לפי טיבי, הפלסטינים סירבו כבר ב–2013 לתוכנית שכללה צ’ופרים כלכליים. מה באמת קרה

"זו לא הפעם הראשונה שהאמריקאים מציעים מיליארדים", אמר ח"כ אחמד טיבי בניסיון להסביר את ההתנגדות הפלסטינית לתוכנית השלום של טראמפ • האם היו בעבר ניסיונות לקדם את התהליך באמצעות כסף? בדקנו • המשרוקית של גלובס

אחמד טיבי / צילום: איל יצהר, גלובס
אחמד טיבי / צילום: איל יצהר, גלובס

יו"ר תע"ל אחמד טיבי, יועצו לשעבר של יאסר ערפאת, התבקש להסביר מדוע הפלסטינים דוחים על הסף את "עסקת המאה". "ממשל טראמפ מבטיח לארגן לפלסטינים כמעט 28 מיליארד דולר לתשתיות, מיליון מקומות תעסוקה ועוד הרבה הרבה דברים טובים", שאל אותו אריה גולן בראיון כאן ב', "מה רע בזה?". טיבי ענה ששימור התלות של הכלכלה הפלסטינית בכיבוש הישראלי ממילא לא יאפשר לה לשגשג. "זו לא פעם ראשונה שהאמריקאים מציעים מיליארדים", הוא הדגיש, "גם ג'ון קרי הציע תוכנית של ארבעה מיליארד".

קרי, מזכיר המדינה של אובמה, לא היה יזם נדל"ן כמו טראמפ. לכן אולי מפתיע לשמוע שגם הוא הציע מתווה שמבוסס על השקעות. חזרנו לנאום ממאי 2013 שבו הציג את תוכניתו ובדקנו מה היה בו.

בכינוס הפורום הכלכלי העולמי שהתקיים בירדן הציג קרי מודל לקידום יציבות בזירה הבינלאומית על בסיס שיתוף פעולה בין המגזר הפרטי לציבורי. ברוח זו הוא חשף תוכניות לפיתוח כלכלי של הגדה המערבית, שעליה עמל ראש ממשלת בריטניה לשעבר טוני בלייר, שליח ה"קוורטט" למזרח התיכון, עם צוות אנשי עסקים מהעולם.

בתוכנית, "הנועזת והשאפתנית ביותר מאז אוסלו", הוצע להזרים לגדה 4 מיליארד דולר להשקעה בתיירות, בבנייה, באנרגיה, בחקלאות ובטכנולוגיית מידע ותקשורת. הצוות העריך שהתוכנית תוכל להעלות את התמ"ג ברשות הפלסטינית בכ-50% תוך שלוש שנים; לצמצם את האבטלה בשני-שלישים; ולהגדיל את השכר החציוני בכ-40%.

למרות הדגש הכלכלי, קרי הדגיש בנאומו שהחזון לא יכול להתממש בלי תהליך מדיני שיוביל להקמת מדינה פלסטינית עצמאית. זאת בניגוד לטראמפ, שהחלקים שפורסמו מתוכניתו אינם מזכירים את פתרון שתי המדינות, ולא שום פתרון מדיני אחר.

למחרת הנאום הצהיר מוחמד מוסטפה, נשיא קרן ההשקעות הפלסטינית ויועצו של הנשיא עבאס, על דחיית התוכנית של קרי. לדבריו, הרשות מסרבת "לקבל את הכלכלה כרכיב הראשון והיחיד", ועליו להיות חלק מתוכנית שתבטיח הקמת מדינה על בסיס גבולות 1967 שבירתה מזרח ירושלים ופתרון לסוגיית הפליטים.

כשבועיים אחרי חשיפת התוכנית דווח שהיא תכלול שני מרכיבים מדיניים: שחרור 103 אסירים פלסטינים והקפאת הבנייה בגושים. לדברי כתבת "גלובס" טל שניידר, העובדה שהצעדים לא מומשו תרמה לכך שכמעט לא נעשה דבר להתנעת התוכנית הכלכלית.

■ בשורה התחתונה: דברי טיבי נכונים ברובם. ג'ון קרי הציג ב-2013 תוכנית שעיקרה השקעות ברשות הפלסטינית בהיקף של 4 מיליארד דולר. חרף הצהרתו שהיא תצריך קידום של פתרון שתי המדינות, הפלסטינים דחו אותה למחרת הצגתה בטענה שהיא דוחה את קידום ההסדר המדיני לטובת פיתוח כלכלי.