הנפט מזנק 5% בצל הציוץ של טראמפ על איראן

המתיחות הגיאופוליטית עולה מדרגה • טהרן הודיעה הבוקר כי הפילה מל"ט שטס בשטח האווירי שלה, והנשיא טראמפ מצייץ בתגובה, ומזניק את מחיר הנפט • העליות שנרשמות במסחר בוול סטריט התמתנו על רקע החשש מאפשרות להסלמה

מכלית נפט בוערת במפרץ עומאן/ צילום: רויטרס
מכלית נפט בוערת במפרץ עומאן/ צילום: רויטרס

שבוע לאחר שהבית הלבן האשים, יחד עם סעודיה, את איראן בפגיעה במכליות הנפט במפרץ עומאן, המתיחות הגיאופוליטית עולה מדרגה. 

טהרן הודיעה הבוקר כי הפילה מל"ט שטס בשטח האווירי שלה, והממשל האמריקאי אישר את הדיווח. על פי סוכנות הידיעות האיראנית אירנ"א, המל"ט יורט לאחר שנכנס לשטחה האווירי במחוז הורמוזגאן שבדרום המדינה. הדיווח זיהה את כלי הטיס כמל"ט ריגול מסוג "גלובל הוק" (RQ-4 Global Hawk). גורם אמריקאי אמר כי המל"ט הופל על ידי טיל קרקע-אוויר בזמן שהיה במרחב האווירי הבינלאומי במצרי הורמוז.

בשעה האחרונה, הנשיא טראמפ התייחס לסוגייה בציוץ בטוויטר, כשכתב "איראן עשתה טעות גדולה מאד". מחיר הנפט מזנק בתגובה בכ-5% מעל לרמה של 54 דולרים לחבית, והעליות שנרשמות במסחר בוול סטריט התמתנו על רקע החשש מאפשרות להסלמה.

בקשר לפגיעה במיכליות הנפט, טראמפ הפתיע שלשטם (ג') את ממשלו - ואת העולם כולו - בהכרזה שהחבלות בשתי אוניות מכל יפניות במפרץ עומאן ב-13 ביוני היו אירוע "שולי ביותר". בראיון למגזין "טיים" אמר טראמפ כי ההתקפות על המכליות והתקפות אחרות שממשלו מייחס לאיראנים הן בעלות אופי מוגבל. "עד עתה (ההתקפות האלה) היו שוליות ביותר", אמר הנשיא. כעת נראה כי הנשיא האמריקאי משנה את הטון.

אל המתיחות הצבאית נוספת גם זו הדיפלומטית, עם המשך צמצום המחויבות של איראן להסכם הגרעין בעקבות הפרישה של ארצות-הברית ממנו לפני שנה. טהראן האיצה את העשרת האורניום ואמרה כי תחצה את הכמות שהותרה לה לשמור במסגרת ההסכם שנחתם ב-2015. ארצות-הברית, וגם יתר המעצמות החתומות על ההסכם, הפצירו בטהראן להימנע מכך.