מפקד חיל האוויר לשעבר אליעזר שקדי נגד מועדון הגולף בקיסריה: "להכריז עליו כמונופול"

לאחר שלפני מספר חודשים שלח אליעזר שקדי מכתב התרעה למועדון הגולף בקיסריה, הוא פנה בימים האחרונים לממונה על רשות התחרות • מבקש להכריז על המועדון כמונופול שניצל לרעה את מעמדו, כדי לכפות מחירי מנוי מופרזים ותנאי הצטרפות בלתי הוגנים ומפלים

אליעזר שקדי / צילום: איל יצהר
אליעזר שקדי / צילום: איל יצהר

המאבק של מפקד חיל האוויר לשעבר, אליעזר שקדי, במועדון הגולף בקיסריה, נמשך. לאחר שבמאי האחרון, כפי שדווח ב"גלובס", שלח שקדי מכתב התראה למועדון ולבעליו, בטענה כי "מועדון הגולף בקיסריה עושה שימוש לרעה בכוחו המונופולי-האבסולוטי באורח לא חוקי ולא הוגן" - כעת נודע ל"גלובס", כי שקדי פנה בימים האחרונים לממונה על רשות התחרות (רשות ההגבלים העסקיים), עו"ד מיכל הלפרין. זאת, בבקשה להכריז על מועדון הגולף בקיסריה - המצוי בבעלות "החברה לנכסי קיסריה", "החברה לפיתוח קיסריה" וקרן רוטשילד - כעל בעל מונופולין (מונופול).

שקדי, חובב גולף גדול, טוען כי המועדון בקיסריה הוא מועדון הגולף היחיד והבלעדי בישראל החל מ-1 באפריל 2019, אז נסגר מועדון הגולף המתחרה היחידי בגעש; וכי הוא מנצל את מעמדו לרעה כדי להכתיב ולכפות תנאי הצטרפות בלתי הוגנים ומפלים. "הנכם מתבקשים לקבוע כי מועדון הגולף בקיסריה ובעליו ניצלו את מעמדו המונופולי לרעה, בניגוד לחוק, בהכתבת תנאי הצטרפות מפלים, מקפחים, ובלתי הוגנים לגולפאים שביקשו לרכוש מנוי למועדון הגולף בקיסריה לאחר 1 באפריל השנה - מועד סגירתו של מועדון הגולף המתחרה היחיד בגעש", כתב שקדי באמצעות עו"ד צחי יגור ממשרד פרל-כהן-צדק-לצר-ברץ.

בהתאם מבקש שקדי מהממונה להוציא ל"מועדון הגולף ולבעלי השליטה בו, הוראות למניעת המשך הניצול לרעה, חוסר ההגינות, האפליה והסרת הקיפוח שנוקט ונקט בהם מועדון הגולף - מאז מועד סגירת מועדון הגולף בגעש כלפי גולפאים שביקשו (ומבקשים) לרכוש מנוי למועדון בקיסריה".

מנוי כבול

ב-18 באפריל השנה רכש שקדי מנוי לשנה במועדון הגולף בקיסריה בעקבות סגירתו של מועדון הגולף בגעש, שבו היה מנוי. לדבריו, התברר לו כי המועדון בקיסריה מפר את הוראות חוק התחרות ברגל גסה. מפקד חיל האוויר לשעבר טוען כי ניצול המעמד המונופולי של המועדון בקיסריה בא לביטוי (בין היתר), באורח ציני ובולט, באפליה לרעה של מצטרפים מגעש לאחר ה-1 באפריל באמצעות כפיית מנוי לשנה שלמה (12 חודשים). כלומר, לדבריו, גולפאים שבקשו להצטרף למועדון בקיסריה לאחר סגירת מועדון הגולף בגעש, באפריל או מאי 2019, הוכרחו לשלם מנוי ל-12 חודשים (עבור שנה מלאה), אף שהמנוי יפקע בסוף 2019 ובפועל מדובר במנוי לכשמונה-תשעה חודשים בלבד.

