ח"כ עיסאווי פריג' שוקל לרוץ לראשות מפלגת מרצ

פריג' מנסה לקדם מהלך ליצירת הנהגה ערבית-יהודית משותפת במפלגה ותפקיד יו"ר משותף לצד תמר זנדברג • הבוקר הודיע ניצן הורוביץ כי יתמודד על ראשות המפלגה

עיסאווי פריג'/ צילום: לואיז גרין
עיסאווי פריג'/ צילום: לואיז גרין

תמר זנדברג לא תתמודד לבד במרוץ על הובלת מפלגת מרצ בבחירות לכנסת ה-22. אחרי שהבוקר הודיע הח"כ לשעבר ניצן הורוביץ כי בכוונתו להתמודד,  ל"גלובס" נודע כי גם ח"כ עיסאווי פריג' שוקל בחיוב רב לרוץ לראשות המפלגה, תוך ניצול הצלחתו בהבאת מצביעים רבים למרצ מהחברה הערבית. הדעה הרווחת היא כי הוא למעשה הציל את המפלגה מנפילה אל מתחת לאחוז החסימה. 

מטרתו של פריג' היא להפוך את מרצ לרשימה יהודית-ערבית אמיתית. מאחר שהוא מבין כי סיכוייו לנצח לבד אינם גבוהים, פריג' מנסה לקדם מהלך ליצירת הנהגה ערבית-יהודית משותפת ותפקיד יו"ר משותף - כפי שקיים בכמה ארגונים ועמותות בישראל. הצעה ברוח זו תידון בוועידה בשבוע הבא, ואם תתקבל, הוא יתמוך בזנדברג לכהונה משותפת עימו.

אם תתגבש חזית משותפת של זנדברג ופריג', לניצן הורוביץ מצפה קרב קשה במיוחד. הורוביץ לא היה רץ ללא תמיכתו של מחנה משמעותי במרצ, ואת התמיכה הזו הוא קיבל מהמחנה הנחשב הגדול במרצ, מחנה ה"אדומים" שבראשו עומד ח"כ אילן גילאון. גילאון אמנם לא הודיע פומבית על תמיכתו בהורוביץ, אבל אנשיו כבר מפיצים את הודעות התמיכה וגילויי השמחה על המועמדות. כך גיל גרינשפן, מי שהיה מנהל הקמפיין של גילאון כשהתמודד על ראשות מרצ ומהבולטים במחנה ה"אדומים", כתב בפייסבוק: "כל כך משמח אותי לראות שניצן מתמודד על ראשות מרצ, יש תקווה לבניה מחודשת של השמאל! אני מאמין שבחירה בניצן תביא שינוי בגישה ובהתנהלות חיבורים חדשים בשמאל".

בממסד המפלגתי לא מתלהבים מהמהלך של הורוביץ. הן בשל הכניסה למערכת בחירות פנימית והן כי כוונותיו לא ברורות לגמרי. אחד מבכירי המפלגה אמר ל"גלובס" ש"ניצן נחשב למי שעוזב ונוטש כשברור לו שהוא מפסיד. מה יקרה אם יפסיד? בטח יעלם שוב. כפי שנעלם כשהפסיד בבחירות לראשות עיריית תל אביב ואפילו לא נשאר לכהן במועצה".

אחת השאלות היא איך ייבחר היו"ר. זנדברג מעדיפה פריימריז בקרב המתפקדים המונים כ-20 אלף איש ואשה, כפי שהיה בפעם האחרונה. הורוביץ מעדיף בחירות בוועידה, שבה יש מעט יותר מאלף חברים. התקנון הנוכחי קובע כי הבחירות יהיו בוועידה, ושינוי דורש רוב מיוחס של 66%, רוב שיהיה לה קשה להשיג.