מי החברה שהשקיעה בגיקטיים, ומה היא מנסה להשיג?

קבוצת שרונה פרטנרס האנונימית מנסה לפלס את דרכה בתעשיית ההייטק הישראלית • לכן, במקביל להשקעות הון סיכון, היא רכשה נתח משמעותי ממניות אתר הטכנולוגיה גיקטיים והרחיבה את פעילותה לתחומים כמו חללי עבודה משותפים ואקסלרטורים

אתר גיקטיים / צילום מסך
אתר גיקטיים / צילום מסך

שרונה פרטנרס היא קבוצת חברות בבעלות איש העסקים הצרפתי-יהודי פיליפ בואזיז, הכוללת קרן השקעות צנועה, שני אקסלרטורים, אתר מדיה וחמישה חללי עבודה משותפים בתל-אביב, בכפר סבא ובחיפה. למרות זאת, כנראה שלא שמעתם על החברה, ואתם לא לבד: רבים מהיזמים ומהמשקיעים בקרנות הישראליות הגדולות איתם שוחחנו לא שמעו על הקבוצה מעולם.

מאז הוקמה ב-2016 ועד היום, שרונה פרטנרס פעלה בשקט יחסי. בחודשים האחרונים, שמה של הקבוצה החל לעלות בעקבות רצף של שותפויות חדשות שמטרתן התרחבות מהירה של פעילותה, מתוך כוונה לבסס את עצמה כפלטפורמה רחבה שתסייעה לסטארט-אפים ישראליים להפוך לחברות ענק בין לאומיות.

לפני מספר חודשים, במסגרת אירוע של האקסלרטור 365x - שנמצא בבעלות הקבוצה - החברה הודיעה כי צירפה לקבוצה גם את אתר הטכנולוגיה הישראלי גיקטיים, ובכך הרחיבה את פעילותה גם לתחום המדיה. גיקטיים הוקם כבלוג עצמאי ב-2009, וכשלוש שנים לאחר היווסדו גייס כסף ממשקיעים פרטיים בתחום ההייטק, ביניהם אילן שילוח ומשה חוגג. כיום גיקטיים היא קבוצת מדיה המפעילה אתר חדשות טכנולוגי בעברית ובאנגלית. בנוסף, הקבוצה מפעילה מאגר חיפוש עבודה בהייטק ומידע על חברות ישראליות, ומנוע התאמה בין יזמים ואקסלרטורים. מגיקטיים נמסר כי האתר ימשיך להיות מדיה עצמאית של תעשיית ההייטק הישראלית וההון סיכון בהנהלתה של מורן לשם בר כמו"ל ומנכ"ל.

במארס הכריזה הקבוצה על שותפות חדשה עם האקסלרטור סיגמה לאבס, אשר הופעל עד לאחרונה על ידי קרן אנטרה קפיטל. האקסלרטור מיועד לסטארט-אפים שטרם התחילו עם מכירות, ונועד לסייע לאותם מיזמים בתחילת דרכם לחדור לשווקים חדשים. המחזור העשירי של האקסלרטור ייפתח תחת קבוצת שרונה פרטנרס, ויתרחב מפעילות במיקום אחד לשני מיקומים: בתל-אביב, כהמשך של התוכנית הקיימת, וגם בחיפה - שניהם במתחמי העבודה שרונה ספייס שבבעלות הקבוצה. זאת בנוסף לאקסלרטור 365x, אותו הקבוצה מפעילה מזה כשנה, בשותפות עם מיקרוסופט, טק דטה ופרודוור, אשר גם אותה ייסד בואזיז. התוכנית הזו מיועדת לסייע לסטארט-אפים שהחלו למכור את מוצריהם להגיע לצמיחה עסקית.

שיתוף-פעולה נוסף שהוכרז באפריל האחרון, הוא זה של שרונה ונצ'רס, קרן מיקרו הון סיכון (קרנות שהיקפן בדרך-כלל לא עולה על 50 מיליון דולר) בבעלות הקבוצה, יחד עם פלטפורמת השקעות ההמונים פיפלביז. שיתוף-הפעולה עתיד לאפשר לציבור להשקיע בסכומים קטנים בחברות הפורטפוליו של הקרן - דרך הפלטפורמה. ל"גלובס" נודע כי הקבוצה מתכוונת לגייס מספר קרנות השקעה נוספות, ולהרחיב את פעילות האקסלרטורים שלה ברחבי הארץ. עוד נודע ל"גלובס" כי בימים אלה, שרונה ונצ'רס מגייסת את הקרן השנייה שלה, שהיקפה לא ידוע, וכבר ביצעה באמצעותה מספר השקעות.

