עכבר שקונה חתול? לא כדאי לישראלים לזלזל באנרג'יאן

בישראל למדו לא לזלזל ביכולות הנהלת החברה היוונית אנרג'יאן, שהתנהלותה עד כה בשוק הישראלי עוררה הערכה מקצועית רבה • הפעילות של אדיסון במצרים תסייע לאנרג'יאן להגביר את נוכחותה באגן המזרחי של הים התיכון, לצד כניסה לזירות חדשות כמו איטליה והים הצפוני • פרשנות 

אסדה צפה של חברת אנרג'יאן./ צילום:  TFMCבאמצעות חברת אנרג'יאן
אסדה צפה של חברת אנרג'יאן./ צילום: TFMCבאמצעות חברת אנרג'יאן

"עכבר שקונה חתול", כך הגיבו היום (ו') בשוק האנרגיה לידיעה על עסקת הרכישה של אנרג'יאן. החברה היוונית הקטנה, שלא הייתה מוכרת עד לפני שנים ספורות, רכשה בעסקה ממונפת את אחת החברות הוותיקות ביותר באירופה בתחום האנרגיה, שהוקמה באיטליה בסוף המאה ה-19, ופעילה באזורים שונים של היבשת ושל הים התיכון. אבל בישראל למדו לא לזלזל ביכולות הנהלת החברה היוונית, התנהלותה עד כה בשוק הישראלי עוררה הערכה מקצועית רבה.

אנרגי'אן ידעה להפיק את המרב ממאגרי כריש ותנין, שאותם רכשה באוגוסט 2016 מקבוצת דלק ונובל אנרג'י, במסגרת מתווה הגז, בסכום כולל של כ-150 מיליון דולר (מתוכם 40 מיליון במקדמה). החברה מכרה את הגז משני המאגרים במחירים תחרותיים, הבטיחה לעצמה את לקוחות הגז הפרטיים הגדולים ביותר בישראל, גייסה חצי מיליארד ליש"ט בהנפקה בלונדון (עם רישום כפול בבורסת תל אביב) והכריזה לאחרונה על תגלית נוספת, שלישית במספר, בשם כריש צפון. במקביל מתקדם פרויקט הפיתוח השאפתני של כריש ותנין בקצב מהיר לקראת תחילת הזרמת הגז ב-2021.

משום כך, לצד הרמת הגבה, שררה בבוקר היום הסכמה כי מדובר בצעד חיובי מבחינת אנרג'יאן, שיאפשר לחברה לעלות ליגה. הפעילות של אדיסון במצרים תסייע לאנרג'יאן להגביר את נוכחותה באגן המזרחי של הים התיכון, לצד כניסה לזירות חדשות כמו איטליה והים הצפוני. האתגר של הנהלת החברה יהיה באינטגרציה של הפעילות הנרכשת מהחברה האיטלקית.