הפועלים חובר לאמזון: יספק הלוואות וייעוץ לבתי עסק שיפעלו באתר הישראלי של הענקית

חבילת השירותים תכלול הלוואה ראשונית לתשתית לחנות באמזון, שירותי ייעוץ ומערך משלוחים ייעודי • בענף מעריכים כי עלות השקה ראשונית שכוללת הקמת חנות מגיעה לכ–30 אלף דולר • גם לאומי השיק שיתוף פעולה שיווקי עם אמזון

אריק פינטו, מנכ"ל בנק הפועלים / צילום: איל יצהר
אריק פינטו, מנכ"ל בנק הפועלים / צילום: איל יצהר

שבועות ספורים לפני ההשקה בישראל, אמזון נערכת לכניסה לפעילות מקומית וחוברת לבנק הפועלים בתחום העסקים הקטנים והבינוניים: ל"גלובס" נודע כי בין שני הגופים נרקם הסכם שבמסגרתו יציעו במשותף שירותים להקמת חנות מקוונת לעסקים.

ענקית המסחר המקוון של ג'ף בזוס והבנק הגדול בישראל, בניהולו של אריק פינטו, יציעו חבילה משותפת שכוללת שירותי ייעוץ, משלוחים והעמדת הלוואות לעסקים - לצורך הקמת התשתית הראשונית להקמת חנות בזירת המסחר המקוונת. עוד נודע כי בנוסף נבחנת הקמה של זירה משותפת של אירועים.

לצד ההסכמות האמורות, ל"גלובס" נודע כי נציגים של אמזון הביעו עניין רב גם באפליקציית התשלום של בנק הפועלים, ביט, וככל הידוע מתנהל משא-ומתן לגבי שימוש בה. החיבור עם ביט רחוק מלהיות ודאי, בין היתר מאחר שרק היום פרסם בנק ישראל את החלטתו בנוגע לאופן שבו אפליקציות התשלומים של הבנקים יורשו לפעול בשנים הקרובות מול בתי עסק בישראל.

סוגיית ההלוואות וניהול החנות משמעותית עבור עסקים קטנים ובינוניים, שאינם מחזיקים מטה רחב ונדרשים לכוח-אדם מנוסה עם הבנה בפלטפורמה המקוונת, לצד השקעה ראשונית לא מבוטלת. בענף מעריכים כי השקה ראשונית, שכוללת הקמת חנות, למידת הקטגוריה והתמחור שלה, צילום המוצרים לפי הדרישות המדויקות של אמזון וביצוע קמפיינים וקידום - עשויים להגיע לסכום ממוצע של כ-30 אלף דולר. ישנם עסקים שבוחרים לעשות זאת בעצמם, אולם בישראל כבר קמו מספר חברות שמעניקות בתמורה לתשלום את שירותי הפעלת החנות הזו בעצמם, ביניהן איקומיוניטי ו-iCommerce, המספקות שירותי ניהול בתחום המסחר המקוון בכלל ובאמזון בפרט.

המהלך המשמעותי הזה מצטרף למפגש שקיימה אמזון עם עסקים קטנים ובינוניים בשיתוף עם בנק הפועלים, שבו הזמינה אותם למכור באמצעות הפלטפורמה המקומית שהיא צפויה להשיק בקרוב. מי שמוביל כיום את ההיערכות להשקת הפעילות המקומית של אמזון בישראל הוא מנהל המכירות הגלובליות של אמזון, רולף קימאייר, עם צוות ישראלי ובינלאומי שפועל מהמטה של אמזון בברלין.

הבנקים מחפשים מסלול עורף לכרטיסי האשראי

ההשקה המתוכננת של אמזון בישראל בתוך שבועות סוחפת לא רק את ענף הקמעונאות המקומי, אלא גם את המערכת הבנקאית והפיננסית. על-פי גורמים בשוק, בנק הפועלים אינו השחקן היחיד מבין הבנקים ויתר הגופים הפיננסיים, ובראשם חברות כרטיסי האשראי, הפועל לייצר שיתופי-פעולה עם ענקית המסחר המקוון. על-פי אותם גורמים, חלק ניכר מהבנקים ומחברות האשראי בוחנים במרץ את האפשרות לחבור לאמזון ומעוניינים לייצר מולה ערוצים פעילות מגוונים.

כך למשל, בימים אלה בנק לאומי ייצר עם אמזון שיתוף-פעולה ראשוני מסוגו בארץ, ובמסגרתו הבנק מעניק במהלך יולי קופון הטבה בסכום של 20 דולר על כל קנייה של יותר מ-50 דולר באמזון באמצעות כרטיס האשראי של לאומי. שחקניות נוספות בתחום כרטיסי האשראי - ישראכרט ומקס (לשעבר לאומי קארד) - ניסו ככל הידוע להיכנס בעצמן לנישה זו ולהשיג הסכם דומה.

