השידרוג של ח"כ ניר ברקת לתוכנית המאה של ארה"ב

חבר הכנסת החדש של הליכוד, ניר ברקת, מציע לקחת את התוכנית הכלכלית האמריקאית לטיפול בפלסטינים כמה צעדים קדימה: בראשם הקמת אזורי תעשייה פלסטיניים-ישראליים בשטחי סי באופן מיידי • היתרון בכך הוא שאין צורך בהסכמת הרשות הפלסטינית שאינה שולטת על שטחים אלה

ניר ברקת / צילום: איל יצהר
ניר ברקת / צילום: איל יצהר

חבר הכנסת ניר ברקת מהליכוד לקח את התוכנית הכלכלית האמריקנית כמה צעדים קדימה והציע תוכנית ליישום בטווח הקרוב, שתספק עבודה לכמאה ושבעים אלף פלסטינים. ברקת, מגובה בכלכלן מייקל פורטר מאוניברסיטת הרווארד, מציג פתרונות כלכליים מיידיים ובראשם הקמת אזורי תעשייה פלסטיניים-ישראליים בשטחי סי. היתרון בכך הוא שאין צורך בהסכמת הרשות הפלסטינית שאינה שולטת על שטחים אלה.

לפי התוכנית אזור תעשייה ענק יוקם ליד מחולה שבבקעת הירדן, ועוד כמה בצפון השומרון ובדרום הגדה, ובתוכם בין השאר גם מתחמי הייטק. האזורים האלה, לטענת ברקת, יוכלו לקום במהירות ולזכות במימון ממשלתי אבל גם מגורמי חוץ ומגופים עסקיים. ברקת הציג את התוכנית לראש הממשלה וגם לשליחים האמריקנים ג'ייסון גרינבלט ו ג'ארד קושנר וקיבל תגובות חיוביות. המעניין הוא שגם בצד הפלסטיני יש מי שרואה בכך צעד חיובי.

נאאל מוסא, פרופסור לכלכלה מאוניברסיטת א-נג'אח בשכם, אומר שלתוכנית היגיון כלכלי מובהק וכי היא מנצלת את צרכיה ויכולותיה של הכלכלה הישראלית ושל כוח העבודה הפלסטיני. לדברי מוסא התוכנית תפחית את שיעור האבטלה העומד כיום בגדה על 18%. השכר הממוצע של העובד הפלסטיני יעלה (כיום שכרו של פלסטיני העובד בישראל יותר מכפול מהשכר הממוצע ברשות הפלסטינית) והכסף שיזרום יקדם את המגזר העסקי הפלסטיני. מוסא העריך כי הרשות הפלסטינית תתנגד רשמית ליישום תוכנית כזו אך לכל הפחות לא תעשה צעדים למניעתה ואף תתמוך בה מתחת לשולחן.

פוליטיקאי בכיר בליכוד המעורה במגעים עם הפלסטינים אמר כי תוכניתו של ברקת לאזורי תעשייה אינה הראשונה וכי במגירות מונחות עוד כמה תוכניות דומות, אך היקפה משמעותי יותר והיא בת יישום. "אם האמריקנים יגייסו את האירופים ואת מדינות המפרץ לסייע, זה ייתן משמעות אמיתית לשלום הכלכלי, שהוא המפתח להרגעת האזור ולתוכנית המאה של טראמפ".