דוד פורר מצטרף לקרן סרצ'לייט; "בשנים הקרובות לא נמשוך דיבידנדים מבזק"

פורר, בעלי חברת התרופות ניאופרם, ישקיע 97 מיליון שקל ויקבל 20% ממניות החברה הפרטית שתחזיק בשליטה בבי קומיוניקיישנס, החברה-האם של בזק • צירופו כמשקיע ישראלי לגרעין השליטה החדש בביקום נדרש כדי לאפשר לחברה להמשיך ולהחזיק בהיתר השליטה הממשלתי בבזק

אסיפת מחזיקי איגרות החוב של חברת בי קומיונקיישנס  (ביקום) התכנסה היום (ד') לדיון על הסכם ההשקעה של הקרן האמריקאית סרצ'לייט בחברה, לאחר שאמש פורסם ההסכם שהושג בין הצדדים. לפי ההסכם, ישקיעו סרצ'לייט ושותפה הישראלי, דוד פורר, סכום כולל של 485 מיליון שקל - ויהפכו לבעלי השליטה בביקום, שמחזיקה ב-26.34% ממניות בזק .

פורר ישקיע כ-97 מיליון שקל ויקבל כ-20% ממניות החברה הפרטית שתחזיק במניות השליטה בביקום. צירופו של פורר כמשקיע ישראלי לגרעין השליטה החדש בביקום נדרש כדי לאפשר לחברה להמשיך ולהחזיק בהיתר השליטה הממשלתי בבזק גם לאחר העברתה לידי סרצ'לייט. זהותו של פורר נשמרה בסוד עד לרגע האחרון, ונחשפה אמש בעת פרסום ההודעה על ההסכם לבורסה. פורר הוא הבעלים של קבוצת שיווק התרופות ניאופרם, וברשותו גם 24% ממניות חברת הנדל"ן כלכלית ירושלים, בעלות שווי שוק נוכחי של כ-930 מיליון שקל. 

קבוצת ניאופרם של פורר, שנוסדה ב-1941, מספקת פתרונות משולבים בתחום הבריאות ושיפור איכות החיים. הקבוצה, שהיקף מכירותיה השנתי עולה על מיליארד שקל, כוללת את החברות ניאופרם ישראל, העוסקת בשיווק וסחר של תרופות ומוצרי צריכה; אלדן, העוסקת בשיווק וסחר של ציוד רפואי וציוד לתחום מדעי החיים; פרומדיקו, המתמחה במתן פתרונות שרשרת הפצה ושירותי ערך מוסף בתחום התרופות ומוצרי הצריכה; ג'נמדיקס, המתמחה בהבאת תרופות תחת תקנה 29 (תרופות שאינן רשומות בישראל); ניאו-לייף, המתמחה בפיתוח, ייצור ושיווק של תוספי תזונה; וחברת LDD, המתמחה בניקוי קרקעות ומים מזוהמים. בקבוצה, שמשרדיה נמצאים בפתח תקוה, מועסקים כ-530 עובדים.

"מקווים שהרגולטור יהיה רציונלי"

גורמים מקורבים לקבוצת סרצ'לייט-פורר אמרו ל"גלובס" כי הקבוצה מביאה בחשבון שבשנים הקרובות אין בכוונתה למשוך דיבידנדים מבזק, והמטרה העיקרית היא להשביח את ערכה של הקבוצה. לדברי אותם גורמים, גם אם הקבוצה תידרש להזרים הון לבזק, לא תהיה בעיה, אבל הם אינם רואים צורך בכך בשלב זה.

עוד ציינו המקורבים כי האתגר המרכזי שעומד בפני בזק הוא האתגר הרגולטורי: "הניסיון של הרגולטור לעכב את ההתפתחות הטכנולוגית, ולא לאפשר למדינת ישראל ותושביה ליהנות מדור 5 בסלולר ולא בתחום הסיבים האופטיים, מכיוון שהוא לא מגיע להסדר עם בזק - זהו מהלך שמוצה. מדינת הסטארט-אפ נמצאת כיום הרבה מאחורי הרבה מאוד מדינות, והדרך לסגור את הפער זה להגיע להבנות עם בזק, כדי שתוכל לבצע את ההשקעות הנדרשות.

"כמו בעולם התרופות, גם בתקשורת, האתגר הרגולטורי הוא המרכזי. אנו יודעים איך להתנהל מול הרגולטור, ומקווים שהוא יהיה רציונלי ויעשה מה שנדרש כדי להביא את עולם התקשורת בישראל להיכן שהוא צריך להיות. זה המכשול הגדול לפריצת דרך לישראל, ובמשתמע מזה גם לבזק".

עם זאת, הדרך לביצוע ההסכם עוד ארוכה, ועד למועד השלמתו צפויים לעבור עוד חודשים רבים. השלמת העסקה מחייבת מעבר של כמה וכמה מכשולים, ובהם אישור מחזיקי האג"ח של ביקום ושל החברה-האם, אינטרנט זהב ; חתימה על הסכם מחייב בין הצדדים; אישור בית המשפט לביצוע עסקת ההשקעה בדרך של הסדר חוב; וכן קבלת היתר שליטה בבזק מטעם משרד התקשורת.

אינטרנט זהב וביקום בקשיים פיננסיים

באסיפה היום שמעו מחזיקי אג"ח ג' של ביקום דיווח על ההסכם שהושג בין נציגי הקרן לבין נציגויות המחזיקים, הנהלת ביקום והנהלת החברה-האם, אינטרנט זהב. ההסכם הושג בתום משא ומתן שנמשך כשבועיים, לאחר שמחזיקי האג"ח של שתי החברות אישרו קודם את הצעתה של סרצ'לייט בהצבעה מקדמית אינדיקטיבית, ברוב גדול של 80% עד 100%.

