יועמ"ש הכנסת: בודקים את היתכנות ביטול חוק פיזור הכנסת

דוברות הכנסת: "נוכח מורכבותו של העניין והשלכותיו האפשרויות, הנושא ייקח מספר ימים" • ח"כ יאיר לפיד: "אנחנו נשמח מאוד לממשלת אחדות בראשות כחול לבן עם הליכוד - לא עם נתניהו"

יועמ"ש הכנסת, עו"ד איל ינון / צילום: רפי קוץ
יועמ"ש הכנסת, עו"ד איל ינון / צילום: רפי קוץ

דוברות הכנסת הודיעה היום (ד') כי היועץ המשפטי של הכנסת, עו"ד איל ינון, קיבל פניות של מספר חברי כנסת לבדיקה של אפשרות ביטול חוק פיזור הכנסת, והחל בהתייעצויות משפטיות לצורך גיבוש חוות-דעת משפטית בנושא.

"נוכח מורכבותו של העניין והשלכותיו האפשרויות, בסביבתו של יועמ"ש הכנסת מדגישים כי הנושא ייקח מספר ימים", נמסר מדוברות הכנסת. 

הודעה על ביטול מערכת בחירות לכנסת, אשר פיזרה את עצמה מבחירה מודעת של 74 חברי כנסת, היא בעייתית, שכן היא פותחת פתח עתידי לשינויים בחוקי היסוד הבסיסיים ביותר, כך שכל כנסת עתידית במספר של 80 חברי כנסת (או מספר אחר) תוכל להאריך את כהונתה לעד או לבטל חוק בחירות שהיא עצמה קיבלה.

לפיד: לא נשב עם נתניהו

בתוך כך, ח"כ יאיר לפיד (יש עתיד) הופיע היום בכנסת של ארגון שורת הדין ואמר: "אני מבין שאנשים מתקשים לקבל את זה, אז אני אגיד את זה פשוט ובעיקר לאט שיהיה קל לתפוס - אנחנו לא נשב עם נתניהו. אנחנו נשמח מאוד לממשלת אחדות בראשות כחול לבן עם הליכוד, לא עם נתניהו. אין שום בעיה לשבת עם הליכוד בממשלת אחדות לאומית, עם נתניהו לא נשב. שייקחו מי שהם רוצים - יולי, גדעון, ישראל, מי שהם רוצים".

בליכוד זועמים על הגישה הזו וטוענים כי יש בכך פסילה פרסונלית של נתניהו, וכי בכחול לבן מתקשים לקבל עקרונות דמוקרטיים  - שהליכוד בחרו בנתניהו, ושאין להם מועמד אחר לראשות הממשלה. דברים ברוח זו אמרה הבוקר השרה גילה גמליאל בראיון לגלי צה"ל.

גם ח"כ מיקי זוהר, שהצביע בעד פיזור הכנסת והיה מי שהוביל את החקיקה לפיזור, צייץ יותר מוקדם דברים אלה, תוך שהוא מכנה את הבחירות "מיותרות", על אף שהוא דחף לקיומן.

"אזרחי ישראל, אני מבקש להבהיר: ניתן למנוע את הבחירות המיותרות הללו במקרה שאנשי כחול לבן יצליחו להתגבר על השנאה המיותרת שלהם כלפיי ראש הממשלה נתניהו שעשה רבות למען מדינת המדינה. לאור הסקרים הלא מחמיאים שלהם חשוב להדגיש ש'שנאת נתניה' היא לא אג'נדה מספיק טובה כדי לבוא איתה לציבור".