עיריית חולון נגד נת"ע: הפקעת קרקעות או סחטנות

עיריית חולון מבקשת מבית המשפט להורות לשר התחבורה לבטל את ההרשאה שנתן לנת"ע להפקיע קרקע שבבעלות העירייה• נת"ע: "לצערנו, עיריית חולון בחרה להציב דרישות סחטניות בהיקף של עשרות מיליוני שקלים המאיימות לעכב את הקו הירוק. לפיכך הוחלט להפקיע את שטחי התוואי בעיר"

מוטי ששון, ראש עיריית חולון / צילום: איל יצהר
מוטי ששון, ראש עיריית חולון / צילום: איל יצהר

סכסוך נוסף בין נת"ע לרשות מקומית בדרך לסלילת הרכבת הקלה: בעתירה שהגישה עיריית חולון לבית המשפט העליון נגד שר התחבורה ונת"ע, מבקשת העירייה מבית המשפט להורות לשר התחבורה לבטל את ההרשאה שנתן לנת"ע להפקיע קרקע בבעלות העירייה לטובת הרכבת הקלה.

בעתירה, שהוגשה באמצעות עו"ד אייל מאמו ממשרד אגמון ושות', רוזנברג הכהן ושות', מבקשת העירייה גם מתן צו ביניים שימנע את הפקעת הקרקע, עד להכרעה בעתירה. הקו הירוק של הרכת הקלה עתיד לעבור בחולון, כאשר תוואי המסילה מתוכנן לעבור ברחובות שדרות לוי אשכול, סוקולוב, ברקת ושדרות ירושלים.

לפני כשנה באוגוסט 2018 שלחה נת"ע לעיריית חולון בקשה לחתימה על הסכם להעברת זכויות שימוש בקרקע עירונית הדרושה להקמה ולתפעול הרכבת הקלה. העירייה דרשה להסדיר את מנגנוני העבודה בין נת"ע לעירייה, והעבירה לנת"ע את רשימת המנגנונים אותם יש לשיטתה להסדיר בהסכם. בסוף ינואר 2019 הודיעה נת"ע לעיריית חולון כי אין בכוונתה לעגן את מנגנוני העבודה בהסכם כלשהו, ובתגובה הודיעה העירייה לנת"ע כי אין בכוונתה לחתום על ההסכם להעברת זכויות השימוש בקרקע שדרשה נת"ע.

לאחר סירובה של עיריית חולון, פנתה נת"ע לשר האוצר לקבל הרשאה להפקיע את הקרקע העירונית, וההרשאה אכן ניתנה. ב-6 ביוני 2019 שלחה נת"ע לעירייה הודעה כי בכוונתה לתפוס בתוך שבוע את החזקה בקרקע. מדובר בהפקעה הכוללת את רכישת הקרקע בכפייה תמורת תשלום שייקבע בהתאם לחוות-דעת שמאית.

לטענת עיריית חולון, השר טעה כאשר נתן הרשאה לנת"ע להפקיע את הקרקע, והיה צריך לשמוע את עמדת העירייה. עוד טוענת העירייה כי הפקעת הקרקע העירונית מונעת ממנה למלא את חובותיה לפי פקודת העיריות ועלולה לפגוע בביטחון ובבריאות תושביה. 

מנת"ע נמסר בתגובה כי "אנו שואפים לפעול בהסכמות ובשיתוף-פעולה עם הרשויות המקומיות. לצערנו, עיריית חולון בחרה להציב דרישות סחטניות בהיקף של עשרות מיליוני שקלים המאיימות לעכב את הקו הירוק. לפיכך הוחלט להפקיע את שטחי התוואי בעיר לצורך קידום הפרויקט לטובת התושבים".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה כי "העתירה תענה לבית המשפט באמצעות פרקליטות המדינה".