השיעור של פרקליט המדינה על "פסילת מנהיגים מהובלת העם בעבר ובהווה"

עו"ד שי ניצן חשב, ועודנו חושב, שצריך היה להאשים את רה"מ נתניהו בשוחד בשלושת התיקים, ולא רק בתיק 4000 • ניצן ציין לא מזמן כי להליך השימוע יש חשיבות רבה ביותר, והיה נחרץ כי יש לקיים שימוע בתוך 30 ימים • "אנו מודעים לחלוטין לצורך בקבלת ההחלטה בהקדם - ומאידך לצורך לתת זמן ראוי להתכונן לשימוע"

פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן / צילום: איל יצהר
פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן / צילום: איל יצהר

ערב שבועות העביר פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, שיעור בירושלים, שהכותרת שלו הייתה: "פסילת מנהיגים מהובלת העם בעבר ובהווה". היו מי שראו בכך פגיעה בהליך ההוגן של ראש הממשלה בנימין נתניהו ובזכותו לשימוע. הכתב עמית סגל, הפרשן הפוליטי של חדשות 12, צייץ בטוויטר: "בחוק כתוב שהשימוע ייערך 'בלב פתוח ובנפש חפצה'. אני מציע: 'פרקליטים יהירים ויודעי כל - מהתנ"ך ועד ימינו'".

עם או בלי קשר לציוץ התוקפני של סגל, ברור שפרקליט המדינה רואה בחומרה רבה את התנהגותו של נתניהו, כפי שזו התבררה מחומר הראיות בשלושת התיקים שבהם חשוד ראש הממשלה.

נזכיר כי ניצן חשב ועודנו חושב, שצריך היה להאשים את נתניהו בשוחד בשלושת התיקים, ולא רק בתיק 4000.

על תפיסתו היותר מעמיקה של ניצן את הליך השימוע לנתניהו ובכלל, אפשר ללמוד מדברים שאמר ניצן לפני כשבועיים בכנס לשכת עורכי הדין. ניצן ציין כי להליך השימוע יש חשיבות רבה ביותר. עם זאת, הוא הזכיר, ולא במקרה, כי לפי הנחיית היועמ"ש בנושא שימוע, "מוסד השימוע אינו מהווה תחליף למשפט, ואין תכליתו לשמש מעין 'משפט זוטא'".

פרקליט המדינה ציין כי בהנחיה נקבע, בין היתר, כי "במסגרת הליך השימוע אין מקום להתדיינות פרטנית באשר לנבכי התיק ולחומר הראיות הכלול בו, ויש להתמקד בסוגיות עקרוניות אשר מצויות ביסוד טיוטת כתב האישום".

לדבריו, "מובן כי אין באמור כדי לגרוע מחשיבות השימוע, אלא להבהיר את תכליתו וייעודו - לא התנצחות על טיבה של כל ראיה וראיה, אלא 'איתגור' התפיסה שביסוד ההחלטה לשקול את העמדתו של החשוד לדין. ואכן, היו דברים מעולם - תיקים נסגרו לאחר קיום שימוע", אמר ניצן.

בסוגיית מועד השימוע לנתניהו, ניצן היה נחרץ. הוא הזכיר כי לפי הנחיית פרקליט המדינה, ככלל, יש לקיים שימוע בתוך 30 ימים. עוד קובעת ההנחיה כי ייתכנו מצבים שבהם תימצא הצדקה להארכת משך הזמן לצורך השימוע. כך לדוגמה, כאשר מדובר בתיק חקירה בהיקף נרחב או בעל מורכבות יתרה, או כאשר מתקיימות נסיבות ייחודיות - למשל ריבוי חשודים או פרשות. אולם על-מנת להימנע משיהוי יתר בהעמדה לדין ומפגיעה עקב כך באינטרס הציבורי של כולנו, נקבע בהנחיה כי הארכה כאמור תינתן במשורה.

לדברי פרקליט המדינה, "מטבע הדברים, במקרים שבהם חומר הראיות רב מאוד, אנו מקצים יותר מחודשיים לשימוע. אולם בכל מקרה אנו משתדלים לקצוב פרק זמן שמחד יאפשר הכנה נאותה לשימוע, ומאידך יימנע משיהוי שלא לצורך".

ניצן אמר בקול ברור: "אנו, העוסקים במלאכה, מודעים לחלוטין לצורך בקבלת ההחלטה בהקדם, ומאידך לצורך לתת זמן ראוי להתכונן לשימוע. כמובן, אין בכוונתנו לקפח את ראש הממשלה ולהקצות לבאי-כוחו זמן קצר מדי להכנה.

"מנגד, אין גם כל מקום לדרוש ולצפות כי נתמהמה ונקצה פרקי זמן ארוכים יתר על המידה, כאשר אין סיבה אמיתית לכך. על יסוד היקף החומר בעניין דנן, פרק זמן של שישה חודשים הוא פרק זמן סביר לחלוטין להתכונן לשימוע".

פרקליט המדינה הזכיר עוד כי הפרקליטות מטפלת באלפי חשודים מדי שנה, וגם להם היא קוצבת פרקי זמן סבירים, על-פי היקף החומר המדובר, "ובמקרים רבים אנו דוחים בקשותיהם לארכות. גם בנושא זה חשוב להקפיד על שוויון מהותי. לפיכך, גם מטעם זה לא מצאנו לנכון להיענות לבקשה החריגה עד מאוד, שהופנתה אלינו, לתת הארכה של שנה נוספת עד לשימוע".

ניצן אמר כי "לצערי הרב, גם החלטה זו, כמו רבות נוספות, הפכה בידי גורמים שונים כלי לניגוח רשויות אכיפת החוק, תוך העלאת טענות חסרות שחר. טענות אלה הן טענות-סרק, שלעתים נדמה, לצערי, כי הן מועלות כמעט באופן אוטומטי, תוך ייחוס שיקולים זרים לרשויות התביעה". 

*** חזקת החפות: ההליכים המשפטיים בעניינו של ראש הממשלה בנימין נתניהו עדיין בראשיתם. הוא מכחיש את המיוחס לו, ועומדת לו חזקת החפות.