קרצת, שילמת: בסין עוברים לשלם באמצעות זיהוי פנים

בזמן שבמערב עדיין מנסים להטמיע באופן נרחב שימוש בתשלומים במובייל, בסין עברו לשלב הבא • רשתות התשלומים המקוונים Alipay ו-WeChat Pay פרסו מערכות לביצוע תשלומים באמצעות טכנולוגיות זיהוי פנים, דבר שמעורר חששות לגבי פרטיות ואבטחת הנתונים

מערכת לזיהוי פנים בחנות / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
מערכת לזיהוי פנים בחנות / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

ענקיות הטכנולוגיה הסיניות הקדימו בהרבה את החברות האמריקאיות בשימוש נרחב בתשלומים במכשירים ניידים. כעת הן מנסות לשכנע אנשים לחדול מביצוע תשלומים באמצעות הסמארטפונים שלהם, ופשוט לשלם באמצעות זיהוי הפנים שלהם. החברות Ant Financial Services Group וטנסנט הולדינגס הן יריבות אשר מפעילות את שתי רשתות התשלומים המקוונים הגדולים ביותר בסין, Alipay (עליפיי) ו-Wechat Pay (וויצ'אט פיי), בהתאמה.

כעת הן מתחרות על הדומיננטיות בשלב הבא של תשלום ללא מזומנים בסין. כל אחת מהן עושה מאמצים רבים להתקנת צגים לזיהוי תווי פנים בנקודות מכירה קמעונאיות ברחבי סין, ומשווקת צגים אלה כאמצעי להמרצת המכירות ושיפור היעילות.

בדצמבר הייתה עליפיי של אנט - שלה יותר מ-700 מיליון משתמשים פעילים בסין - הראשונה להשיק מכונות תשלומים שמזהות תווי פנים כתחליף לקופאיות. אנט משתייכת לקבוצת עליבאבא.

במארס חשפה טנסנט את מערכת וויצ'אט פיי - שמסוגלת לסרוק קודי QR בסמארטפונים של לקוחות, או לסרוק את תווי פניהם של הלקוחות עצמם. באפריל השיקה אנט מערכת זיהוי תווי פנים משודרגת וקטנה יותר של עליפיי, בערך בגודל של מיני אייפד, שעולה כ-2,000 יואן (כ-290 דולר). אנליסטים אומרים שהמכונות "כאן כדי להישאר".

החברות נותנות הנחות לקמעונאיות

"בסין התפתחה טכנולוגיית זיהוי תווי הפנים שנמצאת כעת בשלב בשל, וקרוב לוודאי שהיא תאומץ כפיצ'ר סטנדרטי בעסקאות נטולות מזומן בעתיד", אמר ז'נג קינגז'נג, אנליסט במכון המחקר Suning Financial.

מהלכים אלה ראויים לציון מכיוון שעליפיי ו-וויצ'אט פיי מהוות כיום קרוב ל-90% מסך תשלומים במובייל בסין, שבה הסתכמו העסקאות בשנה שעברה ב-160 טריליון יואן (כ-23 טריליון דולר). זאת על-פי BigData-Research, חברה שפועלת מבייג'ינג ומתמקדת בתעשיית האינטרנט.

וויצ'אט פיי ועליפיי גובות עמלות קטנות מקמעונאיות כשלקוחות עושים שימוש במערכות התשלום שלהן. במקביל להאטת הצמיחה במספר המשתמשים והיקף העסקאות, נאבקות שתי החברות לשכנע את הלקוחות להשתמש יותר בשירותיהן. באפריל אמרה אנט כי תשקיע 3 מיליארד יואן (434 מיליון דולר) בסובסידיות לסוחרים שרוכשים את המכשירים החדשים, וכן במתן הנחות ללקוחות שמבצעים רכישות באמצעות מכשירים אלה.

