משרד השיכון ישתתף בעלויות הבטיחות במכרזים ויאסור על קבלנים לתת הנחות לרכיבי בטיחות

מנכ"ל המשרד בני דרייפוס הסביר כי המטרה היא להעביר מסר לקבלני הבנייה כי המשרד לא מוכן לזילות בהוצאות הבטיחות ולהפחתה במרכיבי הבטיחות כתלות בתוצאות המכרזים

בני דרייפוס, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: שלומי יוסף
בני דרייפוס, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, בני דרייפוס, הודיע כי משרדו מקדם נוסח מכרזים חדש, מכרזי ביצוע תשתיות, שלפיו המשרד ישתתף בחלק מעלויות הבטיחות שכלולות במכרזים שלו, ואולם ייאסר על קבלנים לתת הנחות על רכיבים אלה.

דרייפוס, שדיבר בכנס השנתי לתשתיות בשכונות מגורים של משרד הבינוי והשיכון שהתקיים בשבוע שעבר, הסביר כי המטרה היא להעביר מסר לקבלני הבנייה כי המשרד לא מוכן לזילות בהוצאות הבטיחות ולהפחתה במרכיבי הבטיחות כתלות בתוצאות המכרזים.

משרד הבינוי והשיכון הוא אחד מבין שלושת מזמיני עבודות הבנייה הגדולים בישראל, ומפרסם מכרזי בניית תשתיות, מוסדות ציבור ושטחים ציבוריים פתוחים, בהיקף של כ-4 מיליארד שקל בשנה.

במכרזים הללו קיים פרק בטיחות המחויב לפי החוק ודרישות המכרז מתבססות על המפרט הכללי לעבודות בנייה (הספר הכחול) שעודכן לאחרונה ביוזמה משותפת של משרד הבינוי והשיכון, משרד הביטחון, נתיבי ישראל והתאחדות בוני הארץ.

האחריות על תחום הבטיחות נתונה למשרד העבודה והקבלן, ואולם לאור ריבוי התאונות החליטו במשרד הבינוי והשיכון לקיים עבודת מטה עם הגורמים הרלוונטיים לנושא משרד הביטחון, נתיבי ישראל, התאחדות בוני הארץ. זאת, על מנת שיגיעו לפתרון שיבטיח שמרכיב הבטיחות במכרזים יעמוד בסטנדרט הגבוה ביותר.

עם סיום עבודת המטה והמחקר המליצו גורמי המקצוע, כי במכרזי בנייה עתידיים שיפרסם משרד הבינוי והשיכון או גורם מטעמו, פרק ההשתתפות במרכיב הבטיחות יהיה לא לתמחור, כך שהמחיר הראשוני שנקבע לפרק במכרז יישאר ללא שינוי בהצעת המחיר שיגיש היזם. ההמלצה זאת תצא לפועל בכפוף לאישור ועדת מכרזים במשרד הבינוי והשיכון.