דוח האחריות התאגידית של הפועלים: הבנק תרם למעלה מ-9.2 מיליארד שקל לתוצר ב-2018

הדוח כולל לראשונה פרק אימפקט ולפיו יחד עם תרומתו העקיפה, תרם הבנק ב-2018 כ-1.5% מהתוצר המקומי • אריק פינטו: "העליהום על הבנקים יוצר נזק. לצערי אם לא יתעשתו הפגיעה תלך ותעמיק ונראה את זה גם בהיקף המימון, בתיאבון הסיכון וגם בהשקעות במשק"

אריק פינטו/ צילום:  איל יצהר
אריק פינטו/ צילום: איל יצהר

בנק הפועלים תרם ב-2018 יותר מ-9.2 מיליארד שקל לתוצר במשק, כך לפי דוח האחריות התאגידית ל-2018 שפרסם הבנק היום (ג'). לראשונה כולל הדוח "פרק אימפקט" המודד את "ההשפעות הכלכליות-חברתיות של פעילותו על המשק הישראלי" ולפיו יחד עם תרומתו העקיפה הוא תרם בשנה החולפת כ-1.5% מהתוצר המקומי. עוד צוין בפרק האימפקט כי הבנק אחראי באופן ישיר ועקיף לתעסוקה של כ-52 אלף איש.

ממחקר האימפקט שעשה עבור הבנק חן הרצוג, כלכלן ראשי ושותף בחברת BDO, עולה כי "בנק הפועלים אחראי בצורה ישירה ועקיפה ל-19.55 מיליארד שקל מהתוצר". מספר זה מתבסס על מכפיל תאורטי שמקובל על עוד גופים בארץ ובעולם ושכולל את התרומה הישירה לתוצר, תוספת שנגזרת מספקי הבנק והספקים של ספקי הבנק, וכן "מתוספת תרומה לתוצר של 7.1 מיליארד שקל הנוצרת על ידי הצריכה הפרטית של עובדי הבנק ועובדי הספקים של הבנק המונעת מהשכר שהם מקבלים על עבודתם". בבנק מוסיפים וטוענים כי "92% מההשפעה הישירה של הבנק נשארת בישראל".

ב-BDO מסבירים כי הערך שיצר הבנק הוא הרווח לאחר מסים בתוספת הוצאות פחת, בשקלול עלות השכר של הבנק בישראל (בניכוי שכר עובדים בחו"ל) ובתוספת מס חברות ששולם על ידי הבנק. מדובר בעלייה של כ-2.4% לעומת כ-9 מיליארד שקל ב-2017, ועלייה של פחות מ-1% מהערך שנרשם ב-2016, שעמד אז על כמעט 9.2 מיליארד שקל.

מהמחקר עולה גם שהבנק מייצר תשלומי מסים בהיקף של כ-3.5 מיליארד שקל, דבר שלדברי עורך המחקר מהווה 0.9% מההכנסות הלאומיות ממסים. סכום זה כולל גם מסים שעובדי הבנק משלמים בגין עבודתם.

"דוח האימפקט הוא קפיצת מדרגה. הדוח נובע מהרצון שלנו לבחון לפי מתודולוגיה מוכרת את האימפקט של האחריות התאגידית הכוללת שלנו", אמר מנכ"ל הבנק אריק פינטו, שצפוי לעזוב את תפקידו בסוף השנה. הוא הסביר עוד כי הדוח נוצר משום ש"אנו מנסים לבחון כל דרך אפקטיבית כדי למנף את התרומה למען המשק והקהילה של כל שקל שלנו לעשייה חברתית. לדוגמה, בכל מלגה שאנו נותנים אנו רוצים שמקבל המלגה יתרום שעות לטובת הציבור, כך שכל סטודנט תורם לקהילה. מהניסיון שלנו אנו רואים שהם ממשיכים בנתינה גם לאחר הלימודים".

פינטו פירט כי "אנו רואים את התרומה הכוללת של הבנק למשק בכל המעגלים שהוא יוצר עליהם השפעה. המספרים מאוד מרשימים. מה שמעניין אותנו זו המגמה, והדוח מסייע לנו כארגון בניתוב של פעילות ושל כספים. למשל חשוב לנו לתרום לפריפריה ולעודד עסקים קטנים ובינוניים וגם ספקים בפריפריה - ואנו בודקים זאת". פינטו קרא לגופים נוספים, גם בתעשייה הפיננסית, לפרסם דוחות כאלה, דבר שלדבריו "יוסיף מידע חשוב גם למקבלי ההחלטות וגם לקברניטי המשק. לכן מבחינתי הדוח הזה ממש בשורה".

