מממשים את הפוטנציאל: מה חיפשה משלחת מנורבגיה דווקא בישראל

וגם: המסלול המהיר: למי הבטיחו שיהיה "בלגן באמצע אבל מדהים בסוף" • הרשת החברתית

יון הנסן באואר, וילי דויד אקרה ואורני איזקסון  / צילום: נודסן קריסטין ביט,
יון הנסן באואר, וילי דויד אקרה ואורני איזקסון / צילום: נודסן קריסטין ביט,

במטרה לחזק את קשרי המסחר בין נורבגיה לבין ישראל, התכנסו בשבוע שעבר במלון דן פנורמה תל אביב, נציגי חברות משתי המדינות. משתתפי הכנס - אותו יזמו יון הנסן באואר, שגריר נורבגיה בישראל ואורני איזקסון, קונסול הכבוד - ציינו כי יש צורך לגוון את הקשרים הכלכליים, בדגש על טכנולוגיה. זאת, בשיתוף מכון היצוא הישראלי והרשות לחדשנות. השגריר אף אירח מפגש מעט פחות מעונב ופורמלי בביתו.

את הכנס פתחה מריאן האגן, סגנית שרת החוץ של נורבגיה שדיברה על שאיפתה של נורבגיה לקדם ענפי כלכלה נוספים לצד היותה מעצמת אנרגיה. האגן הזכירה כי כנס זה הוא תוצאה של מכתב הבנות שנחתם בשנת 2017 בירושלים בין שר החוץ הנורבגי דאז לבין ראש הממשלה נתניהו, בו נקבע כי רשויות החדשנות של שתי המדינות יפעלו על מנת לעודד שיתוף פעולה במחקר ופיתוח. עוד הוכרז במקום כי נורבגיה מחזיקה בקרן ההשקעות הלאומית הגדולה בעולם ששוויה הנוכחי כטריליון דולר. במהלך השבוע ביקרו האורחים בחברות טכנולוגיה ומרכזים רפואיים, בהתאם להתמחותם.

בדוברי ואורחי הכנס היו גם פיונה דרמון, שותפה כללית בקרן JVP; ד"ר נמרוד קוזלובסקי, שותף בקרן ושותף בהרצוג פוקס נאמן; יעל רביע-צדוק, סמנכ"לית כלכלה במשרד החוץ; וילי דויד אקרה, ראש לשכת המסחר נורבגיה ישראל; ואחרים. 

המסלול המהיר: למי הבטיחו שיהיה "בלגן באמצע אבל מדהים בסוף"

במסגרת שבוע EcoMotion לתחבורה חכמה, חגגה השבוע גם מעבדת החדשנות של רנו וניסאן בקרית עתידים בתל אביב, שמטרתה ליצור שיתופי פעולה עם סטארט-אפים הפועלים בתחום, והיא הוקמה בשותפות עם רשות החדשנות הישראלית.

בנאום הפתיחה דאג אנטואן באסוויל, מנהל מעבדת החדשנות לברך בוקר טוב לא רק בעברית ואנגלית, אלא גם בצרפתית וביפנית, על מנת שאף אחד מהאורחים לא יחוש מקופח. באסוויל שיתף  בחוויותיו מישראל, וסיפר כי "השיעור הראשון שלמדתי כאן הוא שאין דבר יותר יציב מהשינוי. כאן, למדתי לאמץ את הציטוט של רובין שארמה: 'השינוי קשה בהתחלה, מבולגן באמצע, ומדהים בסוף'".

במסגרת החגיגות, העיזו כמה מהנוכחים לנבא מה צפוי בתחום התחבורה החכמה. כך למשל, רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב-יפו, צופה כי בעוד 20 שנה אנשים כבר לא ינהגו "כטייס אני יודע את זה", הוא אמר, עד שאת דבריו קטע צלצול הטלפון בצלילי השיר "תל אביב, תל אביב".

"בעוד 10 או 20 שנה יהיה אסור לכל אחד מאיתנו להשתמש ברכב פרטי כנהג. כמו שלא רואים כבר סוסים ועגלות בתל אביב, כך יהיה גם עם רכבים שנוהגים בהם בני אדם", טען גם ד"ר שי סופר, המדען הראשי במשרד התחבורה.

עוד נכחו: צויושי ימגוצ'י, סגן נשיא בכיר להנדסה בקבוצת רנו-ניסאן-מיצובישי; עמנואל ז'ופרה, שגריר האיחוד האירופי בישראל; קואיצ'י אייבושי, שגריר יפן; הלן לה-גאל שגרירת צרפת; אהרון אהרון, מנכ"ל רשות החדשנות; אניה אלדן, סמנכ"לית רשות החדשנות וראש זירת הזנק; מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב-יפו הממונה על תיק התחבורה, הבינוי והתשתיות; אורלי דהן, מנכל"ית EcoMotion; ואחרים.

צויושי ימגוצ'י, עמנואל ז'ופרה, קואיצ'י אייבושי, הלן לה־גאל ואנטואן באסוויל  / צילום: ניב קנטור,
 צויושי ימגוצ'י, עמנואל ז'ופרה, קואיצ'י אייבושי, הלן לה־גאל ואנטואן באסוויל / צילום: ניב קנטור,