לא, אישה הרה לא נפטרה באמבולנס במהלך הפגנות יוצאי אתיופיה

בניגוד לשמועות שנפוצו ברשתות, אירוע זה לא התרחש • לא נפטרה אישה הרה או כל אדם אחר בעקבות חסימת הכבישים ובמחאות עצמן • המשרוקית של "גלובס"

מחאת יוצאי אתיופיה נגד אלימות משטרתית בנתיבי איילון / צילום: שלומי יוסף
מחאת יוצאי אתיופיה נגד אלימות משטרתית בנתיבי איילון / צילום: שלומי יוסף

בימים האחרונים נפוצות ברשתות החברתיות טענות ושמועות שונות לגבי אירועים שהתרחשו במהלך המחאה של יוצאי אתיופיה, ולגבי האירוע בו נורה למוות סלמון טקה בידי קצין משטרה, אשר הצית את המחאה. את חלק מהטענות שעלו קשה עדיין לבדוק מכיוון שטרם התבררו רבים מפרטי האירועים, וישנן גם שמועות שמלאכת ההתחקות אחר המקור שלהן, שתאפשר להפריך או לבסס אותן, דורשת זמן.

 / צילום: צילום מסך, גלובס
  / צילום: צילום מסך, גלובס

אך שמועה אחת שנפוצה בימים הללו כבר הצלחנו לברר. לפי השמועה אישה בהריון נפטרה בעת ששהתה באמבולנס שנתקע בפקק ולא יכול היה להגיע לבית החולים עקב חסימות הכבישים במהלך במחאות. בחלק מהפוסטים אף נכתב כי האישה נפטרה במהלך ניסיון ניתוח קיסרי באמבולנס וכי גם העובר שלה מת באירוע, וחלקם אף האשימו את המוחים ברצח של האם ועוברה.

אולם, האירוע זה לא התרחש. חיפוש פשוט בגוגל, שיכולים לבצע בקלות כל קורא וקוראת, מעלה כי אין כל זכר לדיווח חדשותי על אירוע מסוג זה באף אחד מכלי התקשורת בישראל, גדולים כקטנים. למעשה, חיפוש בגוגל לא מעלה כמעט אף תוצאה על אירוע כזה גם באתרים שאינם חדשותיים. כמו כן, מדוברות מד"א נמסר למשרוקית של גלובס כי אירוע כזה לא מוכר להם. גם דוברות ארגון איחוד הצלה אישרה כי אירוע כזה לא התרחש באמבולנס שלהם. אמבולנס של איחוד הצלה אכן פינה לבית החולים אישה הרה שנתקעה בפקק בכביש 35 בזמן המחאה, כפי שגם פורסם במעריב באותו היום. אך מאיחוד הצלה נמסר כי האישה הגיעה לבית החולים בשלום. דובר משרד הבריאות אישר גם כן כי האירוע אינו מוכר למשרד.

הטענה נבדקה כחלק משיתוף הפעולה של פייסבוק עם 'המשרוקית של גלובס' ועם ארגוני בדיקת עובדות נוספים בעולם במאבק בהפצת חדשות כזב ומידע שגוי בפיד, והיא קיבלה את הציון "לא נכון".

לבדיקה המלאה של המשרוקית של "גלובס היכנסו: bit.ly/wh_protest

רשימת מקורות
מחאת יוצאי אתיופיה: עשרות פצועים בעימותים קשים ברחבי הארץ - אתר גלובס, 2.7.2019
במהלך הפקקים: אמבולנס של איחוד הצלה פינה מכביש 35 אישה יולדת לביה"ח סורוקה - אתר מעריב, 2.7.2019