יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה: "אני חושב שזה רעיון רע להעלות מסים כדי לצמצם את הגירעון"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, פרופ' אבי שמחון, אמר כי הדרך הנכונה להוריד את הגירעון היא "לעשות דיאטה", כשהוא מתכוון בכך לקיצוצים בתקציב שיביאו לצמצום הוצאות הממשלה

פרופ' אבי שמחון / צילום: תמר מצפי
פרופ' אבי שמחון / צילום: תמר מצפי

פרופ' אבי שמחון יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה ויועצו הכלכלי של ראש הממשלה מתנגד להעלאת מסים כמו מס הכנסה והמע"מ כדי להקטין את החריגה בגירעון התקציבי. יומיים לאחר שנגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון אמר כי לממשלה הבאה לא תהיה ברירה אלא להעלות מסים אמר שמחון כי הדרך הנכונה להוריד את הגירעון היא "לעשות דיאטה" כשהוא מתכוון בכך לקיצוצים בתקציב שיביאו לצמצום הוצאות הממשלה.

בכנס חטיבת המחקר של בנק ישראל השתמש שמחון בדימוי ששמע לדבריו מהכלכלן פרופ' איתן ששינסקי שאמר לדבריו כי "מסים הם כמו חול על גלגלי שיניים של מכונה" ואמר "העלאת מיסים על מנת לסגור את הגירעון זה רעיון רע מאד ובוודאי יותר גרוע מהגירעון עצמו. היה נכון (להעלות מסים) אם הגירעון היה בורח משליטה, אבל גירעון של 3.5% זה לא מקרה כזה, זה משהו שמחייב דיאטה". לדבריו, "אנחנו צריכים לוודא שאנחנו יורדים בהדרגה בשיעורי הגירעון ללא העלאת מס. אני לא מתנגד להעלאת מסים על חומרים מסיסים, אבל אני מתנגד להעלאת מסים כמו המע"מ ומס הכנסה, אני חושב שזה רעיון רע".