העימות בין המתמודדים הדמוקרטים לנשיאות ארה"ב - עדות מובהקת לתזוזה שמאלה

טראמפ, ביידן, על הכוונת בעימות השני של המתמודדים הדמוקרטים • המתמודדים בסבב הראשון, ביום ד', התעלמו בנימוס מנשיא ארה"ב, אבל המתמודדים בסבב השני, אמש, הורידו את הכפפות • הדמוקרטים זזים שמאלה • כוכב נולד: סנאטורית שחורה, קאמלה האריס, העיבה על בכורתו המובנית של ביידן וביצרה את מעמדה כאחת מהמתמודדים המובילים

קמאלה האריס / צילום: Reuters
קמאלה האריס / צילום: Reuters

כוכב נולד אמש (ה') בסבב השני של העימות הטלוויזיוני בין המתמודדים הדמוקרטים על הנשיאות: קמאלה האריס, סנאטורית שחורה ולשעבר התובעת הכללית של מדינת קליפורניה, שהצליחה להעיב על בכורתו המובנית של מתמודד אחר, ג'ו ביידן, סגן הנשיא לשעבר. היא דחפה אותו לעמדת מגננה בשידור חי וביצרה את מעמדה כאחת מהמתמודדים המובילים במירוץ הדמוקרטי לנשיאות.

"אני יכול לראות אותה מורידה את דונלד טראמפ על הברכיים בעימות פוטנציאלי אם היא תיבחר כמועמדת הדמוקרטית, ואני בהחלט יכול לראות אותה כנשיאה", אמר לפנות בוקר אנליסט באחת מהרשתות.

בסבב הראשון של העימות, ביום ד', התעלמו המתמודדים בנימוס מדונלד טראמפ, למעט מתמודד אחד שהגדיר את הנשיא כסכנה הגדולה ביותר לביטחון הלאומי של ארה"ב. אך בסבב השני, אמש, הורידו המתמודדים את הכפפות וניצלו את ההזדמנות לא רק לחבוט בנשיא המכהן אלא גם בביידן, המכשול העיקרי בדרכם לעימות המקווה עם טראמפ.

25 דמוקרטים נרשמו למירוץ לנשיאות. 20 עמדו בקריטריונים שנדרשו כדי להשתתף בעימות. המפלגה הדמוקרטית נאלצה לפצל אותו לשניים - 10 מתמודדים בכל אירוע - כדי לתת לכל מתמודד לפחות כמה דקות חשיפה. אבל גם בעימות שבו משתתפים 10 אנשים בלבד החשיפה תהיה מינימלית. כל מתמודד יצטרך למצוא גימיק כדי להתבדל, להתבלט, ולטעת בציבור האמריקאי רצון לשמוע ממנו/ה יותר.

הגימיק של האריס היה המארב המתוכנן לביידן. זה היה העימות הטלוויזיוני הראשון של סגן הנשיא לשעבר אחרי שבע שנים והדבר היה ניכר. הוא היה קצת חלוד. האריס תקפה אותו בגין התבטאות שהשמיע לא מכבר: כדי להראות שהוא מסוגל להתעלות מעל יריבויות בין מפלגתיות קטנוניות, סיפר ביידן על שיתופי הפעולה שלו עם שני מחוקקים רפובליקאים. הבעיה היא, שאותם מחוקקים, שמתו בינתיים, היו גזענים ששאפו להנציח את ההפרדה בין שחורים ללבנים.

"אינני מאמינה שאתה גזעני", אמרה הסנאטורית השחורה. "אני מאמינה לאמירתך שאתה מחויב למצוא מכנים משותפים. אך נעצבתי לשמוע - וזה אישי - את דבריך על שיתוף הפעולה שלך עם שני סנאטורים שבנו את הקריירה שלהם על מסד של הפרדת גזעים בארץ הזו". היא האשימה אותו שבסוף שנות ה-70 הוא תמך במדיניות ובמהלכים שמנעו מילדות שחורות ללמוד בבתי-ספר שבהם הונהגה האינטגרציה בין שחורים ללבנים.

"הייתה ילדה קטנה בקליפורניה... ששולבה בבית-ספר מעורב והוסעה לשם באוטובוס מדי יום", היא אמרה. "הילדה הזו הייתה אני".

ביידן הגיב בשאט נפש, וטען שהיא מעוותת את עמדתו. "לא שיבחתי סנאטורים גזעניים... זה לא נכון", הוא אמר. אך הנזק נעשה. היה עימות והאריס נעשתה מיד שיחת היום ברשתות החברתיות. בשלב זה ביידן הוא המתמודד המוביל. הוא נהנה מתמיכת יותר משליש מחברי המפלגה הדמוקרטית. השאלה הגדולה היא האם מעמדו יוסיף להיות איתן בעקבות העימות אמש.

והיא לא הייתה התוקפת היחידה: מתמודד אחר, הסנאטור מייקל בנט, האשים את ביידן באחריות לעסקה עם הרפובליקאים שהעניקה מעמד של קבע לקיצוצי המיסים של ג'ורג' בוש הבן.

