מזכיר המועצה לביטחון לאומי של רוסיה: "ביטחון ישראל הוא גם אינטרס שלנו"

נתניהו נפגש עם היום מזכיר המועצה לביטחון לאומי של רוסיה ניקולאי פטרושב • מחר צפוי כינוס משולש, של היועצים לבטחון לאומי של ישראל, של ארה"ב ושל רוסיה • נתניהו אמר בקשר לאיראן: "הגנה עצמית זה לקח חשוב מאוד בהיסטוריה של המאה ה-20, בוודאי עבור העם היהודי ומדינתו"

בנימין נתניהו וניקולאי פטרושב / צילום: חיים צח, לע"מ
בנימין נתניהו וניקולאי פטרושב / צילום: חיים צח, לע"מ

ראש הממשלה נתניהו נועד היום (ב') עם מזכיר המועצה לביטחון לאומי של רוסיה, ניקולאי פטרושב. מחר צפוי כינוס משולש, של היועצים לביטחון לאומי של ישראל, מאיר בן שבת, היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג׳ון בולטון והיועץ לביטחון לאומי הרוסי, פטרושב. מיד לאחר מכן יצטרך נתניהו למפגש החריג. בהמשך יום ג׳, יכנס בולטון מסיבת עיתונאים בירושלים ולאחריה ימריא מישראל.

ברקע המפגש מתיחות גבוהה בין ארה"ב לאיראן, כאשר מזכיר ההגנה פומפיאו טס אתמול בהתראה קצרה לערב הסעודית כדי להיפגש עם המלך הסעודי סאלמן על מנת לקדם את הברית האמריקאית-סעודית נגד איראן. מערב הסעודית, פומפיאו אמור להגיע היום בערב לאיחוד האמירויות הערבית.

נתניהו אמר היום לפטרושב כי הוא מודה לו ולנשיא רוסיה ולדימיר פוטין על ההיענות שלהם להשתתף במפגש המשולש. "אני רוצה להודות לכם גם על הפעילות ההומניטרית הייחודית שלכם שעשיתם להחזיר את זכריה באומל ז"ל לקבורה פה במדינת ישראל. הצעד הזה נגע לליבותיהם של כל אזרחי ישראל".

נתניהו קשר בדבריו בין האיום על השמדת ישראל מידי איראן, לבין ניצחון הצבא האדום (הרוסי) על גרמניה הנאצית לפני 78 שנים. לדבריו "בלי הניצחון של הצבא האדום על גרמניה הנאצית ספק אם היינו יכולים להקים את מדינת ישראל. העם הרוסי הותקף באופן האימתני ביותר והאכזרי ביותר ע"י הנאצים בדיוק השבוע לפני 78 שנים במבצע ברברוסה. לכן אני בטוח שגם מן הטעם הזה מבינים ברוסיה מהי המשמעות עבורנו של משטר שקורא להשמיד אותנו, לא רק לכבוש אותנו - להשמיד אותנו, ופועל באופן יום-יומי להשגת מטרה זו".

עוד אמר נתניהו כי ישראל לא תאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני: "הגנה עצמית זה לקח חשוב מאוד בהיסטוריה של המאה ה-20, בוודאי עבור העם היהודי ומדינתו".

באשר לשיתוף הפעולה הביטחוני ומאמצי התיאום בין חיל האוויר הישראלי לרוסי במהלך השנתיים האחרונות בכל הנוגע לתקיפות יעדים איראניים בתוך שטח סוריה - אמר נתניהו ששיתוף הפעולה הזה תרם רבות לביטחון וליציבות באזור. לדברי נתניהו, הנשיא פוטין אמור להגיע בהמשך השנה לישראל ויניח אבן פינה לאנדרטה לזכר מצור לנינגרד ויפתח את אירועי 75 השנים לשחרור אושוויץ.

פטרושב השיב לנתניהו שהמשלחת הרוסית הגיעה לישראל בהנחיית הנשיא פוטין, אחרי שיחה בין נתניהו לפוטין. "במהלך הביקור פה אנחנו נתרכז בסיטואציה באיזור בכלל ובסוריה בפרט. אנחנו מקדישים תשומת לב מיוחדת לנושא ביטחונה של ישראל. כדי לפתור את הבעיה הסורית יש להחזיר את השלום, גם באיזור וגם בשטח סוריה".

עוד אמר פטרושב כי כדי להגיע להרגעה בסוריה, יש צורך בצעדים להסדרת המתח הפנימי בתוך סוריה. "צריך עוד לפגוע בקבוצות מחבלים הנמצאים בתוך שטח סוריה. ביטחון ישראל הוא גם אינטרס שלנו, כיוון שמתגוררים פה כ-2 מליון מבני ארצנו".

לדבריו, ישראל תומכת ברוסיה בכמה פורומים, כולל גם באו"ם. "ראש הממשלה נתניהו כבר אמר שיש לנו עמדות משותפות בסוגיית המאבק נגד שכתוב ההסטוריה של מלחמת העולם השנייה", אמר פטרושב.