ניצחון למחנה זנדברג: ראשונה בבחירות המקדימות במרצ

(עדכון) • זנדברג בראש הרשימה, ולאחריה גילאון, עיסאווי, מוסי רז ורוזין • משמעות הבחירה היא כי ניצן הורוביץ יתקשה מאוד לחבר את מרצ למפלגתו של אהוד ברק שכן כל המועמדים במקומות הראשונים מתנגדים

ניצן הורוביץ / צילום: איל יצהר
ניצן הורוביץ / צילום: איל יצהר

ניצחון למחנה תמר זנדברג בבחירות המקדימות על רשימת מרצ לכנסת הבאה. זנדברג עצמה זכתה במקום הראשון והוא תוצב שניה ברשימה אחרי היו"ר ניצן הורוביץ. אילן גילאון הגיע אחריה, שלישי עיסאווי פריג' ורביעי במפתיע חבר הכנסת לשעבר מוסי רז שדילג על חברת הכנסת המכהנת מיכל רוזין. רוזין תוצב במקום השישי ברשימה שאינו נחשב ריאלי. אחריהם גבי לסקי גם היא ממחנה זנדברג ועלי סלאלחה הנציג הדרוזי.

משמעות הבחירה היא כי ניצן הורוביץ יתקשה מאוד לחבר את מרצ למפלגתו של אהוד ברק שכן כל המועמדים במקומות הראשונים מתנגדים לכך בשל עברו של ברק בממשלות נתניהו ובעיקר בשל היותו ראש הממשלה בעת מהומות 2000 שהחברה הערבית רואות בו אחראי להן.

אחוז ההצבעה בבחירות הגיע ל 85%, קרי כ-850 מצביעים מבין אלף חברי הוועידה.

חבר הכנסת לשעבר מוסי רז מפרש את תוצאות הבחירות המקדימות בהחזרת סוגיית הכיבוש לראש סדר היום לאחר שהוזזה למקום שולי בקמפיין שמכתיב יו"ר המפלגה הורוביץ. לדברי רז, ועידת מרצ נתנה הערב אמון במועמדים שהציגו אג'נדה של שותפות יהודית ערבית וסיום הכיבוש על ראש סדר היום המפלגתי.

יו"ר מרצ ניצן הורוביץ אמר עם פרסום התוצאות: "יש לנו נבחרת מצוינת, מנוסה ובה פרלמנטרים מצטיינים, נשים וגברים, יהודים וערבים, מהמרכז והפריפריה. הציבור התפכח מאשליות הבחירות הקודמות, השמאל התעורר, מתחזק וחוזר הביתה. זה ניכר היום באחוז ההצבעה, בשטח, באלפי פניות שאנחנו מקבלים ובפעילות בכל הארץ." 

ח״כ אילן גילאון אמר: "תודה לחברים על האמון המחודש. מרצ היום בחרה נבחרת של שחקנים מהטובים שיש. עכשיו יוצאים כולנו יחד למערכה הגדולה והחשובה - החלפת השלטון."

מרצ והורוביץ יצטרכו להחליט אם לנסות ולהתחבר בכל זאת למפלגה אחרת העבודה או מפלגתו של ברק, או לסמוך על תומכיהם ולנסות לרוץ שוב בנפרד, ולקחת את הסיכון שבאי מעבר אחוז החסימה.

פעילות קדחתנית להביא את המצביעים אל הקלפי

עד לשעה שש בערב, ארבע שעות לפני סגירת הקלפיות בבחירות המקדימות לרשימת מרצ, הצביעו 58% מיותר מאלף חברי הוועידה. 

כזכור הבחירות המקדימות הקודמות היו בפריימריז בקרב כלל מתפקדי מרצ, המונים יותר מעשרים אלף, ואחוז ההצבעה הסופי אז הגיע ל-83%. הצפי היה כי גם היום יגיע אחוז המצביעים לסביבות 80%. בכל המטות פעילות קדחתנית להביא את המצביעים שלהם אל הקלפי, והלחץ יכר בעיקר בגזרתה של תמר זנדברג אשר האשימה את יריביה כי הם פועלים להרחיקה לחלוטין מהרשימה.

התנגדות לחיבור אפשרי עם ברק

ברקע הבחירות מאבק בין שני מחנות המושכים כל אחד לכיוון אידאולוגי אחר, וההכרעה היום בבחירות תקבע את הקו הפוליטי של מרצ לקראת הבחירות הקרבות.

המחנה של היו"ר היוצאת ח"כ תמר זנדברג הדגיש את עמדתה הידועה של מרצ לקידום תהליך מדיני והקמה של מדינה פלסטינית לצד ישראל כאפשרות היחידה לפתרון הסכסוך. לצד זה מרצ ניהלה מאבקי שוויון בחברה הישראלית וזנדברג, בטרם הפסידה במאבק מול הורוביץ על ראשות המפלגה, אימצה את יוזמתו של ח"כ עיסאווי פריג' להפיכת המפלגה ליהודית ערבית במובהק וכדי להראות זאת, למנות שני יושבי ראש, ערבי ויהודי.

