"אחד מכל שלושה תיירים בת"א לן בדירה. אם לא נטפל בשוק הפרוץ הזה, זה יפגע בנו"

עיריית ת"א השיקה תוכנית-אב לתיירות, שעיקריה הם פיתוח של אתרי התיירות ופריסתם על חלקים נרחבים יותר בעיר • חולדאי: "ת"א רחוקה מהתופעות השליליות של תיירות בעולם, אבל צריך להתייחס לאתגרים כמו יציאה של דירות משוק השכירות לטובת תיירים, לצד מחסור בחדרי לינה"

ראש עיריית  ת"א, רון חולדאי / צילום: איל יצהר, גלובס
ראש עיריית ת"א, רון חולדאי / צילום: איל יצהר, גלובס

עיריית תל אביב הציגה היום (ב') תוכנית-אב לתיירות לעשור הקרוב שעיקריה הם פיתוח ושדרוג של אתרי תיירות ופריסתם לחלקים נרחבים יותר של העיר. 

במסיבת העיתונאים להצגת התוכנית התייחס ראש עיריית תל-אביב רון חולדאי לחשש בעירייה שתושבי העיר יצטרפו למגמת ה"אנטי-טוריזים" - התנגדות של תושבי ערים בעולם לכמות התיירים שמגיעה מידי שנה לעירם, מגמה שביטויים לה ניתן למצוא בברצלונה ובוונציה. "לא לעולם חוסן", אמר חולדאי כשהוא מתייחס לצפי כי בתוך עשור יוכפל מספר התיירים בתל-אביב מ-2.2 מיליון בשנה נכון ל-2018. "תל-אביב אמנם רחוקה מהתופעות השליליות של תיירות שחוות ערים רבות בעולם, אבל ניתן כבר היום לזהות אתגרים שצריך להתייחס אליהם כמו יציאה של דירות משוק השכירות לטובת תיירים, לצד מחסור בחדרי לינה".

לפי נתוני העירייה אל מול 10,500 חדרי מלון, עומד מספר עצום של 17 אלף חדרים בדירות להשכרה לטווח קצר, 81% מתוכם דירות שלמות. איתן שוורץ, מנכ"ל עיר עולם ותיירות - הזרוע התיירותית של עיריית תל-אביב, הגדיר את שוק הדירות להשכרה לטווח קצר כ"שוק משתולל חסר כל רסן ופיקוח".

לדבריו, "אחד מכל שלושה תיירים לן בדירה. אם לא נטפל בשוק הפרוץ הזה, זה יפגע בנו בשנים הבאות. יש שכונות שהפגיעה בהן כבר מתחילה להיות בלתי נסבלת". שוורץ התייחס לרעיון שמיושם בערים רבות בעולם והוא הגבלת משך הימים שמותר להשכיר נכס לטווח קצר ל-90 ימים בשנה. אלא שחזון כזה חייב להיות מעוגן בחקיקה, מה שתלוי בכינונה של כנסת חדשה.

שוורץ הוסיף כי "כדי לעמוד בביקושים לחדרי לינה נהיה חייבים להוסיף 7,000 עד 10,000 חדרי מלון תוך 10 שנים. על הנייר אושרו 12 אלף חדרים נוספים וכבר היינו אמורים להגיע ליעד, אבל התוכניות לא מתממשות והיזמים לא ממהרים מכל מיני סיבות. נאיץ את הליכי הבנייה".

את הצורך בהכפלת מספר חדרי המלון מתכוונת העירייה לעודד בין היתר באמצעות הסבה של מבני משרדים למלונאות בהליך מהיר וזול יותר. הסבות אלו יוסיפו כ-2,000-3,000 חדרי מלון בעיר. "בלי התערבות נגיע בעשור הקרוב ל-4 מיליון תיירים, לפי גידול בקצב של 5% (נתון מקובל בעולם - מ.ר.ח). התיירות במצב זה תכניס לעיר 10 מיליארד שקל בשנה - זו כלכלה חשובה", אמר שוורץ. לדבריו, תקציב העירייה לתיירות עומד על כ-18-20 מיליון שקל בשנה.

חולדאי התייחס לשני המכשולים העיקריים של התיירים: תחבורה לקויה ויוקר המחיה. "יש אוטובוסים בתדירות נמוכה, או שהם לא מדייקים, או נהגי מונית שמנצלים את התיירים. באירוויזיון בתחום של נהגי המוניות כשלנו, התיירים מדווחים על כך בסקרים. תל-אביב נתפסת כיעד נהדר אבל ככזו שהמחירים בה יקרים מדי וגם את זה אנחנו מנסים לתקן".

אם מישהו ציפה שחולדאי יכריז על הפעלה של תחבורה ציבורית בשבת אחרי שבמהלך האירוויזיון העירייה יצאה במהלך כזה - הוא יכול להמשיך ולחכות. חולדאי מודע היטב לבעיית התחבורה הציבורית בשבת בעיר, אך הפתרון של העירייה לנושא ייעשה בשלב זה דרך אוטובוס לתיירים בלבד שיפעלו בשישי ובשבת. "המצב כיום אינו נסבל וחייבים לשנות אותו. אוטובוס כזה הוא סוג של פתרון לתייר ולא הפתרון לתחבורה ציבורית בסוף השבוע", אמר.

גם מהנדס העיר אודי כרמלי התייחס למגמת ה"אנטי-טוריזם" כ"מציאות שפוגעת בתיירות", ולכן לדבריו תוכנית-האב שהוצגה מחלקת את העיר ל-17 אזורים שיפרסו את העומס התיירותי. כך למשל, בשוק התקווה, בנווה שאנן, בפלורנטין וברמת החייל ייבנו תשתיות, בתי מלון ואטרקציות בילוי. לדברי כרמלי "הסוד הוא עירוב שימושים של מגורים, תעסוקה ושל מלונאות - לחבר בין יזמי נדל"ן ויזמי מלונאות בתפיסה הוליסטית שמחברת בין התייר והתושב"