בעולם הדור החמישי תופס תאוצה מהר מהצפוי, אך בישראל קובעי המדיניות לא עומדים בקצב

יצרנית רשתות הסלולר הגדולה בעולם שופכת אור על מגמות בולטות בענף התקשורת העולמי • בתוך חמש שנים כ–20% ממשתמשי הסלולר בעולם יגלשו בדור החמישי, והווידאו ידרוש תשתיות מתקדמות הרבה יותר • וגם: מה יכול משרד התקשורת הישראלי ללמוד ממה שקורה בטורקיה

המשחק "פוקימון גו" / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
המשחק "פוקימון גו" / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

אם לשפוט לפי דוח הניידות של ענקית התקשורת הבינלאומית אריקסון, הדור החמישי בסלולר מתקדם לכיווננו מהר מהצפוי. על פי הדוח, עד שנת 2024 יהיו 1.9 מיליארד משתמשים בטכנולוגיה החדשה והמתקדמת, שיהוו כ-20% מהיקף המשתמשים הסלולריים בכלל. גם השימוש בדור הרביעי בעולם צפוי לזנק בשנים הקרובות, ובחברה מעריכים כי מספר המשתמשים בו יגיע לשיא ב-2022 עם 5.3 מיליארד מנויים.

אריקסון היא יצרנית רשתות הסלולר הגדולה בעולם, והדוח התקופתי שלה מספק מידע רחב על המגמות הצפויות בתחום - ומכאן חשיבותו לענף הסלולר העולמי. "גלובס" מנתח כיצד ישפיעו ההתפתחויות הללו על השוק כולו ואיפה עומדת ישראל בדרך לדור החמישי.

הסנונית הראשונה: יותר נתבי דור חמישי

ההתפתחות של הדור החמישי והתפוצה הרחבה שיזכה לה בשנים הבאות קשורה בקשר ישיר עם ההתפתחות של ציוד קצה תומך. אריקסון צופה שכבר השנה יושקו מכשירים תומכים, שיפעלו בכמה רצועות תדרים. זה כמובן יתרום לגידול במספר המשתמשים.

ההתקנים הראשונים בדור החמישי הושקו כבר בשנה שעברה, וכמו תמיד התעשייה התחילה עם נתבים סלולריים שמאפשרים העברת נתונים בקצבים גבוהים. בתחילת השנה התחיל טפטוף בעיקר באסיה, ארה"ב ואירופה. הצפי הוא שכבר השנה יהיו 10 מיליון משתמשי דור חמישי בעולם, אך אחד המכשולים הוא המעבר בין הדור הרביעי לדור החמישי, מאחר שייקח זמן עד שיהיה כיסוי גיאוגרפי נרחב לדור החמישי.

לפי אריקסון, בקרב יצרניות השבבים רואים מחויבות גדולה לפתרון משולב של תמיכה בדור החמישי ובדור הרביעי במקביל. בכל מקרה, הדור החמישי בשלב הזה מיועד להעברת קצבי גלישה גבוהים בעיקר.

הסלולר ינגוס מהנתח של השוק הנייח

באופן טבעי הדוח מבטא אופטימיות גדולה לצמיחה של תחום הסלולר, ואינו נותן דעתו על התקשורת הנייחת, כמו למשל הסיבים האופטיים. אבל מה שמעניין לראות זה את הניסיון של אריקסון לבטא את הכניסה של הרשתות הסלולריות לתחום הנייח כאמצעי משלים או תחליף לסיבים האופטיים.

מהדוח עולה שמשרד התקשורת בישראל לא עומד בקצב ההתפתות ומתאים את הרגולציה אליה. בעולם כבר מבינים שניתן לספק שירותים נייחים לבית הלקוח גם דרך רשתות סלולריות. זה קורה בארה"ב עם ורייזון, וזה יילך ויתפוס תאוצה על רקע הקושי לפרוס סיבים אופטיים במקומות רבים בעולם. מנגד, התקשורת הסלולרית היא פתרון טכנולוגי שרק הולך ומשתבח.

בדוח מצוין גם מקרה בוחן שכדאי לקברניטי משרד התקשורת להכיר. מדובר במפעיל הטורקי טורקסל, שמשלב בין תשתיות סלולר לתשתיות נייחות. בזכות התפתחות הסלולר שתתעצם בדור החמישי, השילוב הזה מאפשר להנגיש את מהפכת האינטרנט של הדברים (IOT). לדוגמה, אם רוצים לצפות בטלוויזיה אינטרנטית ניתן לעשות כן גם באמצעות סיבים אופטיים וגם דרך הסלולר בדור החמישי. אין יותר אבחנות מלאכותיות בין הטכנולוגיות. ההמלצה לרגולטור היא לאפשר למפעילים לממש את הפוטנציאל הטכנולוגי הגלום בדור החמישי, בכל דרך שבה הם יכולים.

