חושבים שאין לכם ניסיון? תחשבו שוב

בשוק שבו המטבע החדש הוא יכולות, במקום מקצועות, לכולנו יש ניסיון בעבודה • עם כניסתה של האוטומציה לעוד ועוד תחומים, בני אדם הם עדיין מומחים בלהיות בני אדם, ולכן דווקא היכולות ולא המקצועות יהיו המטבע שנסחר בשוק העבודה

קורות-חיים / צילום: Shutterstock
קורות-חיים / צילום: Shutterstock

במודעות דרושים רבות אפשר למצוא את הדרישה לניסיון קודם, אבל בתקופה הזאת ההגדרה של ניסיון משתנה. אנחנו צריכים להבין מה הוא הניסיון הקודם שלו ולהתאים אותו למה שמחפשים. בעידן של מקצועות משתנים, פעמים רבות ניסיון קודם רלוונטי הוא יכולת מסוימת שלנו או היכרות עם תעשייה מסוימת, ולא רק תפקיד ומקצוע ספציפיים.

את השיעור הזה למדתי לפני שנים רבות מחבר שהלך ללמוד קואוצ'ינג. בסוף הקורס, עסקו במיוחד בקושי להשיג את הלקוחות הראשונים, מאחר שאין להם ניסיון. "למה אין ניסיון?" שאל החבר שלי. "כבר שנים, כעמית, כמנהל, אני עושה קואוצ'ינג לעמיתים שלי, למנהלים שלי, לעובדים שלי. יש לי ניסיון של יותר מעשור בקואוצ'ינג, עכשיו רק השלמתי כלים שיעזרו לי להתפתח בתחום".

חברת Burning Glass , שניתחה משרות דרושים בארה"ב, טוענת שרק כרבע מהמשרות דורשות ניסיון קודם של יותר משלוש שנים. הנתון הזה ירד ב-30% בתגובה למחסור באנשים, אבל הסיפור האמיתי הוא השאלה מה הוא ניסיון קודם. אם פעם היה זה ניסיון בתחום, במקצוע, היום ניסיון קודם יכול להגיע מעשייה שמפתחת מיומנויות רלוונטיות ולא בהכרח בסיס ידע בתחום עצמו.

להגדיר מחדש מה זה ניסיון

גם לסטודנט, שנדמה לו שהוא מחפש משרה ללא דרישת ניסיון, יש ניסיון קודם שמראה על יכולות ועל פוטנציאל - מהשירות הצבאי, ממועצת התלמידים, מהפעילות בתנועת נוער, מחוגים, מהתנדבות, מהעבודה כשמרטף או מלצרות ומכל פעילות אחרת. חישבו על השירות הצבאי שלכם, לדוגמה. למדתם תחום עיסוק, קיבלתם אחריות, אולי אפילו על אנשים ועל תקציבים. למדתם לעבוד עם אנשים, בתוך מסגרת, להתמודד עם אתגרים, הרבה פעמים בלי שהיו לכם תשובות ברורות והייתם צריכים לעשות את מה שנכון על פי הבנתכם. כל אלה יכולות חשובות מאוד לעולם העבודה המשתנה, שבו התשובות לא קיימות. לפעמים אפילו לא השאלות.

מהצד השני יגידו אלה שיש להם עשרות שנות ניסיון שדווקא להם קשה היום למצוא עבודה, אולי משום ששנות ניסיון ארוכות מזוהות עם חוסר גמישות וחוסר עדכנות. אבל גם אם בסיס הידע לא מעודכן, לאנשים עם שנות ניסיון רבות יש ניסיון בעבודה בארגונים, בצוותים, בתרבות ארגונית, בניהול זמן ושינויים, אולי גם בניהול אנשים, וזה לא משנה אם הניסיון הזה נרכש בתפקיד או במקצוע אחרים.

יותר מדי פעמים השיח על עתיד עולם העבודה מתמקד במקצועות המשתנים ובצורך לעדכן את בסיסי הידע המתיישנים. אכן, חשוב להתעדכן ולעדכן, אבל השינויים המהירים במקצועות ובתעשיות לא מאפשרים לנו לכוון את הקריירה למקצוע או לתעשייה, שכן ממילא נעבוד בתפקידים ובמקצועות ששמותיהם ישתנו על פני זמן.