בין החברות בהן השקיעה החברה ניתן למצוא את ורביט, המפתחת טכנולוגיית תמלול אוטומטית; Donde, המפתחת חיפוש ויזואלי לאתרי מסחר אלקטרוני; קיפרס, המפתחת טכנולוגיה לניטור הודעות של ילדים על ידי הוריהם; מטריאלס זון, פלטפורמת מחקר לנתונים מדעיים; Plan Your Trip, המפתחת אפליקציה לניהול טיולים כולל; ואיטראקט בוט, המפתחת פלטפורמת צ'טבוטים לעסקים.

בואזיז, המנכ"ל והמייסד של שרונה פרטנרס, הוא יזם ומשקיע סדרתי שהשקיע ביותר מ-100 חברות. בואזיז ייסד את קבוצת פרודוור, חברת טכנולוגיות מידע (IT) לעסקים. פרודוור ישראל, המנוהלת על ידי יוסי חיימוב, היא שותפה בלעדית של מיקרוסופט דינאמיקס 365 בישראל, ומבצעת את תהליכי הלוקליזציה של הפלטפורמה. החברה, אשר הוקמה ב-1989, נסחרת בבורסה בפריז לפי שווי שוק של 60 מיליון אירו. הסניף המקומי של פרודוור, פרודוור ישראל, הוקם ב-2008 ומעסיק מעט יותר מ-150 עובדים.

אלכס בואזיז (26), בנו של פיליפ, הוא אחד השותפים בקבוצת שרונה פרטנרס, ואף הספיק להקים ולכהן כמנכ"ל של לא פחות מארבעה מיזמים טכנולוגיים: Lifeslice ,SuperKontent ,CryptoFighters ו-Deel. במיזם האחרון - פלטפורמה המאפשרת לעסקים לבצע תשלומים בינלאומיים לספקים - השקיעה קרן שרונה ונצ'רס. מלבד פיליפ ואלכס בואזיז, שותפים בקבוצה אשת הפיתוח העסקי ומנהלת האקסלרטור 365x תות שני; איש השיווק והמכירות גולן בר-אור; היזם והמשקיע דניאל אביטבול; איש העסקים רפאל בנאדמון; וסמנכ"ל הטכנולוגיות גלעד נוביק. בר-אור מכהן במקביל גם כמנהל שיווק ומכירות בפרודוור ישראל.

כיוון שהקבוצה קיימת שנים בודדות בלבד, ומרבית פעילותה מבוססת על שותפויות אשר החלו בחודשים האחרונים, מוקדם עדיין לדעת אם שרונה פרטנרס מצליחה בהגשמת מטרתה - להפוך לפלטפורמה שתאפשר לחברות ישראליות לצמוח לענקיות גלובליות. אולם לאחר הצמיחה המאסיבית שלה דרך השותפויות והרכישות, ניתן לומר ששרונה פרטנרס הפכה לאחד הגופים הרחבים והמגוונים בנוף החדשנות הישראלי.

בינתיים שרונה ונצ'רס היא עדיין אנונימית יחסית, והנוכחות שלה בשוק אינה בולטת. החברה אינה חושפת את היקף הקרן שלה ואת גודל השקעותיה, אך שני משקיעים בקרנות הון סיכון ישראליות - שהשתתפו בסבבי גיוס המשך של חברות פורטפוליו של קרן שרונה ונצ'רס - אמרו ל"גלובס" כי אינם מכירים את קבוצת שרונה וכי הקרן היא משקיע קטן ופסיבי בחברות.

ואכן, מבדיקת "גלובס" עולה כי מרבית חברות הפורטפוליו של שרונה ונצ'רס הן סטארט-אפים צעירים, אשר גייסו סכומים של החל ממאות אלפי דולרים ועד מעט יותר ממיליון דולר כל אחד. סכומים אלו מרמזים על גובה השקעותיה של הקרן. לצידם, ישנם כמה מיזמים בפורטפוליו שגייסו סבב סיד מקרן שרונה ונצ'רס, ומאז כבר גייסו כל אחד עשרות מיליוני דולרים נוספים מקרנות בולטות בתעשייה.