"אין פה בועה. תעשיית הקנאביס מתפתחת, והחברות הטובות ביותר יצליחו בסוף"

לאן הולכת תעשיית הקנאביס, והאם החברות הישראליות יכולות להשתלב בה בהצלחה - בכך בין היתר דנו בפאנל על שוק הקנאביס הבינלאומי בכנס "עושים שוק" של "גלובס" • המשתתפים בדיון הדגישו את הצמיחה המהירה והאמיתית בתחום, את החדשנות הטכנולוגית שיוצאת מישראל ואת הצורך לצאת לחו"ל, וגם הזהירו מהתלהבות יתר של המשקיעים מתופעת הסלבס שנוהרים לחברות בענף

לאן מועדות פניה של תעשיית הקנאביס הבינלאומית, והאם החברות הישראליות יכולות להשתלב בה בהצלחה? האם התעשייה כיום היא בועתית, והאם לחברות הישראליות יש סיכוי טוב לצמוח במהירות במכירות, ולרשום היקפי יצוא משמעותיים בשנים הקרובות? בשאלות אלה ונוספות דנו בפאנל העוסק בשוק הקנאביס הבינלאומי, בכנס "עושים שוק - מפצחים את תעשיית הקנאביס" של "גלובס", שנערך היום (ד') תחת הכותרת "קנאביס - זרעי המהפכה".

בפאנל השתתפו יוסי בוקר, מנהל הפעילות הישראלית של הבורסה של טורונטו; נדב גיל, שותף ומוביל פרקטיקת הקנאביס בפירמת Deloitte ישראל; עו"ד עודד הר אבן, שותף מנהל בפירמת עורכי הדין הבינלאומית ZAG-S&W; שירי עדן, מנכ"לית נישות ויועצת לקרן "סלע קנאביס"; יפעת קריב, מנכ"לית ודירקטורית של חברת קנביט. את הפאנל הנחו גלי וינרב, כתבת תחום הביומד והקנאביס ב"גלובס", ושי שלו, עורך שוק ההון ב"גלובס".

המשתתפים נשאלו האם לנוכח מה שאנחנו רואים בשווקים בחודשים האחרונים, תעשיית הקנאביס המקומית היא בועה.

יפעת קריב סבורה, כי "ישראל היא מעצמה בהיבטים של מחקר ופיתוח והיבטים רבים אחרים. זו לא בועה בכמות הצרכנים, שרק הולכת וגדלה, על בסיס רצון להשתמש במוצרים השונים של קנאביס".

שירי עדן: "ענף הקנאביס מאופיין ברגולציה גבוהה ובחוב נמוך, כך שזו לא בועה".

עודד הר אבן: "בסוף יש תמיד תהליך סינון טבעי, כמו שהיה בהייטק בתחילת שנות ה-2000. יש פה מהפכה אמיתית בעולם, ולכן, בסוף מי שיצליח לרשום מכירות משמעותיות יצליח".

נדב גיל: "זו ממש לא בועה. יש אמנם לא מעט חברות שעלו לשוויים גבוהים מאוד, אבל הרבה חברות נמצאות בתהליך הצטיידות בנכסים ויכולות שונים".

יוסי בוקר: "בקנדה אפשר כבר לראות את החברות שרצות קדימה, ואת הלהקה שמזדנבת מאחור. זה התהליך הטבעי של השוק".

לאילו חברות בקנדה אפשר להשוות חברות ישראליות?

יוסי בוקר: "אפשר אולי להשוות את זה לליגת כדורסל, שהשחקנים הטובים ביותר בה שואפים להגיע ל-NBA. החברות הישראליות הטובות ביותר יכולות לשאוף להגיע לשוק הקנדי, ולקבל הערכות שווי גבוהות יותר שמתאימות לשוק הקנדי".

האם גם בקנאביס יש לישראל יתרונות מסוימים? בעולם מצפים לקנאביס הישראלי?

יוסי בוקר: "בסופו של דבר צריך את התרופה המדויקת, אז אותן חברות שיצליחו להביא את הנוסחאות המדויקות יגיעו לשם, אבל זה יהיה כל מקרה לגופו".

נדב גיל: "יש פה תעשייה מאוד יפה בתחומים של מדעי החיים והתרופות. נוסיף לזה את החדשנות שיש כאן, אז אנחנו בהחלט במקום טוב".

יפעת, מה היו השיקולים מאחורי הצירוף שלך לחברה?

יפעת קריב: "השוק הזה הוא לא בועה. הוא הולך וגדל, והצירוף שלי ואחרים רק מראה את זה. אני חושבת שההצטרפות של בכירים לשער במערכת הביטחון ואחרים היא מאוד חיובית ונותנת לגיטימציה, ותקל על הרגולציה".

נדב גיל: "בסופו של דבר החברות האלה צריכות הנהלה טובה עם תוכנית אסטרטגית טובה, אז ההצטרפות של בכירים רק מוסיפה".

נהירת הסלבס מכל תחום לתחום הקאנביס - יש לזה אח ורע?

יוסי בוקר: "להסביר את התופעה - אני לא מתיימר. ככל שההצטרפות של מדינאים וגנרלים לחברות נעשית כדי לתת מידה מסוימת של הכשר לתחום, שנתפס אצל חלק על גבול החוקיות, את זה אני מבין; אבל כשרואים שהצטרפות הסלבריטאים מנפחת את מחיר המניה זה מתחיל להדאיג אותי. ההצטרפות עצמה ברוכה אבל כשזה יוצר אפקט בעייתי אצל המשקיע זה מדאיג".

שירי עדן: "יש לזה אח ורע בעולם - התעשייה מחפשת את הלגיטימציה שלה".

עודד, אתה חושב שיותר ויותר חברות ישראליות יפנו להנפקות בחו"ל?

עודד הר אבן: "לחברות ישראליות בתחומי המחקר ופיתוח הרישום הכפול הוא פתרון טוב. בשלב מאוחר יותר נראה עוד ועוד חברות ישראליות שילכו להנפקות בעולם".

נדב גיל: "חברה בשלבים מוקדמים לא חייבת להיות ציבורית. צריך לזכור שלהנפקה יש הוצאות גדולות, וככה גם לניהול של חברה ציבורית".

יפעת קריב: "המשחק הוא משחק גלובלי. להישאר רק בישראל זו למעשה לא אופציה, כי השוק כאן קטן מאוד. צריך לפרוץ לעולם".