בזק | בלעדי

מי תרכוש את וואלה? הוט הציעה 60 מיליון שקל במזומן; רשת הציעה 80 מיליון שקל בתשלומים

בתחילת הדרך דרשה קבוצת בזק 180 מיליון שקל עבור האתר הפופולרי • אתר וואלה עבר טלטלה בשנה האחרונה, בין היתר בשל מעורבות בעלי השליטה בתיק 4000, ובאחרונה עבר הליך התייעלות שכלל פיטורים

לן בלווטניק / צילום GettyImages ישראל
לן בלווטניק / צילום GettyImages ישראל

ההכרעה על עתיד אתר וואלה! שבבעלות קבוצת בזק  מגיעה לישורת האחרונה, וכעת ניצבות על קו הסיום שתי מתמודדות עיקריות: רשת 13 והוט. רשת 13 מציעה עבור האתר כ-80 מיליון שקל, לעומת הוט, שמציעה סכום של כ-60 מיליון שקל. אלא שהוט מציעה את התשלום במזומן, ורשת מציעה לפרוס חלק מהתשלומים, שיועברו כחלק מהחיסכון בתפעול השוטף לאחר העברתו לידיה.

הניסיונות למכור את וואלה!, האתר השני בגודלו בתנועת הגולשים, נמשכים כבר יותר משנה: במאי 2018 דיווחה בזק לבורסה על כוונתה למכור את האתר, ועפ"י גורמים בשוק, המחיר שדרשה קבוצת בזק עבורו עמד בתחילת הדרך על כ-180 מיליון שקל.

כדי לקדם את המכירה שכרה בזק את בנק ההשקעות וליו בייס (Value Base), שאמור היה לפתוח חדר מידע לרוכשים פוטנציאליים, אך נראה כי צורת מכירה כזאת מתאימה יותר לגופים כמו קרנות השקעה, ואלה לא הראו התעניינות רבה. בהמשך ההתקשרות עם הבנק נפסקה.

כבר בשלבים הראשוניים התעניינה רשת ברכישה, בימי טרום המיזוג עם ערוץ עשר. בין הצדדים התנהל משא-ומתן, אך הפערים בין הצדדים היו עצומים והשיחות הופסקו.

רשת אינה גוף המדיה היחיד שבעלי וואלה ניסו לעניין ברכישה. פגישות נערכו גם עם קבוצת "ישראל היום", אולם הן לא הבשילו לכדי הצעה מסודרת. כמו כן נפגשו אנשי וואלה! עם נציגים מקבוצת RGE, בבעלות משפחת רקנאטי, לן בלווטניק ואביב גלעדי; ועם איש העסקים אלי עזור, שהיה היחיד שנתן הצעה ממשית לרכישה כבר בשלבים הראשונים של התהליך - גם היא רחוקה באופן דרמטי מהסכום שקבוצת בזק דרשה.

ממש בתקופה האחרונה נכנסה מתעניינת חדשה לתמונה - קבוצת הוט שבבעלות פטריק דרהי. החיבור של קבוצות תקשורת כמו רשת 13 והוט עם אתר כמו וואלה מתבקש: שתיהן יצרניות תוכן שזקוקות ל"צינורות" דיגיטליים לצורך הפצה נוספת וגם כדי למקסם ולחזק את הצעות הערך שלהן בפרסום.  באמצעות וואלה! רשת תוכל להשביח את ההצעה שלה למפרסמים בטלוויזיה.

זה נכון שבעתיים עבור הוט. הוט אומנם מחזיקה כיום מידע יקר-ערך על דפוסי צריכת התוכן של לקוחותיה - באמצעות הממירים, אך איננה יכולה למכור היום פרסום כלל. אתר חזק, שבו תוכל לספק את התוכן המתאים, יכול להוות עוגן נוסף למקסום הכנסותיה. 

וואלה! מציע לרוכשות הפוטנציאליות רשימת נכסים כמו אפליקציות, כתובות מייל וכדומה, שבשימוש מושכל יכולות להוות פתרון טוב לשני גופי התקשורת הללו, שיש להם מותגי תוכן חזקים, אך אין להם עדיין נוכחות דיגיטלית משמעותית.

אתר וואלה! עבר טלטלה משמעותית בשנה האחרונה, שמקורה לא בפעילות הכלכלית של האתר - שנחשב זה כעשור לרווחי - אלא בשינויים של בעלי השליטה בו. האתר ובעלי קבוצת בזק מעורבים בתיק 4000, ועל רקע החקירות נגד הבעלים שאול אלוביץ והשינויים הניהוליים שנגזרו מכך, נאלץ האתר להתמודד עם תפנית בעלילה דווקא בעיצומם של שני מהלכים גדולים ויקרים.

המהלך הראשון היה הניסיון להפוך את וואלה! לאתר חדשות טלוויזיוני שיתחרה ביצרני החדשות המסורתיים. כחלק מהמהלך הוקמו אולפנים, וגויסו טאלנטים יקרים כמו יעקב אילון, אורן נהרי ואחרים. המהלך השני היה ההקמה של סוכנות הדאטה והפרסום BYOO, שאמורה הייתה להיות יחידת רווח עצמאית ולרכז את המידע הדיגיטלי של כלל קבוצת בזק: בזק, yes, פלאפון, בזק בינלאומי ו-וואלה!. בשני הפרויקטים הושקעו מיליוני שקלים.

כפי שנחשף ב"גלובס", לפני כשנה החל להתבצע באתר הליך התייעלות שקט שכולל פיטורי עובדים, חלק לא מבוטל מהם באגפי התוכן. הפיטורים השקטים הפכו בהמשך לגלויים יותר, זאת כחלק מהכוונה למכור את האתר ובמטרה לשפר את השורה התחתונה של דוחות החברה. בהמשך הגיעו הפיטורים גם לסוכנות הדאטה BYOO. 

בעלי המניות של רשת העדיפו שלא להתייחס לידיעה.