ליברמן: "המכינות הצבאיות הופכות למיליציות דתיות, לפלנגות"

אביגדור ליברמן אמר היום בראיון בכנס הרצליה כי הוא יתמוך לתפקיד ראש הממשלה רק במי שיקים ממשלת אחדות • כמו כן, גילה את סיסמת הבחירות שלו: Make Israel Normal Again • הרב רפי פרץ: "ליברמן: שחרר אותנו, עבר זמנך"

אביגדור ליברמן במסיבת העיתונאים / צילום: שלומי יוסף
אביגדור ליברמן במסיבת העיתונאים / צילום: שלומי יוסף

"קבוצה קטנה, חרד"לית וקנאית השתלטה על הציונות הדתית": בראיון לעיתונאי שמעון שיפר בכנס הרצליה אמר ליברמן כי המכינות הקדם צבאיות הדתיות שבעבר הצמיחו חיילים ומפקדים מהשורה הראשונה מתפתחות להיות מיליציות דתיות דמויות פלנגות שחלק מהחיילים שהן מייצרות אומרים שישמעו להוראת רבניהם על פני הנחיות מפקדיהם.

"זה מסוכן מאוד לעם ולמדינה", אמר ליברמן, "מה שקורה עם הציונות הדתית זו טרגדיה יוונית. החרד"ל השתלט על המפד"ל, זו פשיטת רגל של הציונות הדתית - משרד החינוך הפך חרד"לי והוא עוסק רק בקידום האוכלוסיות שלו וכפוף לרבנים החרד"לים". הוא ציטט אמירות שנויות במחלוקת של רבני מכינת עלי ואמר כי העובדה שהם עדיין מכהנים במכינה היא פשיטת רגל ערכית ומוסרית של המדינה.

לכן אומר ליברמן כי לא יסכים להשתתף בממשלה שהאיחוד הלאומי או החרדים יהיו שותפים בה. לדבריו, הוא לא פוסל שום מועמד לראשות הממשלה כולל נתניהו - אבל יתמוך רק במועמד שיצהיר שבכוונתו להקים ממשלת אחדות בלי החרדים והחרד"לים: "נתניהו וגנץ בתחרות פרועה מי ייתן יותר לחרדים כדי להקים קואליציה - אני אתנגד לכניסתם לקואליציה. שהייה באופוזיציה תעשה להם טוב".

בנושא הביטחוני אמר כי האיום האיראני עם זרועותיו בחיזבאללה וברצועה הוא איום אסטרטגי וכי למרות שראש הממשלה נתניהו הוא הדובר הטוב בעולם נגד איראן, הוא לא יודע לעשות מה שצריך. לדבריו, נתניהו בלם כל יוזמה התקפית נגד חמאס ברצועה והוא מעדיף לשלם פרוטקשן לארגון טרור ובכך פוגע פגיעה חמורה בכושר ההרתעה של ישראל. ליברמן אמר כי "חמאס מייצר שתי רקטות ארוכות טווח ביום, כאלה המגיעות עד תחנת הכוח בחדרה, ומשתמש בחומרים שישראל מאפשרת את כניסתם לרצועה".

הוא הזהיר כי שיתוף הפעולה הביטחוני עם הרשות הפלשתינית לקראת קריסה, לא מעט בשל התמיכה הגוברת בחמאס גם ביהודה ושומרון, בשל הצלחת חמאס להשיג את מטרותיו באמצעות אלימות, ירי רקטות בלונים ופיגועים.

ליברמן טבע בראיון את הסיסמא: Make Israel Normal Again ונראה כי הסיסמא תשמש אותו במערכת הבחירות. האמירות בדבר אי פסילה של שום מועמד מראות את רצונו להיות לשון המאזניים, בניגוד לחרדים המצהירים כל העת על תמיכתם בנתניהו. בכך קורץ ליברמן למצביעים החילוניים מהמרכז, עליהם הוא בונה כמקור אלקטורלי שיהפוך את מפלגתו לדו ספרתית ובלעדיה לא ניתן יהיה להקים קואליציה.

הראיון התקיים בכנס הרצליה של המכון למדיניות ואסטרטגיה במרכז הבינתחומי.

שר החינוך ויו"ר הבית היהודי, הרב רפי פרץ, בתגובה לדברי ליברמן: "לא היה מפעל חינוכי שתרם לצבא ולמדינה כמו המכינות הקדם צבאיות. כמי שהקים את אחת מספינות הדגל בעצמונה, וגידל אלפי נערים לתרומה והתנדבות עבור המדינה, אני אומר לליברמן: שחרר אותנו, עבר זמנך. אלו פרפורי הגסיסה של הקריירה שלך, בזמן שהחברה הישראלית זקוקה לאחדות וריפוי הקרעים אתה רק מלבה אש ומעמיק את הקיטוב".