מספרי ההפקרות: 90% מאתרי בנייה נסגרו במהלך ביקורת בטיחות

פיגומים לא תקינים, ליקויי חשמל וגידורים חסרים: ביקורת רחבת-היקף שערכו מפקחי בטיחות ממשרד העבודה במודיעין ובאשדוד הביאה לסגירה מיידית של 27 אתרי בנייה מתוך 30 שנבדקו • מינהל הבטיחות:" בשנה החולפת הכפלנו את מתן צווי הבטיחות"

פרויקט אכיפה נרחב שערכו בשבוע שעבר מפקחי בטיחות במשרד העבודה והרווחה בערים מודיעין ואשדוד הביא לסגירה נרחבת של אתרי בנייה בשל ליקויי בטיחות. מתוך 30 אתרי בנייה שנבדקו במשך יומיים, 27 נסגרו מיידית בצו בטיחות.

בין הליקויים שנמצאו: גידורים חסרים בפתחים ובמרפסות, פיגומים שאינם תקינים, חוסר בציוד מגן אישי, ליקויי חשמל מסכני חיים ועוד.

לפי הודעת משרד העבודה והרווחה, "שכונה שנבדקה במודיעין - שכונת נופים - הודממה כולה, לאחר שמפקחי הבטיחות סגרו 15 אתרי בנייה מתוך 15 שנבדקו עקב ליקויי בטיחות מהותיים, ובביקורת נמצאו עשרות הפרות שמסכנות את העובדים באתר ואף את הסביבה הציבורית מסביב לאתר". המצב באשדוד - לא טוב בהרבה. כחלק מפרויקט האכיפה, סגרו מפקחי הבטיחות 12 אתרים מתוך 15 אתרים שנבדקו.

צווי בטיחות (הפסקת עבודה עד לתיקון הליקויים) הוטלו באתרי הבנייה של החברות דונה, שפיר הנדסה, רז ושחף יזמות בע"מ, אסף גולן חברה לבנייה בע"מ, שדות הנגב, פסגת האחדות, מירון בניין בע"מ, ארזי הנגב, מליבו, תאופיק זידאן ואלרוואבי.

בעקבות פעילות האכיפה מ"מ מפקח העבודה הראשי, אריק שמילוביץ', זימן בעלי תפקידים בחברות המפעילות את האתרים שנסגרו לבירור אודות הליקויים שנמצאו. שמילוביץ' מסר כי: "מבצעי האכיפה הממוקדים שמינהל הבטיחות מוביל, יחד עם רגולטורים נוספים, נועדו להגביר את האכיפה בשטח ולמנוע עבודה מסכנת חיים באתרי בנייה של יזמים וקבלנים רשלנים.

"רמת הבטיחות הלקויה שאנו מוצאים באתרי בנייה, מחייבת אותנו לפעול בכוחות משולבים, ובכלים נוספים כדי להביא לשינוי המיוחל. עלינו לנהל את המערכה הזו יחד עם גורמים נוספים כמו הרשויות המקומיות, שאחראיות על הבטיחות במרחב הציבורי בשטחן, לכן נמשיך לדרוש מעורבותן והפעלת סמכותן. בשנה החולפת, מפקחי מינהל הבטיחות הכפילו את מתן צווי הבטיחות באתרים מסכני חיים ברחבי הארץ כדי למנוע תאונות נוספות. נמשיך לפעול ביד חזקה כלפי כל מי שמזלזל בחיי אדם ומפקיר את הפועלים לגורלם."

במשרד העבודה ציינו כי המידע אודות הקבלנים המפרים הועבר לרשם הקבלנים במשרד השיכון על מנת להמשיך את הטיפול.

מתחילת 2019 נהרגו 23 פועלים באתרי בנייה ברחבי הארץ, וקרוב ל-100 נפצעו באורח קשה ובינוני.

ד"ר הדס תגרי, מנהלת הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה, מסרה כי "היא מברכת על מבצע האכיפה רחב ההיקף שביצעו מפקחי מנהל הבטיחות כמו גם על העלייה בהיקף פעולות האכיפה שמבצע המנהל לאחרונה. פחות משמחת ההפקרות הבטיחותית החמורה והשיטתית שנצפתה, המעידה על היעדר ההרתעה שבהטלתם של צווי בטיחות, וזאת בשל כך שאתרים שנסגרים מורשים לשוב ולעבוד תוך ימים בודדים לכל היותר. בעיה נוספת טמונה בכך שהצווים המתפרסמים באתר האינטרנט של המנהל אינם מפרטים את דבר סגירתם של האתרים, ומשום כך נמנעת מאיתנו הציבור האפשרות לבקר את יישום הוראת החשב הכללי החדשה, הקובעת שחברה קבלנית שבאתריה הוטלו שני צווי הפסקת עבודות, לא תורשה לגשת למכרזים ממשלתיים".

מחברת שפיר הנדסה נמסר כי הליקויים שנמצאו באתרה תוקנו ואתר הבנייה שב לפעול.