שתי החברות לא חשפו כמה סוחרים אימצו עד כה את הטכנולוגיה החדשה, אולם מכשירי זיהוי תווי פנים שבאמצעותן ניתן לבצע תשלומים בעליפיי או וויצ'אט פיי הותקנו במכונות מכירה אוטומטיות, בחנויות מכולת ואפילו בבתי חולים ברחבי המדינה. מכשיריהן של שתי החברות מכילים מצלמות תלת-ממד שקולטות מספיק פרטים בתווי הפנים כדי לבצע את הזיהוי.

המשתמשים חוששים מדליפה של הנתונים

סין נמצאת בחזית פיתוח טכנולוגיית זיהוי תווי הפנים, שמשמשת כעת לכל דבר - החל מפיקוח ממשלתי ותאגידים על אזרחים ועובדים, ועד להפעלת מכשירים שמספקים נייר טואלט בשירותים ציבוריים. גם אנט וגם טנסנט השקיעו בחברות אחרות שמתמחות בטכנולוגיית זיהוי תווי פנים. SenseTime, אחת החברות המובילות בטכנולוגיית זיהוי תווי פנים, גייסה מאות מיליוני דולרים מעליבאבא, ובחברת Megvii השקיעו גם עליבאבא וגם אנט במסגרת סבבי גיוס פרטיים. ב-2016 רכשה אנט את חברת Zolos (לשעבר EyeVerify) הפועלת מקנזס סיטי.

בעיר האנגג'ואו, ממנה פועלת אנט, היה סניף KFC לחנות הראשונה בסין שהשתמשה בטכנולוגיית התשלום מבוססת זיהוי תווי הפנים של עליפיי. בפעם הראשונה שהלקוחות משתמשים במערכת, הם צריכים לקשר את השירות לחשבונות העליפיי שלהם באמצעות הזנת מספר טלפון, ולאחר מכן הם יכולים להשתמש במכונות לביצוע תשלומים ללא הסמארטפונים שלהם.

רשת המאפיות הסינית Wedome משתמשת במכשירי התשלום מבוססי זיהוי תווי הפנים החדשנית של עליפיי ביותר מ-300 מסניפיה הקמעונאיים, ובנקודות מכירה נטולות קופאיות - בהן יכולים לקוחות לאסוף עוגות ולחמים ממדפי התצוגה ולבצע את התשלום בעצמם.

סמנכ"ל המידע של Wedome, הו בו, אומר כי מכשירי התשלום מבוססי זיהוי תווי הפנים תרמו לשיפור היעילות של הקופאיות האנושיות של הרשת ביותר מ-60%. לדבריו, יש חנויות ש-70% מהלקוחות בוחרים לשלם באמצעות סריקת תווי פניהם.

הדבר עשוי להוביל לפגיעה בפרטיות: סקר שערכה ב-2018 התאחדות התשלום והסליקה של סין, העלה כי 85% ממשתמשי שירותי התשלומים הניידים שנסקרו היו מוכנים לבצע תשלומים בשיטות ביומטריות כמו זיהוי תווי פנים וטביעת אצבע, אך יותר מ-70% אמרו שהחשש הגדול ביותר שלהם הוא אבטחת נתוניהם האישיים.

חלק מהמשתמשים גם מדווחים כי טכנולוגיית זיהוי תווי הפנים אינה פועלת באופן חלק כמצופה. ז'נג לינגלינג בת ה-31, שעובדת בחברת שירותים פיננסיים בעיר נאנג'ינג, אומרת כי במארס שילמה עבור בקבוק מים באמצעות מכשיר של עליפיי בתחנת רכבת - אך גילתה שהתהליך מסורבל. זו הייתה הפעם הראשונה שלה, והיא נאלצה לנסות באופן חוזר ונשנה עד שהצליחה לקשר בין הצילום של פניה לחשבון העליפיי שלה. במקרה אחר, כשז'נג ניסתה לבצע תשלום, המצלמה של מכונת התשלום לא הצליחה לבצע צילום של פניה במלואן, מכיוון שהמצלמה הותקנה במקום גבוה מדי. "ניסיתי רק מתוך סקרנות, אבל לא אשתמש בזה אם אני לחוצה בזמן", אומרת ז'נג.