וכצפוי, עוד מתמודד, ציר בית-הנבחרים אריק סוולוול, קרא לביידן להעביר את השרביט לדור הבא, בדיוק כפי שהוא, ביידן, קרא לעשות לפני עשרות שנים. "השרביט נותר ביידיי", השיב לו ביידן, בן 76, בחיוך חמוץ.

אבל, בסופו של דבר, איש לא שכח שהאויב המשותף הוא דונלד טראמפ. מי שחשב שהמפלגה הדמוקרטית זזה שמאלה - לא טעה. הנה תגובתו של ברני סנדרס, הסנאטור היחיד שמגדיר עצמו כ"דמוקרט סוציאליסטי", לשאלה הבאה: מה תאמר לאלה שטוענים כי מועמד סוציאליסטי לנשיאות יגרום לכך שטראמפ ייבחר שוב?

סנדרס השיב: "שיבדקו את הסקרים. לפי הסקר האחרון שראיתי, יש לי יתרון של 10% על טראמפ כי העם האמריקאי מבין שטראמפ הוא צבוע, שקרן פתולוגי וגזען, והוא שיקר לעם האמריקאי במהלך הקמפייין שלו. טראמפ אמר, שייתייצב לימין משפחות של עובדים, אבל אינך מתייצב לימין משפחות כאלה כאשר אתה רוצה לנתק 32 מיליון אנשים מביטוח הבריאות שלהם, כפי שטראמפ מתכנן לעשות, או כאשר 83% מההטבות למס שהצלחת להעביר בקונגרס הולכות למאיון העליון. כך נכה את טראמפ: נחשוף אל הנוכלות שלו".

ובדיון על ילדים שהופרדו מהוריהם לאחר שניסו לחדור לארה"ב דרך הגבול עם מקסיקו, אמרה המתמודדת מריאן וויליאמסון: "מה שטראמפ עשה לילדים האלה - זו חטיפה. כאשר אתה קורע ילד מזרועות הוריו, אתה חוטף אותו.... העובדה שהממשלה מבצעת פשע זה אינה מפחיתה מחומרתו... טראמפ תוקף את ליבת המוסר האמריקאי".

והסנאטורית קרסטן ג'יליברנד: "הדבר הגרוע ביותר שטראמפ עשה הוא הפניית כספים מתוכניות למנוע הברחת נשים דרך הגבול עם מקסיקו, מתוכניות למנוע הברחת סמים, מתוכניות למניעת טרור - לבתי-סוהר פרטיים, שבהם נכלאים ילידם ואנשים שמבקשים מקלט בארץ הזו".

ובנושא אחר היא אמרה: "זכויות הנשים לקבל החלטות הנוגעות לגופן (למשל: הפלות) נמצאות תחת התקפה של טראמפ והרפובליקאים".

בשלב זה נראה כי מתוך 25 המתמודדים הדמוקרטים, יש סיכוי ריאלי למתמודדים הבאים: בראש צועד ג'ו ביידן, סגן הנשיא לשעבר עם תמיכה בשיעור 34%-38% בקרב בוחרים דמוקרטים. מתחתיו נמצאים סנדרס; הסנאטורית אליזבת וורן, ענקית אינטלקטואלית שהפיקה עשרות ניירות עמדה על רוב הסוגיות שעומדות על הפרק ("יש לי תוכנית לזה", היא אחת מסיסמאות הבחירות שלה);

קאמלה האריס, כוכבת הסבב השני; פיט בוטג'ג', ראש עיריית סאות-בנד, אינדיאנה, לשעבר לוחם בעיראק, והומו מוצהר; קורי בוקר, לשעבר ראש עיריית נוארק, ניו-ג'רזי, שהצליח לקנות לו שם בהתבטאויות קיצוניות נגד שדולת בעלי הנשקים (NRA), שעלולות לשלהב את הפלחים הליברליים בבייס הדמוקרטי, אבל להרחיק דמוקרטים מתונים; ובטו אורורק, פוליטיקאי כריזמטי, שכמעט הביס את סנאטור טד קרוז בבחירות לסנאט בטקסאס הרפובליקאית ב-2018.

עימות המתמודדים אמש היה עדות מובהקת לתזוזת המפלגה הדמוקרטית שמאלה. תשעה מתוך עשרת המתמודדים אמרו כי כניסה בלתי חוקית לארה"ב, ללא ניירות, אינה צריכה להיות עבירה פלילית. כולם הסכימו שמהגרים בלתי חוקיים צריכים ליהנות משירותים רפואיים כמו אזרחים. האם המגמה הזו תביא לניצחון דמוקרטי בבחירות ב-2020? בשלב זה אין תשובה ברורה, אם כי הסקרים מצביעים על כך שטראמפ אינו מצליח להגביר את הפופולריות בקרב בוחרים שאינם נמנים על הבייס שלו.