בחוסר חשק, אבל עם המון כוח: מה מצפה לשר התחבורה החדש בצלאל סמוטריץ' בתפקיד

סמוטריץ' אומנם מוגבל בפעולות שיכול לעשות בממשלת מעבר, אבל הוא יוכל להסיר חסמים ולסייע לביצוע פרויקטים שנתקעו בביורוקרטיה • עוד מעניין יהיה לראות האם סמוטריץ' ימשיך לקדם מכרזי מוניות שירות שיפעלו בשבת • פרשנות

בצלאל סמוטריץ' / צילום: אתר הכנסת
בצלאל סמוטריץ' / צילום: אתר הכנסת

ח"כ בצלאל סמוטריץ' ייכנס בקרוב לתפקיד שר התחבורה, אך הוא יעשה זאת בחוסר חשק. חבר הכנסת הפעלתן, שנחשב לחרוץ, כתב הבוקר באדישות מופגנת כי "ירצה נתניהו ימנה" וכי אינו להוט להתמנות לשר בממשלת מעבר. אבל לפי בכירים במשרד התחבורה בעבר, אפשר לעשות הרבה גם בחודשים הקצרים עד לבחירות. סמוטריץ' לא יוכל אומנם להשיג תקציבים חדשים ולקדם פרויקטים מורכבים שלא קודמו, אבל הוא יוכל להסיר חסמים ולסייע לביצוע פרויקטים שנתקעו בביורוקרטיה; ומצד שני, להערים קשיים על קידום פרויקטים שאינו חפץ ביקרם.

משרד התחבורה נחשב למשרד אפור ולא מבוקש בעבר, אך בעשור בו התנהל תחת השר היוצא, ישראל כ"ץ, הוא הפך למשרד עם כוח השפעה פוליטי אדיר. למשרד ממשקים עם כל הרשויות המקומיות בישראל, והוא יכול לפתח כבישים ומסילות שיסייעו לכל ראש רשות להיראות כאחד שדאג לבוחריו. סמוטריץ' אומנם מוגבל בפעולות שיכול לנקוט בממשלת מעבר, אבל הוא יכול לסמן מטרות ולהבטיח הבטחות שיממש לאחר הבחירות, וכדאי לזכור שאפשר לשנות דברים גם בתקציב הקיים - למשל, לשפר את התאורה בכבישי יהודה ושומרון, עליה מתלוננים ראשי הרשויות המקומיות היהודיות באזור.

אם סמוטריץ' יישאר במשרד אחרי הבחירות, ההשפעה שלו תגדל משמעותית. סמוטריץ' מיעט להתבטא בנושאי תחבורה בעבר, ולכן לא ברור מהו החזון שלו בתחום, אך כשר הוא יוכל לשפר את התחבורה ביהודה ושומרון ולקדם את התוכניות להסעת המונים במעלה אדומים ולרכבת קלה באריאל. בשנים האחרונות משרד התחבורה משנה מדיניות, ומשקיע יותר בתחבורה ציבורית מאשר בכבישים, ואפשר לקוות שסמוטריץ' ימשיך לפעול למען סימון נתיבי תחבורה ציבורית ופרויקטים נוספים שחלקם פוגעים בנהגי הרכב הפרטי בטווח הקצר, אך מועילים לציבור בטווח הארוך.

לעמדתו של שר התחבורה הבא תהיה גם השפעה התוכניות להטלת אגרת גודש, אותן חסם כ"ץ בכהונתו הארוכה במשרד התחבורה. בכיר בענף אמר כי שר שאינו מחויב לחברי מרכז ולעסקני מפלגה, יוכל גם לקדם רפורמות שזוכות כיום להתנגדות, כמו למשל פתיחת שוק ההיסעים לאובר. כך, בעבר, בזמן כהונתם של שרים מהמפד"ל כמו יצחק לוי ושאול יהלום, קודמו רפורמות כמו הפרטת התחבורה הציבורית והכפלת מספר המוניות. סמוטריץ' הוא אחד התומכים הבולטים בהמשך ההפעלה של שדה דב, ואולי יוכל לדחות את פינויו וסגירתו. עוד מעניין יהיה לראות האם סמוטריץ' ימשיך לקדם מכרזי מוניות שירות, שיפעלו בשבת. 

אבל יותר מכל, מאכזב לראות את חוסר ההתלהבות של סמוטריץ' בכניסה לתפקיד, שמהווה פשרה לחבר הכנסת שחפץ היה בתיק המשפטים. בעשור לפני כהונתו של כ"ץ, התחלפו במשרד התחבורה תשעה שרים שונים. כל אחד מהם נחת במשרד בלית ברירה, כי לא הצליח להשיג תיק שנחשב בכיר יותר. את השמות של אותם שרים כולכם מכירים- צחי הנגבי, שאול מופז, מאיר שטרית ויצחק מרדכי, אבל קשה להצביע על שינויים משמעותיים וקידום תוכניות חשובות אצל אף אחד מהם. כאשר התחבורה בישראל קורסת, הכבישים סתומים ותשתיות חיוניות תקועות, יש צורך בשר שיראה בתחבורה משימה לאומית חשובה וחיונית, ולא יכהן במשרד התחבורה רק כתחנת מעבר, בדרכו למקום שנראה בעיניו חשוב או יוקרתי יותר.