ראשי יישובי הפריפריה רוצים יותר צמודי קרקע, ובמינהל התכנון דורשים יותר ציפוף

"אין בישראל בעיה של קרקעות, ואין בעיה של דירות. יש בעיה של מחירים, והיא נובעת מהתנהלות קק"ל ורמ"י", אמר ראש המועצה האזורית גליל עליון בפורום שהתקיים במסגרת הוועידה הארצית לבנייה פרטית והתיישבות • יו"ר הוועדה המחוזית דרום, דוד לפלר: "עניין הצפיפות חייב להיות שיקול כבד במדיניות התכנון"

מטולה שבגליל העליון / צילום: שאטרסטוק
מטולה שבגליל העליון / צילום: שאטרסטוק

"אין בישראל בעיה של קרקעות, ואין בעיה של דירות. יש בעיה של מחירים, והיא נובעת מהתנהלות קק"ל ורמ"י. ואין שום תוכנית שמדברת על המכלול - מגורים, תחבורה, חינוך, תחבורה ותרבות תנאי", כך אמר היום ראש המועצה האזורית גליל עליון גיורא זלץ בפורום "הבנייה הכפרית לאן?", במסגרת הוועידה הארצית לבנייה פרטית והתיישבות של מרכז הבנייה הישראלי, שמתקיימת בגליל. מתכנן מחוז הצפון של מנהל התכנון יהונתן כהן ליטאנט הוסיף כי "במחוז שלו יש מלאי תכנוני של 100 אלף יחידות דיור בתוכניות מאושרות, שניתן להוציא לפיהם היתרי בנייה באופן מיידי". 

במהלך הדיון התפתח ויכוח בין סמנכ"ל לענייני הכפר במשרד השיכון אסנת קמחי וראשי ההתיישבות הכפרית בדרום והצפון, לבין אנשי מינהל התכנון, באשר לעקרונות התכנון שצריכים לעצב את הבנייה הכפרית במדינה. בעוד הראשונים התנגדו למגמה של הקטנת המגרשים המשווקים על ידי רמ"י לבנייה צמודת קרקע עד לסדרי גודל של רבע דונם, וטענו כי הדרך היחידה לעודד אוכלוסייה חזקה להגיע לפריפריה הינה הגדלתם ל-500-750 מ"ר, סיפרו ראשי ועדות התכנון בצפון ובדרום כי הדבר אינו אפשרי.

יו"ר הוועדה המחוזית דרום, דוד לפלר אמר כי "עניין הצפיפות חייב להיות שיקול כבד במדיניות התכנון, וכי אין שום סיבה שבנחלות לא יוקמו 6-8 יחידות דיור".

עמיתו, ראש הוועדה המחוזית צפון אורי אילן אמר כי 90% מהאוכלוסייה חיה בערים. "לא הצענו בנייה לגובה במגזר הכפרית, אבל לא יתכן שיישוב שבמשך 20 שנה הגיע ל-90 משפחות, מגיש תוכניות ל-450 משפחות. זה לא רציני. אם הם מוצאים את המשפחות שיגורו שם, אני בא לעזור עם הטוריה. באים אלי ראשי הרשויות ואומרים שהם לא מצליחים לשווק בנייה רוויה וכולם רוצים חצאי דונם".

כהן ליטאנט, מתכנן מחוז צפון: "יש 1,100 תוכניות ל-470 יישובים של המחוז, עשרות אלפי דונמים, כולם על שטחים חקלאיים". הוא התלונן כי "ראשי המועצות האזוריות אינם מגישים תוכניות אזוריות, אלא רק תוכניות מפורטות. מבין ה-40 אלף יחידות דיור במחוז הצפון שכלולות בתוכניות במגזר הכפרי, רובן הומוגניות וכוללות צמודי קרקע על מגרשים של חצי ושלושת רבעי דונם".