בתשובה לשאלה האם הדוח הוא תשובה לביקורת על תרומתם של הבנקים למשק אמר פינטו כי "הפקנו את הדוח כדי לאפשר לבנק לקבל החלטות מושכלות יותר. יחד עם זאת, יש אימפקט של נזק שנגרם לסקטור הפיננסים, ולאט לאט על ציר הזמן הדברים שאמרנו מקבלים תוקף. לצערי אם לא יתעשתו, הפגיעה תלך ותעמיק ונראה את זה גם בהיקף המימון, בתיאבון הסיכון וגם בהשקעות במשק. אך זו לא המטרה של הדוח שאנו מפרסמים היום, שבא מרצון אמיתי ועמוק של הבנק לבחון את האימפקט ואת התרומה החברתית והמשקית שלו ולהוביל ולעודד ארגונים נוספים לעשות זאת".

בנק הפועלים מפרסם בדוח כי הוא אחראי לתעסוקה של 51.5 אלף עובדים במשק, כשמספר זה כולל "כ-32 אלף עובדים המועסקים במשק בעקבות הצריכה הפרטית של עובדי הבנק ועובדי הספקים של הבנק המונעת משכר העובדים". עוד מצוין בדוח כי "בנק הפועלים הינו מעסיק משמעותי ובעל פעילות עסקית ענפה בפריפריה. 34% מעובדי הבנק גרים בפריפריה והשכר הממוצע של עובדים אלה גבוה ב-63% מהשכר הממוצע במשק. בנוסף, 18% מספקי הבנק נמצאים בפריפריה, וחלק מהותי מהפעילות העסקית של הבנק מתקיימת בפריפריה, שכן 45% מסך סניפי הבנק והבנקטים שלו נמצאים בפריפריה".

עוד עולה מהדוח כי רוב העובדים בבנק הם נשים - כ-66% - כאשר 6.4% מעובדי הבנק הינם מהמגזר הערבי, וכ-2% מהעובדים באים מהחברה החרדית. מהדוח עולה שעדיין ישנו פער בשכר בין נשים לגברים, להוציא בהנהלה הבכירה בבנק.

בבנק מגלים כי הגיל הממוצע של עובדי הבנק הינו 45.2 שנים ושלעובד הממוצע ותק של 18.3 שנים בבנק. בשנה שעברה קלט הבנק 213 עובדי כוח אדם חיצוניים, והיחס בין עובדים חיצוניים לפנימיים צמח בשנה החולפת ל-9%, לעומת 5% ב-2017. עוד עולה כי רק 9% מעובדי הבנק הם עד גיל 30 בעוד שהעובדים שמבוגרים מגיל 51 מהווים כמעט שליש מכלל העובדים בבנק.

עוד עולה מהדוח כי בנק הפועלים תרם בחמש השנים מ-2014 עד ל-2018 סך של 193 מיליון שקל, כשהחברות הבנות שלו תרמו עוד כ-19 מיליון שקל. בבנק גורסים כי "ההשפעה הכוללת של התרומה הכספית של הבנק להכנסות במשק עומדת על 675 מיליון שקל".

עוד טוענים בבנק כי הפועלים "מוביל במתן אשראי לעסקים קטנים ובינוניים", כשהם מוסיפים כי "בחינת התרומה למשק מתוספת האשראי לעסקים קטנים ובינוניים מעלה כי בנק הפועלים העניק אשראי עודף בסך 20.35 מיליארד שקל לעסקים קטנים ובינוניים". בבנק שמים דגש גם על כך שהבנק "מימן מגוון רחב של פרויקטים המקדמים קיימות סביבתית".

עוד גילה כי הבנק כי ב-2018 היו 6,741 תלונות של לקוחות הבנק, מתוכן 445 תלונות "מוצדקות". מדובר בגידול של כ-30% ושל כ-7%, בהתאמה, כאשר שיעור התלונות המוצדקות מסך התלונות נמצא במגמת ירידה.