כולם רוצים להיות "משחקי הכס": האולפנים שופכים מיליונים על חיפוש הסדרה שתצליח לשחזר את ההצלחה

הוצאות הספרים, מפיקי הקולנוע ובעיקר מפיקי הטלוויזיה מחפשים אחר תחליף לסדרת הפנטזיה, שריכזה 45 מיליוני צופים בפרק ממוצע בעונה האחרונה • הנהלות הוליווד פונות אל כמה מהמותגים הגדולים ביותר של עולם הפנטזיות, בתקווה שסיפורים אהובים יספקו את הסחורה

"משחקי הכס" / צילום: באדיבות HBO ו-yes
"משחקי הכס" / צילום: באדיבות HBO ו-yes

כולם מחפשים אחר הפנטזיה האפית שתמלא את החלל שהותירה הסדרה "משחקי הכס", ההפקה של HBO, שריכזה 45 מיליוני צופים בפרק ממוצע בעונה האחרונה. בטלוויזיה, בקולנוע ובהוצאות ספרים, לסדרות שבוראות עולמות מורכבים באופן שבו נבראה ההגדה העל-טבעית מימי הביניים יש ביקוש גבוה במיוחד.

"יש כאן קצת מנטליות של ‘בהלה לזהב' בעקבות ההצלחה של ‘משחקי הכס'", אומר מארק גוגנהיים, המפיק-מנהל של Carnival Row ("שורת הקרניבל"), סדרה עם יצורים מיתולוגיים שתגיע לשידור באמזון פריים וידאו באוגוסט בארה"ב. "כל אחד רוצה להשיג את קהל הצופים הזה".

אין כל ערובה לכך שמישהו יוכל לחקות את ההצלחה של "משחקי הכס". עולם הבידור זרוע בגוויות של חיקויים וסרטי המשך שמתו בלידתם. אבל השוק הוא ענק ורווחי בפוטנציה. לכן האולפנים שופכים מיליונים על תוכניות חדשות, הסוכנים מתווכים בעסקאות הפקה של סדרות על ספרים שנכתבים כמה שיותר מהר, והמומחים מכינים אפקטים ויזואליים ברמת קולנוע לאפוסים הצפויים.

בטלוויזיה במיוחד, הפנטזיה לוהטת כעת כמו נשיפה של דרקון. הנה סחורה שצפויה לנו מנטפליקס לקראת סוף 2019: "The Witcher" ("העוסק בכשפים"), דרמה עם חרבות ומפלצות בכיכוב השחקן הנרי קייביל. עוד צפויה השנה הפקה של BBC-HBO על-פי ספרי His Dark Materials ("החומרים האפלים שלו") של פיליפ פולמן. הקדימון המלא לסדרה הזו שודר יומיים לפני הקרנת פרק הסיום של "משחקי הכס", עם דב קוטב ענק תוצרת מחשב שנראה ריאליסטי להדהים בצילומי התקריב.

הסוכנת הספרותית ג'ואנה וולפה מייצגת שלושה סופרי פנטזיה שיצירותיהם מותאמות כעת למסך. "'משחקי הכס' פתח את הדלת - הוא הפך את האולפנים לרעבים לחומרים כאלה", היא אומרת. לפני 10 שנים הוצאות ספרים וחברות טלוויזיה לא התעניינו בפנטזיה למבוגרים, כי נדיר שחומר כזה פרץ אל קהלים שמעבר לנישה של ה"יורמים" חובבי הסוגה הזו.

"משחקי הכס", שהתבססה על ספריו ג'ורג' ר.ר. מרטין, סיימה את שמונה העונות שלה במאי, אבל נשארה בזיכרון של רבים ממעריציה. "אני עדיין מחכה לימי ראשון ב-21:00, בתקווה שאקבל פרק חדש", אומרת סמנתה אקר, בת 35, שכותבת ב-"Watchers on the Wall", אתר מעריצי הסדרה שנשאר פעיל. היא גם אוספת מזכרות כפייתית של כל מה שקשור לסדרה. בשבוע שעבר היא קיבלה ב-15 דולר דמות של חאליסי (דנריאז טרגריאן) על כס הברזל. "זה מפני שהם לא רצו להושיב אותה על הכס בסדרה", היא מסבירה.

שום סדרת פנטזיה או נובלה בשנים האחרונות לא הצליחה לייצר את הסנסציה של "משחקי הכס". הנהלות הוליווד פונות אל כמה מהמותגים הגדולים ביותר של עולם הפנטזיות, בתקווה שסיפורים אהובים יספקו את הסחורה. נטפליקס מתאימה את "יומני נרניה" של סי.אס. לואיס לטלוויזיה וקולנוע. אמזון מתכננת סדרה שתתבסס על "שר הטבעות" של ג'יי. אר.אר. טולקין.

בחודשים האחרונים, חברת האפקטים הוויזואליים פריימסטור ראתה קפיצה בהשקעות בפרויקטים של פנטזיה בטלוויזיה. כשהכותב של "שורת הקרניבל", טרביס ביצ'אם, נתן לאמזון את מה שהוא חשב לתסריט הדה-לוקס שלו - המפיק של הסדרה חשב שהוא יקבל מהחברה רק שבריר מהפעלולים שהיו בתסריט. במקום זאת הוא קיבל סצנת מרדף שבה השחקנים רצים על גגות וצולמה במשך שישה ימים במקום הצילום המקובל של לילה אחד.

אחת הבעיות של המו"לים היא שלא כל אחד יכול לכתוב אפוס של מיליארד עמודים כזה. "קשה למצוא סופרים שאומרים לעצמם משהו כמו, 'אין בעיה, תנו לי להקדיש את עשר השנים הבאות שלי לכתיבה של ספרים עבי-כרס שעוצרים דלתות'", אומרת דבי פילאי, המו"ל של Tor, הוצאה שמתמחה בפנטזיה ומדע בדיוני.

גם בנייה של בסיס מעריצים לוקחת זמן: סדרה חדשה יכולה להמריא רק עם הספר השלישי שלה, היא אומרת ומעריכה כי הוליווד תפיק עוד יותר פנטזיות בעתיד. "אני אהיה על העגלה הזו כאילו אין מחר", היא אומרת.