מיסטר G | פיצ'ר

בערבה, בסחנה או בשדה בוקר - בקיץ הכי טוב לטייל בלילה (במיוחד אם יש גשם מטאורים)

ככל שהולך ומתחמם, מזהים יותר אתרי תיירות את הפוטנציאל של טיולי לילה תחת ירח מלא או גשם המטאורים, שיגיע לשיאו באוגוסט

מצפה כוכבים  / צילום: יותם יעקובסון
מצפה כוכבים / צילום: יותם יעקובסון

לטיולי לילה יש לא מעט יתרונות, במיוחד בקיץ: השמש אינה קופחת והטמפרטורות נעימות, גם אתרים מוכרים נראים לפתע שונים בתכלית, ופתאום הכול פנוי יותר - הכבישים, כמובן, וגם האתרים עצמם. טיול לילה הוא הזדמנות מצוינת להתנער מהשגרה ולטייל קצת אחרת.

גם אתרי התיירות נערכים לעניין, ומשנה לשנה מקיימים יותר אטרקציות ליליות. במיוחד הערבה מקבלת סיוע משמיים, בדמותו של גשם המטאורים שמתחיל בימים אלה, בהתאמה מבורכת עם החופש הגדול, ומגיע לשיאו באמצע אוגוסט. אפשר לראות פרסאידים מדי לילה, בעיקר אחרי חצות החל מה-17 ביולי ועד ה-24 באוגוסט, מכיוון שבתקופה זו מגיע כדור הארץ למפגש עם שובל של כוכב השביט. שיא המטר צפוי להיות בין 12 ל-13 באוגוסט, אז מגיע קצב נפילתם בשיאו ל-80 עד 100 מטאורים בשעה. כיוון שהירח שוקע בשעת ערב מוקדמת בתאריך הזה, השמיים יהיו חשוכים ויאפשרו תצפית טובה.

במיוחד נכונים הדברים ליישובי הערבה, הנהנים מ"זיהום אור" מינימלי, בניגוד לערים הגדולות והצפופות שאין בהן ממש חושך. אלה זיהו את הפוטנציאל והם מציעים שפע של פעילויות. במתחם נוף צוקים שביישוב הקהילתי צוקים, למשל, נערכים במיוחד למטר המטאורים ומחשיכים את כל האורות בבקתות, ומארגנים פינות ישיבה ייעודיות. בעלי הצימרים כבר מציעים צפייה בכוכבים מהג’קוזי או מהבריכה (לרשימת פעילויות, לינה ועוד: www.goarava.co).

למטיילים יותר אקטיביים ולכאלה שנופשים עם ילדים מוצעת פעילות ייחודית ללילות ירח מלא, הצפויים ב-18.7 וב-16.8. פעילות "מדבר בריחה" תיערך בפורמט לילי הכולל משחק ניווט מדברי מגבש, המשלב טיול בנוף המדברי, משחק חשיבה ויכולת ניווט בסיסית (ההרשמה מראש ומוגבלת במספר משתתפים. בין 90 ל-120 דקות כולל הדרכה וכיבוד קל בסוף, כ-40 שקל למשתתף. אם יש לכם אורחים מחו"ל - כדאי לדעת שהפעילות מתקיימת גם באנגלית).

גלי וינון לוריא מציעים טיול חווייתי עם נהיגה בשטח במסגרת מסלול "לינת לילה". הרעיון הוא לצאת אחר הצהריים ממושב עין יהב ברכבי תומקאר לאורך נחל נמייה וגב ספיר עד לחניון נחל צבירה, שם לנים ו/או צופים בכוכבים (מ-350 שקל, בהתאם לאורך המסלול. הפעילות כוללת תאורת לדים, מחצלת ועצים למדורה, ואורכת כשעתיים).

עוד באזור: מיזם תיירותי משפחתי אחר (וחדש) מציע בין היתר טיול "ספארי לילה", שלוש שעות תחת שמיים מלאי כוכבים באזור מושב עין יהב ברכבי שטח אקולוגיים ייחודיים. גם כאן יוצא הסיור בשעות בין הערביים אל שמורת שיזף, בעקבות מכרסמים וחרדונים החוזרים אל המחילות, צביים המחפשים מקום להעביר בו את הלילה וציפורי הזנבנים החוזרות אל הטריטוריה שלהן. לאחר מכן, תיערך תצפית אל השקיעה מעל הרי אדום המשנים את צבעם. עם רדת החשיכה ייגמר הסיור הרכוב, המשתתפים יוזמנו לשבת סביב המדורה עם קפה, תה, עוגיות ותמרים, ותתקיים תצפית כוכבים מקצועית הכוללת סיפורי מיתולוגיה ואסטרונומיה (לכל הגילאים. למשפחה של 4 נפשות: 600 שקל. המחיר יורד עם הגדלת מספר המשתתפים).

גם בשדה בוקר יוצאים בתוכנית אירועים לילית תחת הכותרת "לילות קיץ קרירים באגן שדה בוקר" שתתקיים בכל סופי השבוע של חודש יולי, וגם שם מציעים סיור ספארי לילי בג'יפים וטיולי אופניים משפחתיים.

עמק המעיינות נערך גם הוא לליל הירח המלא. ב-18.7 מארגנת המועצה האזורית לילה שכולו פעילויות ליליות. אתרי התיירות יפתחו את שעריהם בשעות לא רגילות ויקיימו אירועים עם פעילויות מיוחדות למשפחות, ביניהן סיורים מודרכים ברכבים חשמליים בשעות 20:00 ו-22:00 וסיור זריחה בשעה 05:00. הסיורים כוללים עלייה לתצפית מתל השלושה וסיור הזריחה כולל גם הליכה בשביל הרטוב ותה צמחים על התל.

בגן השלושה (הסחנה) יתקיים סיור לילי באתר חומה ומגדל המשוחזר שבמקום כולל קומזיץ ברוח התקופה ופעילויות פלמ"חניקיות כמו תצפית ממגדל השמירה, פענוח צופן מורס ועוד. באתר נהריים בגשר יתקיימו סיורי עששיות אל גדר המערכת, גשרי הירדן והחאן הממלוכי, סדנאות אפיית פוקאצות ועוד (לרשימת הפעילויות המלאה: http://maianot.smarticket.co.il).

לילה בגן החיות

גן החיות התנכ"י בירושלים פותח את שעריו לסיורי ערב ולילה מיוחדים. בתוכנית סיורי שקיעה וסיורי לילה, הכוללים תצפיות על בעלי החיים הפעילים בלילות ועל אורחי הלילה המגיעים לגן - עטלפים, קיפודים, דורסי לילה ועוד. מתקיים גם סיור ברכבת הגן אל אזורים שונים באתר, ומבקרים אצל בעלי החיים שבביקור רגיל לא רואים, אלה הפעילים רק בשעות החשכה. מגיל 6 ומעלה. כל הסיורים בהרשמה מראש בלבד. לפרטים והרשמה: טל' 02-6750116.