פריג' אומר כי האלקטורט של מרצ בחברה הערבית עדיין לא מוצה וכי 40 אלף המצביעים הערבים שבחרו במרצ הם רק ההתחלה. אבל, הוא מתנגד בתקיפות לחיבור אפשרי עם אהוד ברק. אתמול במסיבת העיתונאים שבה הושק קמפיין מרצ, קרא פריג' לברק להסיר את מועמדותו לכנסת, בשל המיאוס שחשים כלפיו הערבים בשל אחריותו לאירועי אוקטובר 2,000. "עשה לנו טובה. תוותר על ההתנצלות שלך. תחזור למגדלי הפאר שלך ותן לנו לעשות את העבודה, אל תפריע לנו", אמר פריג' באירוע, "הערבים לא רוצים להיות עלה תאנה וגלגל הצלה. הם רוצים להיות שותפים. יש לנו מומנטום חיובי, מרצ אחרי שנים רבות הצליחה לגעת בקול העממי". פריג' אומר כי הוא לא מאמין בכוונות של ברק, שהיה שותפו של בנימין נתניהו כשר ביטחון. "אם נחבור אליו אצטרך להסתובב עם שכפ"ץ נגד יריקות כשאסתובב ברחוב הערבי".

הורוביץ התייחס לדברי פריג' והבהיר כי הוא אינו פוסל חבירה לברק. "עיסאווי הוא נציג חשוב של החברה הערבית ואמר את מה שהוא מרגיש, לתחושתו שותפים רבים. אנחנו מקיימים שיחות עם כולם, גם עם ברק. אנחנו עושים זאת כשהעקרונות והערכים שלנו (של מרצ) במרכז, כולל הדברים האלה. אנחנו לא פוסלים אף אחד. טוב שהדברים נאמרו. הם מבטאים רחשי לב של ציבור רחב. הדרך צריכה להיעשות באמצעות תיקון, ליבון הדברים ומתן התייחסות ראויה".

גם חבר הכנסת אילן גילאון הצטרף לביקורת על האפשרות לחבור למפלגתו של אהוד ברק. גילאון אמר היום כי אין למרצ שום בסיס אידאולוגי עם ברק, וכי אמנם היו פגישות אבל אין משא ומתן להצטרפות. הדברים נאמרו על רקע ביקורת גוברת במפלגה על האפשרות הזו שאותה מוביל היו"ר הורוביץ. הורוביץ אמר היום כי נפגש עם ברק ועם פרץ אך כרגע אין שום סיכום, ולא בטוח שיהיה. לדבריו "יש משקעים בציבור הערבי בעניין הזה. אבל לא צריך לטייח את זה אלא לראות איך אפשר לתקן".

היו"ר החדש מוביל שינוי כיוון

המחלוקת במפלגה התחדדה כשהציג הורוביץ את מטרות הקמפיין המדגיש את החתירה לחופש ולשוויון בין האוכלוסיות והקבוצות השונות בישראל והובלת המאבק בכפייה הדתית, כאשר "החתירה לסיום הכיבוש, לפתרון מדיני ולשלום" מופיעה אמנם - אבל רק בסוף הרשימה, אות לשינוי הכיוון שמוביל היו"ר החדש.

בעיסאווי וזנדברג תומכים בין השאר חבר הכנסת לשעבר מוסי רז, גבי לסקי ויניב שגיא נציג הקיבוצים. מולם ניצבים חברי הכנסת אילן גילאון ומיכל רוזין שהביעו תמיכה בהורוביץ והקו שהוא מוליך. לצידם גם עלי סלאלחה הנציג הדרוזי, וגם באופן מפתיע יריב אופנהיימר מזכ"ל שלום עכשיו בעבר ואחד מהסמלים המובהקים של מאבק השמאל בהתנחלויות וקידום הקמת מדינה פלשתינית לצד ישראל.

היריבות הזו מקבלת ביטוי בפרסום רשימות מומלצים של המחנות השונים, ואתמול פרסמנו כי זנדברג מאשימה את מחנה גילאון-רוזין בניסיון לחסלה פוליטית באמצעות הרשימות שהם מפיצים. מרשימות אלה נעדר גם פריג' ומקורביו אומרים כי אם לא יקבל מקום ריאלי ברשימה, רוב המצביעים הערבים שבחרו במרצ באפריל יפנו לה כעת עורף.

בצד השני מאשימים כי גם זנדברג וחבריה ממליצים שלא להצביע לגילאון ולרוזין.

שיטת הבחירות בוועידת מרצ ייחודית, כאשר כל חמישייה ברשימה נבחרת בנפרד. חברי הוועידה מסמנים ארבעה שמות לכל חמישייה לפי סדר יורד, וכל סימון כזה מעניק ניקוד למועמד הנבחר בהתאם למיקומו בין הארבעה.

במחנה רוזין-גילאון ממליצים מלבד השניים כאמור על עלי סלאלחה ועל יריב אופנהיימר לחמישייה הראשונה, במחנה זנדברג-פריג' ממליצים על יניב שגיא ועל גבי לסקי ומוסי רז.

דמות מעניינת שהציגה מועמדות לרשימה היא עפרה קפלן, תושבת כרמיאל המגדירה עצמה חרדית. היא הייתה פעילה בעבר בתנועת מימד הדתית וכן הייתה שותפה למיזמים רבים העוסקים בסביבה ובשילוב החברה החרדית. סיכוייה אינם רבים, אך היא מביאה גוון שונה למרצ השמה בראש מעייניה את מאבקי הדת והמדינה.

הבחירות החלו היום בשעה 12 בצהריים עד הערב. הן ממוחשבות והתוצאות לכן יפורסמו זמן קצר לאחר סגירת הקלפיות. לא יהיה זה מופרך להעריך כי במקומות הראשונים ברשימה, אחרי הורוביץ היו"ר ייבחרו חברי הכנסת המכהנים זנדברג, גילאון, פריג' ורוזין. השאלה העיקרית תהיה המיקום ומי מהם ידחק למקום החמישי הנחשב לא ריאלי.