מיסטר G | פיצ'ר

כינרת עם ערך מוסף: היסטוריה וארכיאולוגיה בבקעת גינוסר

בקעת גינוסר: שבילי הליכה נופיים, אתרים היסטוריים מרתקים ואטרקציות שכדאי לזכור לפעם הבאה שבאים אורחים מחו"ל

כינרת/ צילום:יותם יעקובסון
כינרת/ צילום:יותם יעקובסון

אחד משירי השבת היפים ביותר בספר השירים הארצישראלי הוא זה של יהושע רבינוב: "יָרְדָה הַשַּׁבָּת אֶל בִּקְעַת גִּנּוֹסָר/ וְנִיחוֹחַ עַתִּיק בְּשׁוּלֶיהָ./ וַיַּעַמְדוּ מִסָּבִיב הֲרָרִים שׁוֹשְׁבִינִים/לָשֵׂאת אַדַּרְתָּהּ הַזּוֹהֶבֶת/תַּעֲלֶינָה יוֹנִים מִכִּנֶּרֶת הַיָּם/ קַבֵּל אֶת רוּחָהּ הַלּוֹהֶבֶת".

מסופר שבעת ביקורו של רבינוב בקיבוץ גינוסר, בשנת 1944, יצא לטייל במעלה ואדי חמאם (ואדי היונים), המפריד בין הר ארבל להר ניתאי. מאות היונים ששבו בערבו של יום אל מקומות הקינון והלינה שלהן בחגווי הסלע היו ההשראה לשירו. גם כיום ניתן לטייל בוואדי חמאם. בחלקו העליון נמצאים שרידי בית כנסת עתיק ולצדם שרידי יישוב ומערות קבורה.

נופיה של בקעת גינוסר נשקפים במלוא הדרם ממרומי המצוק הגבוה של הארבל (גן לאומי, כניסה בתשלום). מעבר לה נשקפים הרי מזרח הגליל, דרום רמת הגולן, צפון הגלעד וכשהאוויר צלול, אפשר גם לראות את החרמון. ניתן להסתפק בתצפית, אבל אפשר גם לצאת במסלול מעגלי שיורד אל שרידי הביצורים הנחבאים במערותיו ולשוב ולעלות, או ללכת בשביל המסתיים למרגלות המצוק, בואך הכפר ואדי אל-חמאם, מה שמצריך הקפצת רכבים לנקודת הסיום.

נקודת תצפית נאה נוספת נמצאת בצפון הבקעה: תל כנרות, אתר ארכיאולוגי חשוב (אך לא מרשים למי שאינו ארכיאולוג). נשקפים ממנו מראות יפים על הכינרת, הגולן וכנסיות טבחה, וניתן גם ללכת ממנו אל הכנסיות בהמשכו של השביל.

בבקעת גינוסר אתרים ארכיאולוגיים רבים. אחד מהם, חורבת אל-מיניה (חורבת מנים), ארמון מפואר שהקימו שליטי בית אומיה המוסלמים במאה השביעית וחרב ברעש האדמה של 749, נמצא בסמוך לאתר ספיר, ראשיתו של המוביל הארצי. אל המתחם נכנסים דרך שרידיו של שער כניסה גדול. מעבר לו שרידי חדרים, אולמות ועמודים שבעבר קישטו את חומות המבנה (הכניסה חופשית).

בדרום הבקעה נמצא אתר מגדלא (www.magdala.org), על שרידיה של העיר הקדומה טריכאיי. כשהחל דיכויו של המרד הגדול בגליל נכנעה טבריה ללא קרב והקנאים שישבו בה נמלטו לטריכאיי. אלא שטיטוס כבש גם אותה. המורדים יצאו בסירות אל הים, והרומאים אחריהם, ברפסודות. בקרב הימי נהרגו כל המורדים, ויוסף בן מתתיהו כתב שהכינרת האדימה מדמם.

מאז שנת 2006 מוקם כאן מרכז נוצרי גדול, במימון מקסיקני. המתחם עדיין נמצא בשלבי בנייה, אך בינתיים הושלמה הקמת הכנסייה שכותלה המזרחי עשוי חלון זכוכית גדול אל עבר הכינרת. המזבח הייחודי שלה ניצב בתוך דגם של סירה שנועד לקשור את המבנה החדש עם האירועים הקדומים שאירעו כאן. שלוש שנים לאחר הקמת המתחם התגלה בחפירות ארכיאולוגיות בית כנסת עתיק מראשית המאה הראשונה לספירה. במרכז המבנה, הבנוי בזלת, נמצאה אבן שעליה חריטה של מנורת שבעת הקנים.

אומנם השנה ירדו גשמי ברכה והכינרת התמלאה קצת במים, אבל למרבה הצער, קו החוף של הכינרת הולך ונסוג. הטוב היחיד שנוצר כתוצאה מכך הוא היחשפותם של ממצאים ארכיאולוגיים מעניינים באזורים שהיו קודם מוצפים. כך נמצאה, לחלוטין באקראי סירת עץ מלפני 2,000 שנה. הסירה שקעה בסחף עמוק, והוא שהגן על חלקיה התחתונים מפני ריקבון. בתום מבצע הנדסי מורכב הוצאה הסירה מהסחף ועברה תהליך שימור.

כיום היא מוצגת בבית יגאל אלון, שהוקם במקביל למציאת הסירה (בתשלום). גילוי הסירה ותיארוכה לתקופת ישו עוררו עניין רב בעולם הנוצרי. סביר שישו ומאמיניו, שרבים מהם היו דייגים, השתמשו בסירות דומות לה. אם יש לכם אורחים נוצרים מחו"ל, זה אתר מצוין להביא אותם אליו. אם נשארים ללון באזור, בצמוד נמצא מלון נוף גינוסר, המציע חופשה זוגית או משפחתית. חדרי המלון ממוקמים בחמישה מבנים שונים, הטובלים במדשאות רחבות ומטופחות.