"מיד לאחר סגירת מועדון הגולף בגעש, תוך ניצול ציני ובוטה של מאות הגולפאים 'שנפלטו' ממועדון הגולף בגעש, כפה מועדון הגולף בקיסריה על מצטרפים (שהיו עד לאותו מועד מנויים בגעש) וביקשו לרכוש מנוי במועדון בקיסריה, לשלם על 12 חודשים - שנה מלאה (ינואר-דצמבר 2019); וזאת אף אם 'המצטרף' ביקש לרכוש מנוי למועדון בקיסריה באפריל או מאי של 2019, סמוך לאחר סגירת מועדון הגולף בגעש", טוען שקדי.

שקדי מציין כי לאחר סגירת מועדון געש, מועדון הגולף בקיסריה איפשר אומנם לרכוש מנוי רק על חלק משנת 2019 ולבצע תשלום יחסי ולא בגין שנה שלמה - אך רק בתנאי שיירכש מנוי מלא לשנת 2020. לדברי שקדי, "מדובר בהצבת תנאי בלתי סביר" לרכישת מנוי וב"דוגמה בולטת לניצול מעמד מונופולי בוטה לרעה".

שקדי מוסיף כי "משמעות העניין חמורה במיוחד - לאלץ מצטרף חדש, לרכוש מנוי גם לשנה עוקבת, כך שגם אם ייפתח מועדון הגולף בגעש מחדש (כאפשרות רחוקה מאד, לאור הנסיבות), יהיה המנוי כבול כבר למועדון הגולף בקיסריה".

מחיר מופרז

שקדי מוסיף וטוען כי מחיר המנוי השנתי (רחב וכולל, כולל סופ"ש) שגובה מועדון קיסריה הוא מופרז ביותר ועולה כדי ניצול מעמד מונופולי לרעה בכל קנה-מידה. "מחיר מנוי שנתי רחב (כולל סופ"ש) שגובה מועדון הגולף בקיסריה, ממועד סגירת המועדון המתחרה בגעש הוא 24,900 שקל; בהשוואה למנוי שנתי (כולל סופ"ש) במועדון בגעש ערב סגירתו, שעלותו הייתה 17,820 שקל בלבד. פער של כ-40%! יודגש כי שני המועדונים, בגעש ובקיסריה, היו ונמצאו ראויים לאירוח תחרויות גולף רשמיות, ובשניהם נערכו בעבר, בין היתר, אליפויות ישראל בגולף", טוען שקדי.

עוד מציין שקדי כי "פער מחיר-מנוי (כולל סופ"ש) בין מועדוני הגולף מתעצם ומעשית הוא גדול בהרבה, נוכח העובדה שמועדון געש היה פתוח לרשות המנויים שבעה ימים בשבוע, בעוד שמועדון קיסריה פתוח ועומד לרשות המנויים שישה ימים בשבוע בלבד".

בנוסף, לדבריו, "יש להביא בחשבון שרוב המנויים מגיעים למועדון בקיסריה מאזור המרכז. על כן, בשל מיקום קרוב ונגיש יותר, דווקא מנוי במועדון בגעש אמור היה להיות יקר יותר לעומת מנוי בקיסריה (בשל נוחות וקירבה גאוגרפית). גם עובדה זו מבליטה את מופרזות מחיר המנוי בקיסריה".

שקדי כותב לרשות התחרות: "חשוב להבהיר, גולפאים שאין להם אפשרות לרכוש מנוי בקיסריה, לא יוותרו על אהבתם למשחק, והם נאלצו וייאלצו לשלם 540 שקל למשחק גולף בודד בסופי שבוע ו-480 שקל למשחק בודד באמצע שבוע. הדבר מאפשר למועדון בקיסריה 'למקסם רווחים', כלשון המועדון, ופוגע קשות באינטרס הגולפאים שמשחקים גולף על-בסיס קבוע".

