומר לחזור לנכסים שנקובים במטבעות שלהם.

גידור מוריד את התשואה למינוס

ההבדל בין השקעה עם הגנה לבין החזקת אג"ח אוצר ללא גידור יכול להיות משמעותי. משקיע יפני שקונה אג"ח לעשר שנים ללא גידור מרוויח כעת תשואה של 2.14% על בסיס גלגול של ההחזקה כל שלושה חודשים. רכישת גידור מורידה את התשואה למינוס 0.65%. משקיע אירופי יקבל תשואה (ליתר דיוק, ישלם) של מינוס 0.84% כשהוא מגדר את האירו שלו.

"בסוף 2018, משקיעים רבים הבינו שאם הם היו נכנסים לשוק אג"ח האוצר האמריקאי ללא גידור, הם היו מרוויחים כסף", אמר אד אל-חוסייני, אנליסט ריביות ומט"ח בכיר בחברת קולומביה תרדנידל.

בו זמנית, המשקיעים הללו לא יכולים לקבל בשוק הבית שלהם את התשואה שהם רוצים.

האסטרטגיה הזו יכולה להיות גרועה בכמה דרכים. פריצת דרך לא צפויה בשיחות הסחר בין ארה"ב וסין, לדוגמה, עשויה להצית מחדש את התיאבון של המשקיעים לסיכונים, ולהוציא אותם משוק האג"ח ונכסים בטוחים אחרים. האפשרות הזו נראית בעלת סיכויים קלושים לאנליסטים רבים, כאשר וושינגטון ובייג'ין מתחפרות לקראת מה שנראה כמו מלחמת סחר ממושכת ועקובת מכסים.

משקיעים לא אמריקאים הגדילו את החזקותיהם באג"ח של האוצר האמריקאי ב-3.4% בינואר-מרץ השנה, לפי נתונים של האוצר. הדולר עלה מאז, ועומד כעת על קרוב לשיא של שנתיים, וההימורים בשוק החוזים העתידיים על עלייה נוספת של הדולר קרובים לנקודת שיא מאז 2015 (נטו, בניכוי הימורים הפוכים על ירידה לדולר).

למשקיעים בעולם אין הרבה חלופות לדולר או לשוק אג"ח האוצר האמריקאי, ששווה 15 טריליון דולר. אג"ח ממשלת גרמניה לעשר שנים מניבה כעת מינוס 0.2%, כלומר, המשקיעים משלמים תמורת הזכות להחזיק את כספם במכשיר בטוח זה.

ההיצע של אג"ח האוצר האמריקאי צפוי גם להמשיך לגדול, כאשר ממשל טראמפ ינהל סדרת גירעונות של טריליון דולר בתקציב מהשנה הבאה. כמה אנליסטים מעריכים שההיצע הגדל של החוב הריבוני יבטיח לסוחרים ולמשקיעים שפע של נזילות (יכולת לפדות את ההשקעה) ויגדיל את המשיכה לאג"ח הללו, כאשר נכסים מסוכנים יותר הם תנודתיים.