אינטרנט זהב מחזיקה ב-51.95% ממניות ביקום, שמחזיקה ב-26.34% ממניות בזק (מתוכן 25% מוגדרות כמניות השליטה). אינטרנט זהב נמצאת כיום במצב של חדלות פירעון, ואילו ביקום עמוסת החובות נמצאת גם היא בקשיים פיננסיים, שמחייבים השקעות ענקיות לחיזוק הונה העצמי. לביקום קרן חוב של 2.52 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח שלה, מתוכו 2.29 מיליארד שקל למחזיקי אג"ח ג' והיתרה למחזיקי אג"ח ב'. לאינטרנט זהב חוב של כ-730 מיליון שקל למחזיקי האג"ח שלה מסדרות ג' ו-ד'.

על פי מתווה ההסדר המוצע, ישקיעו סרצ'לייט ופורר 260 מיליון שקל בביקום במועד הסגירה, תמורת הקצאת מניות לפי מחיר של 4.8 שקלים למניה (או מחיר המשקף 25% הנחה מהממוצע המשוקלל של המניה ב-30 ימי המסחר שלפני מועד ההשלמה). נוסף על כך, ישלמו סרצ'לייט ופורר 225 מיליון שקל לאינטרנט זהב תמורת רכישת מלוא מניות ביקום שבבעלותה כיום (19.36 מיליון מניות). סכום זה, בצירוף 135 מיליון שקל הקיימים בקופת אינטרנט זהב (סך הכל 360 מיליון שקל), ישמש להשקעה של אינטרנט זהב בביקום. על פי ההסדר, תשקיע אינטרנט זהב 310 מיליון שקל תמורת הקצאת אג"ח ג' של ביקום ועוד 36 מיליון שקל במניות ביקום.

ביום השלמת העסקה תישאר אינטרנט זהב עם 14 מיליון שקל בקופה, לצד ההחזקות החדשות באג"ח ובמניות של ביקום. להערכת רו"ח אבישי עובדיה, שמונה כמומחה מטעם בית המשפט, מדובר בנכסים בשווי של כ-340 מיליון שקל. לפיכך, מכירתם ביום השלמת ההסדר וחלוקת התמורה למחזיקי האג"ח של אינטרנט זהב ישקפו "תספורת" של 53.5%.

הקצאת המניות תתבצע באותם תנאים שתקבל סרצ'לייט, והיקפה הכולל יהיה כ-70 מיליון שקל. ההצעה מיועדת לבעלי המניות הקיימים של ביקום, אבל אם בעלי המניות מקרב הציבור יבחרו שלא לשתתף בהקצאה, תיכנס סרצ'לייט בנעליהם ותגדיל את היקף השקעתה בביקום ב-35 מיליון שקל נוספים ועד לסכום כולל של 260 מיליון שקל.

ביקום תנצל את הזרמות הכספים לקופתה כדי לפרוע חובות של 840 מיליון שקל למחזיקי האג"ח הקיימים שלה. 226 מיליון שקל ישמשו לצורך פירעון מלא של סדרת אג"ח ב', ואילו 614 מיליון שקל ישמשו לפירעון חלקי של כ-27% מסדרה ג' (לפני ההקצאה שתקבל אינטרנט זהב).

לדברי גורמים המקורבים למשא ומתן, קיימים כמה שינויים בהסכם הסופי ביחס להצעה שזכתה לאישור האינדיקטיבי המוקדם. בין השאר, יזכו מחזיקי אג"ח ג' לתוספת של 0.25% בריבית במקרה של הפרת הקובננט הנוגע ל-NAV (שווי נכסי נקי) הסחיר של ביקום, כשתקופת הריפוי לטיפול בהפרה נקבעה על שני רבעונים בתוספת 14 יום. כמו כן, סוכם בין הצדדים כי במקרה שביקום תידרש לגיוס חוב בכיר של עד 100 מיליון שקל, היא תפנה תחילה לגופים המוסדיים בישראל באמצעות הצעה להנפקת סדרת אג"ח חדשה, ורק לאחר מכן תפנה לחיפוש מקורות אחרים.

עם זאת, עד להשלמת העסקה יש לסרצ'לייט ולפורר לא מעט תחנות יציאה, שאותן הם יוכלו לממש אם אחד מהתנאים לא יתקיים. לפיכך, מדובר בעסקה כלכלית טובה למחזיקים, שלפי שעה מהווה אופציה בלבד, כל עוד לא הושלמה. כך למשל, אם לא תצליח הקרן לרשום שיעבוד על מניות השליטה (25%) בבזק לטובת המחזיקים, יישארו המחזיקים רק עם שיעבוד שלילי על המניות. נוסף על כך, קיבלה הקרן התחייבות כי ביום השלמת העסקה יישאר בקופתה של ביקום סכום מסוים, אבל לדברי אותם גורמים, כלל לא ברור אם סכום זה אכן יישאר בידי החברה, והכל תלוי במועד ההשלמה בפועל.

יש לציין כי במקרה של הפרת ההסכם מצד המשקיעים, הם ייאלצו לשלם לביקום סכום נמוך יחסית של 30 מיליון שקל, כשבמקרה של הפרה הפוכה מצד החברה ומחזיקי האג"ח, יידרשו גם הם לפצות את המשקיעים ב-26 מיליון שקל.