לסיכום, לפי טענת שקדי, "בשפה תחרותית יש כאן 'קוקטייל' שלם של ניצול בוטה של מעמד מונופולי לרעה על-ידי מועדון הגולף בקיסריה - התנאת מתן שירות מונופולי (מנוי למועדון) בתנאי בלתי סביר (כפיית מנוי מראש לשנתיים); אפליה לעומת לקוחות אחרים, גביית מחיר מופרז ומפלה עבור המנוי; והתנאה נוספת של מתן השירות המונופולי (מנוי יחסי ליתרת השנה) בתנאי בלתי סביר מפלה ובלתי הוגן (תשלום עבור מנוי לשנה מלאה). כל זאת תוך ניצול מצוקת הגולפאים-הלקוחות ש'נפלטו' ממועדון הגולף המתחרה בגעש, שנסגר".

המועדון בקיסריה: "אין ניצול מונופוליסטי - מחירי המנוי לא השתנו בעקבות סגירת המועדון בגעש"

במכתב התשובה שנשלח למפקד חיל האוויר לשעבר, אליעזר שקדי, על-ידי היועץ המשפטי של מועדון הגולף בקיסריה ובעליו - החברה לנכסי קיסריה, החברה לפיתוח קיסריה וקרן רוטשילד - דוחים המועדון והחברה בתוקף את שלל הטענות שמעלה שקדי.

"הנטען במכתבכם מצביע על חוסר היכרות בסיסי עם המצב העובדתי לאשורו. אי-בדיקת העובדות טרם פיזור האשמות חמורות, עד כדי הוצאת דיבת המועדון, היא פסולה, והחברה רואה זאת בחומרה יתרה", כתבה החברה לפיתוח קיסריה לשקדי. "החברה והמועדון רוצים להאמין כי הטענות המופרכות וההאשמות הבוטות שביקש שקדי להטיח בהם, נובעות מהצער הרב (לו אנו שותפים) על סגירת המגרש בגעש. אין נתפס אדם בשעת צערו".

לגופם של דברים טוענת החברה כי "מחיר המנוי השנתי למועדון הגולף בקיסריה לא השתנה בעקבות סגירתו של המגרש בגעש ונותר כשהיה לפני סגירתו, ומכאן שהטענות בדבר ניצול כוח מונופוליסטי או ניצול סגירת געש - אין להן אחיזה במציאות".

מעבר לכך, החברה לפיתוח קיסריה כתבה כי כל השוואה בין המגרש הסגור בגעש למועדון הגולף בקיסריה "היא השוואה מקוממת ונגועה בחוסר תום-לב של ממש, והדברים נכתבים בלשון המעטה". לדברי החברה, קיבולת המגרשים בגעש קטנה מזו שבקיסריה משמעותית. "כ'גולפאי מושבע' (לפי עדותו), שקדי ודאי יודע כי בין המועדון בקיסריה למגרש געש ישנם הבדלים מהותיים, וביניהם בין היתר: שטח המגרש בגעש הוא 190 דונם לעומת 1,000 דונם בקיסריה; ובעוד שגעש היה מגרש חובבני של תשע גומות, המגרש בקיסריה הוא מגרש תחרותי בינלאומי של 18+9 גומות", טוענת החברה לפיתוח קיסריה.

לפי תשובת החברה לשקדי, "די בכך בשביל לקבוע שדמי המנוי (לשיטת שקדי) צריכים להיות לכל הפחות פי שלושה מדמי המנוי שנגבו בגעש. בנוסף, רמת השירותים, איכות אחזקת המדשאות והיקף השירותים המסופקים במועדון הגולף בקיסריה עולים לאין-שיעור על מעט השירותים שסופקו במגרש בגעש. לא בכדי זכה המגרש בקיסריה להיכלל כאחד מ-1,000 המגרשים האיכותיים בעולם".

החברה לפיתוח קיסריה דוחה גם את הטענות הנוספות שהעלה שקדי. לדבריה, בניגוד גמור לטענותיו, המועדון לא נקט ואינו נוקט מדיניות של עצירת מינויים. עוד צוין כי "החברה דוחה את הטענה בדבר קיומה של תניה מקפחת לכאורה".