חולשת הכלכלה הסינית מגלחת את הונם של המיליונרים במדינה

מספר העשירים הסינים שהונם עולה על 1 מיליון דולר בנכסים פיננסיים ירד ב-5% ל-1.2 מיליון ב-2018, בעקבות ההתכווצות בסך 500 מיליארד דולר בערך הנכסים שבבעלותם • מחקר של חברת הייעוץ קאפג'מיני העלה כי היחלשות כלכלת סין תרמה משמעותית לאובדן עושר בהיקף של 2.9%, או 2 טריליון דולר, בקרב העשירים ברחבי העולם

מסכי שוק המניות בשנחאי, סין / צילום: Reuters
מסכי שוק המניות בשנחאי, סין / צילום: Reuters

כלכלתה המתקררת של סין הקטינה את מספר המיליונרים במדינה אשתקד, ושחקה את ערכם של הנכסים המוחזקים בידי העשירים בעולם כולו - כך עולה מדוח של חברת הייעוץ קאפג'מיני.

מספר העשירים הסינים שהונם עולה על 1 מיליון דולר בנכסים פיננסיים ירד ב-5% ל-1.2 מיליון ב-2018, בעקבות ההתכווצות בסך 500 מיליארד דולר בערך הנכסים שבבעלותם. המחקר העלה שהיחלשות כלכלת סין תרמה משמעותית לאובדן עושר בהיקף של 2.9%, או 2 טריליון דולר, בקרב העשירים ברחבי העולם.

המיליונרים מתמעטים
 המיליונרים מתמעטים

מבחינת סין, בעיותיהם של עשירי המדינה הן סימן לא-רצוי נוסף לאופן שבו קצב הצמיחה האיטי ביותר בתקופה של 25 שנים בולם את המגמות שהפכו את כלכלת סין לשנייה בגודלה בעולם. לעשירי סין יש השפעה מיוחדת על הספקיות הבינלאומיות של מותגי יוקרה בתחומי הרכב, האופנה והמזון, מכיוון שהוצאותיהם של עשירי סין על פריטים אלה מהוות שליש מסך ההוצאות עליהם בעולם כולו, לדברי ביין ושות'.

בצפון אמריקה התכווץ שווי הנכסים שבבעלות העשירים ב-1.1% - פחות מהממוצע העולמי. מספר המיליונרים בארה"ב רשם אשתקד עלייה קלה. המזרח התיכון היה האזור היחידי שבו נרשמה עלייה גם בעושר וגם במספר המיליונרים. באמריקה הלטינית נרשמה ירידה בעושר.

ההתכווצות בשווי נכסיהם של עשירי אירופה עמדה על 500 מיליארד דולר, בדומה להתכווצות בשווי נכסיהם של עשירי סין, אך מספרם של עשירי אירופה ירד ב-0.5% בלבד, לדברי קאפג'מיני.

קאפג'מיני אמרה שהגורם החשוב ביותר מבחינתם של עשירי סין אשתקד היה הצניחה בסך של קרוב ל-25% במדדי המניות במהלך 2018, ששיקפה את ההאטה בקצב הצמיחה הכלכלית, הקיפאון בשוק הנדל"ן והמתח ביחסי הסחר עם ארה"ב, וכן את היחלשות היואן.

מספר המיליונרים בסין עומד על פחות מרבע מספר המיליונרים בארה"ב, וקטגוריה זו - אנשים שהונם בר-ההשקעה מגיע ל-1 מיליון דולר - מהווה שבריר זעיר מסך אוכלוסיית המדינה.

עם זאת, בקאפג'מיני אומרים שמצבם של העשירים ברחבי העולם - בייחוד אנשים שנכסיהם עולים על 30 מיליון דולר - מהווה בדרך כלל אינדיקטור כלכלי חשוב. כ-75% מהתכווצות העושר בעולם נרשמה בפלח העליון של העשירים, לדברי החברה.