אמזון מפעילה מנגנון סליקת אשראי משלה שנקרא "Amazon Pay", כך שככלל היא מעדיפה לבצע בעצמה את הסליקה. "נדיר שהם יחברו לחברה אחרת לעשות קופון הנחה עם חברת אשראי חיצונית", אומרים היום בענף.

בשבוע הבא, 16-15 ביולי, תציין אמזון את חג הקניות השנתי של אמזון, "פריים דיי" (Prime Day). ביום זה היא נוהגת לצאת במבצעים מסיביים והנחות עבור חברי מועדון משלמים. השנה אמזון הכריזה כי החג שלה יתפרס על פני 48 שעות, וזאת לעומת 36 שעות בשנה שעברה ופחות מכך בשנים קודמות. ההטבה של בנק לאומי, שניתנת במהלך יולי ותגיע לשיא של רכישות במסגרת הפריים דיי, עשויה לעודד צרכנים רבים בישראל לרכוש באמצעות הפלטפורמה, כשמדובר גם בחשיפה למותג לקראת ההשקה הרשמית.

בנוסף להטבה הצרכנית הזו, בנק לאומי נערך גם באמצעות הכנה ומתן כלים ללקוחות העסקיים שלה לקראת ההשקה של אמזון. ביום חמישי הקרוב יחלו בבנק לקיים סדרת הרצאות והדרכות ללקוחות אלה, וככל הנראה זו רק ההתחלה.

האינטרס של לאומי לייצר זיקה של צרכנים למועדון לקוחות חדש ועוצמתי, ברור ודומה לזה שיש לבנק הפועלים. לשני הבנקים הגדולים יש יכולות פיננסיות ניכרות, והם מנסים ליצור לעצמם חיבור עצמאי מול לקוחות שמחזיקים בכרטיסי האשראי של הבנק. לבנק דיסקונט ולבנק הבינלאומי יש עדיין חברת כרטיסי אשראי בבעלותן - כאל; ואילו מזרחי טפחות אף פעם לא החזיק בחברת כרטיסי אשראי בבעלותו ועבד עם כולן.

לעומתם, מוקדם יותר השנה הפועלים ולאומי "איבדו" את חברות כרטיסי האשראי שלהם (ישראכרט ולאומי קארד, שהפכה למקס, בהתאמה) בעקבות רפורמת שטרום, שהכריחה אותם להיפטר מחברות כרטיסי האשראי. כעת הם נדרשים למצוא כביש עוקף למועדון הלקוחות שהחזיקו בפועל דרך חברות כרטיסי האשראי שלהן.

תכונת שיא בענף הקמעונאות

ענף הקמעונאות נמצא בימים אלה בתכונת שיא לקראת ההשקה הרשמית של הפעילות המקומית של אמזון בישראל, שצפויה להתרחש תוך שבועות בודדים, כדי ליהנות מתקופת הקניות שמלווה את החזרה ללימודים בבתי הספר ונמשכת בקניות מאסיביות לקראת חגי תשרי.

ספקיות ורשתות בתחומים כמו מוצרי חשמל, גאדג'טים, הלבשה, צעצועים, קוסמטיקה ועוד כבר נערכים עם חנויות ייעודיות. באמזון מבקשים לרכז כמה שיותר ספקים במועד ההשקה הרשמי עם חנויות פעילות, מבצעי עומק וקידומים אטרקטיביים באמצעות באנרים והטבות.

בשבועות האחרונים מקיימת אמזון פגישות ושיחות עם מגוון רחב של קמעונאים וספקים בישראל, ולדברי גורמים המעורים בנושא, נציגי אמזון מדריכים אותם להיערך להשקה רשמית של הפעלת האתר המקומי בתוך שבועות.

החברה ממשיכה גם במאמצי הגיוס שלה שבהם החלה לפני כחודשיים וחצי במסגרת תוכנית השילוח של אמזון, Local Delivery, שמציעה למוכרים ישראליים להשתמש בחשבון שלהם באמזון כדי למכור ולספק הזמנות ישירות לצרכנים בישראל. המטרה של אמזון היא לייצר פורטפוליו רחב ככל הניתן של חנויות עד מועד ההשקה.

ממקס נמסר בתגובה: "איננו מוסרים פרטים על מגעים עם חברות ספציפיות טרם הבשלת ההסכם עמן".

מאמזון לא נמסרה תגובה.