הביקוש לאינטרנט סלולרי מוכפל בכל שנה

בכל הקשור לביקושים לאינטרנט סלולרי הנתונים והתחזיות של אריקסון די עקביים. נמצא כי התעבורה ברשתות הסלולריות צמחה בין הרבעון הראשון של 2018 לרבעון הראשון של 2019 ב-82%, כמעט הכפלה של התעבורה בכל שנה.

מה זה אומר מבחינת המפעילים? זה ברור - היקף ההשקעות הנדרשות רק הולך ומתעצם. זהו אתגר טכנולוגי חסר תקדים, שלא רק מפעילי הסלולר אחראים לעמוד בו; גם למדינה יש תפקיד מהותי בנושא. לא לחינם בכל העולם קוראים המפעילים לממשלות להיכנס לעובי הקורה בכל הקשור לדור החמישי. מדובר במהפכה טכנולוגיות שתשרת את כל ענפי הכלכלה, אבל היא לא יכולה להתקיים ללא תמיכת הממשלה.

הרשתות החברתיות צפויות להתכווץ

ומה מחולל תנועה ברשתות אם לא הווידאו. לדברי אריקסון, תנועת הווידאו ברשת תצמח ב-34% מדי שנה בממוצע עד 2024. נמצא כי הווידאו מהווה כיום שלושה רבעים מהיקף התעבורה ברשת, לעומת 60% ב-2018. לפי הערכות, התעבורה ברשת תגדל ב-22% מדי שנה לאורך שש השנים הבאות.

מי שצפויות דווקא להתכווץ הן הרשתות החברתיות שתופסות כיום כ-11% מהתעבורה ברשת. ההערכות של אריקסון הן שחלקן יתכווץ ל-8% בלבד בשנת 2024.
בשורה התחתונה, הסרטונים שאנחנו מצלמים ומפיצים לבני המשפחה מהווים את עיקר התעבורה ברשת, וזה רק יילך ויגדל. זה עוד לפני שדיברנו על התעבורה שתידרש עבור שירותים של מציאות רבודה ומציאות וירטואלית, שבדור החמישי יבואו לידי ביטוי בצורה ממשית.

סין דוהרת קדימה מהר מכולם

נתונים נוספים המצביעים על המגמות העולמיות בסלולר קשורים לצמיחה העולמית במנויים במדינות כמו סין והודו. מספר המנויים הסלולריים בעולם עומד היום לפי אריקסון על 7.9 מיליארד, וברבעון הראשון של השנה גדל מספר המנויים ב-44 מיליון. סין תרמה לגידול הזה 30 מיליון מנויים, אחריה ניגריה, שהוסיפה עוד 5 מיליון, ובפיליפינים נוספו עוד 4 מיליון מנויים.

בכל הקשור למספר המנויים באינטרנט הסלולרי, הדוח מגלה כי הוא צמח ב-140 מיליון מנויים ברבעון, גידול של 15%. 60% מהצמיחה היא כמובן דרך סמארטפונים, אם כי יש מקומות בעולם שבהם עדיין משתמשים בטכנולוגיות מיושנות.

אריקסון צופה כי עד 2024 מספר המנויים הסלולריים בעולם יגיע ל-8.8 מיליארד מנויים, ו-95% מהם יהיו מנויים שעושים שימוש באינטרנט סלולרי.

החדירה של הסמארטפונים, כצפוי, תמשיך ותגדל. לדברי אריקסון, בסוף 2018 היו בעולם 5.1 מיליארד מנויים שהשתמשו בסמארטפונים, שרובם פעלו על רשתות דור שלישי ורביעי. ההערכה היא שמספר המשתמשים בסמארטפון יגיע ב-2024 ל-7.2 מיליארד.

בכל הקשור לתחום ה-IOT, מציינים באריקסון שהיום הקישוריות בתחום מתבצעת דרך רשתות דור שני ושלישי. לצד צמיחת הדור החמישי, הצפי הוא ל-22.3 מיליארד חיבורים עד 2024. זה אומר שמי שטרם חיבר את מכונת הכביסה שלו לאינטרנט או את הממטרות בגינה - שלא ידאג. ההתקן המחובר בדרך אליו, השאלה היא רק בכמה שנים אחרי כל העולם זה יגיע אלינו.