לינקדאין מפרסמת בכל שנה את התפקידים הצומחים ביותר ברשת, וזה כמה שנים שאותם תפקידים כלל לא היו קיימים חמש שנים קודם לכן. יש כאן דבר נוסף מעניין: התנועה המתמשכת מעבודה עם הידיים לעבודה מבוססת ידע ומשם לעולמות חדשים שבהם העבודה משלבת לא רק ידע אלא גם יכולות רכות כמו יצירתיות, עבודת צוות גמישות, ניהול זמן וניהול עצמי.

כשאנחנו חושבים על פער המיומנויות בשוק העבודה, לא פעם נדמה לנו שהשווקים החמים נמצאים במקצועות הטכנולוגיה, ההנדסה, אולי גם בתחומי הידע של הרשתות החברתיות. אבל מחקרים רבים מצביעים על כך שדווקא יכולות בין-אישיות, במיוחד יכולות תקשורת, הן במוקד הפער הגדול בין דרישות העבודה למצאי המועמדים. אלה יכולות הקשורות לאופן שבו נתפקד בעבודה ולא לתוכן העבודה עצמה.

עם כניסתה של האוטומציה לעוד ועוד תחומים, בני אדם הם עדיין מומחים בלהיות בני אדם. לכן דווקא היכולות ולא המקצועות יהיו המטבע שנסחר בשוק העבודה. הן יגדירו את הערך שאנחנו מביאים למגוון של תחומי עשייה, מקצועות ותעשיות. לא צריך לדעת לכתוב קוד, אבל כן צריך אוריינות דיגיטלית בסיסית, לדעת לעבוד עם טכנולוגיה ולהתפתח איתה כשהיא מתפתחת. ואולי לא כולם צריכים להיות מנהלים, לתאם עשייה, הקצאת משאבים, אבל רובנו צריכים לדעת להתנהל בצוותים ללא מנהלים, לעבוד בשיתוף פעולה, לנהל את הזמן של עצמנו, לתאם מול אחרים, לתת ולקבל משוב וקואוצ'ינג בזמן אמת, לספר סיפור, להראות דרך, להוביל וגם לעקוב.

תרגיל בכתיבת קורות-חיים חיים של יכולות

לכולנו יש הרבה יותר יכולות וניסיון מכפי שנדמה לנו. הנה תרגיל: כיתבו קורות-חיים של יכולות וניסיון, בלי להזכיר אף מקצוע או תפקיד. התחילו מוקדם יותר מהלימודים לתואר. היכן באמת התחילה ההתנסות שלכם בעשייה, עם אנשים, עם אחריות? כיתבו בכל שלב כזה מה הם הניסיון והיכולות שצברתם. עכשיו חיזרו לשוק העבודה, למקום המפגש עם העולמות שמעניינים אתכם, ובידקו: מי מחפש יכולות וניסיון מהסוג שיש לכם? ואיך הם קוראים לזה?

בעולם העבודה הישן הורגלנו להכניס את עצמנו לתוך "קוביות". לכו ללמוד מקצוע טוב, אמרו לנו. לכו לעבוד בחברה טובה. היכנסו בדלת, בתפקידים ראשוניים, ואז הסתכלו למעלה אל הבוס שלכם. כך נראית קריירה. הארגון יקרא לכם מדי פעם לשיחת משוב, יקדם אתכם בכל כמה שנים בתפקיד או בדירוג ואחרי כמה עשורים תגלו שאתם מנהלים או מוקדי ידע ותשייטו לכם בנוחות עד הפרישה.

בין שזו הפנטזיה שלכם ובין שזה הסיוט שלכם, העולם הזה לא קיים יותר. המקצוע שלמדנו אולי בכלל לא קיים, ואם הוא קיים, סביר להניח שאחוזים רבים ממה שלמדנו כבר לא רלוונטי. אבל לאורך כל השנים האלה צברנו יכולות וניסיון שאף אחד לא ייקח מאיתנו. וזה פותח לנו מרחב חדש של אפשרויות להמשך הקריירה שלנו.