מה מסתתר מאחורי החליפה המהודרת של X5 החדש של ב.מ.וו?

ה-X5 החדש נראה כמו שומר מועדונים שרירי שנכפה עליו ללבוש טוקסידו • מאחורי החליפה מסתתרת מכונית פאר מרווחת, נוחה ומתוחכמת במיוחד, שיודעת גם לתגמל את הלקוחות חובבי הנהיגה של המותג

בשלהי שנות ה-90 לקחתי חלק בהשקה הבינלאומית של הדור הראשון של ב.מ.וו X5, שנערכה בסמוך למפעל הייצור שלו בדרום קרוליינה. הרעיון של "רכב כביש-שטח יוקרתי וספורטיבי" היה חדש אז לעיתונות הרכב העולמית, ובדיעבד גם לאנשי ב.מ.וו, שחששו כי סטייה כה גדולה מקו המוצרים המסורתי עלולה לפגוע בדימוי שלהם בתור יצרני "מכונות נהיגה לאנינים".

לפיכך, נלקחנו למסלול מרוצים מקצועי ומהנדסי ב.מ.וו האיצו בנו לבחון עליו "עד לקצה" את מגבלות האחיזה המרשימות של הרכב ואת יכולותיו האתלטיות - כאילו זה מה שמצפים הלקוחות מ-SUV יוקרתי וגדול.

בעשרים השנים שחלפו מאז נמכרו כ-2.2 מיליון מכירות של ה-X5. נראה כי אנשי ב.מ.וו למדו בינתיים את כל מה שניתן ללמוד על ההעדפות האמתיות של הלקוחות בפלח. ב-X5 מודל 2019 כבר לא תמצאו שלדה שמותאמת למסלולי מרוצים, אבל כן תמצאו בו מתלי אוויר רכים, תא נוסעים מפואר עם מתג התנעה נוצץ בנוסח "סברובסקי" וידית הילוכים שראשה עטוי בקריסטל שקוף ונוצץ בתוכו מוטבע סמל X5 מוכסף.

גם העיצוב החיצוני של מודל 2019 התרחק מרחק ניכר מהעיצוב הרזה והאתלטי של הדור הראשון. הדור החמישי הוא כיום אחד הכלים הגדולים בפלח, שמאכלס לא מעט ענקים. בהשוואה לדור הרביעי היוצא, הוא צמח בכמה סנטימטרים לאורך, לגובה ובעיקר לרוחב. עם חישוקי 21 אינץ', חלונות מושחרים מאחור, זנב שרירי והגריל הכפול של ב.מ.וו בחרטום שתפח כעת לממדי ענק, ה-X5 החדש נראה כמו שומר סף של מועדון בדאון-טאון ברלין, שנכפה עליו ללבוש טוקסידו.

אפשר לטעון - עדיף בשקט, ומרחוק - שהוא לא אלגנטי, אבל אין ויכוח שהוא מזוהה מרחוק ואפקטיבי מאוד בהשכנת שלום על סביבתו. אף אחד לא העז לחתוך אותנו מימין, וגם לא זכינו לתנועות הידיים העצבניות, שהן אמצעי התקשורת העיקרי בין נהגי ישראל ביולי-אוגוסט.

סף הכניסה לתא גבוה מהמקובל ודורש דילוג קל, אלא אם כן זכרתם להנמיך את מתלי האוויר. תנוחת הישיבה גבוהה, והחלונות הגדולים מספקים ראות מצוינת עבור מי שלא סומך על המצלמות ההיקפיות, שמגיעות כסטנדרט. מערך הפיקוד מקביל לדגמי הדור האחרון של ב.מ.וו עם לוח מחוונים דיגיטלי חד, שמציג גרפיקה נאה וניתן לתכנות לפי טעמו של הנהג. מערכת המולטימדיה מציעה מסך רוחבי ענק כמו בסדרה 7 החדשה והנדסת אנוש מוכרת מיידית לכל מי שנסע בב.מ.וו.

ב.מ
 ב.מ

מערכת אוטונומית שמפחיתה סיכונים

מעצבי החברה לא נכנעו לטרנד האופנתי של "מסכי מגע מדורגים", כמו אאודי או ריינג'רובר למשל, והותירו כמה מתגי שליטה ידניים בתור גיבוי לתפעול פונקציות חיוניות כמו מיזוג אוויר ומערכת שמע. זה אידיאלי לנהגים כמונו שמתקשים להיטמע בעולמם של מרק צוקרברג ולארי פייג'.

מודול ההתנעה וידית ההילוכים בגרסה המפוארת שבה נסענו מעוטרים עבור חובבי ה"BLING", אך מי שזה אינו טעמו יכול להסתפק בגימור תקני מרהיב שכולל עור איכותי בתפירה בולטת, משטחים נדיבים של עץ משובח ומתכת קרירה ומלוטשת.

בסיס הגלגלים צמח בכמה סנטימטרים ועונה על כל צורך ורצון אפשריים למרחב מלפנים ומאחור. תא המטען גדל בכמה עשרות ליטרים לתא המטען, כנראה במחשבה על התקנת סוללה גדולה בדגם הפלאג-אין. התא מצויד בדלת חשמלית מפוצלת, כמו שהלקוחות האמריקנים אוהבים.

הגרסה העילית מגיעה עם אבזור מקיף מאוד ומצוידת, בין השאר, בדור האחרון של המערכת סמי-אוטונומית עתירת החיישנים מבית ב.מ.וו, שמסוגלת להתחמק עצמאית מאיומים שמגיעים מכיוונים שונים, ואפילו להוביל את הרכב עצמאית למקום חניה בטוח בשולי הכביש במקרה שמזוהה איבוד שליטה או הכרה של הנהג.

מספק את הסחורה ולא חוסך בדלק 

גרסת המבחן שלנו, X5-30D , צוידה במנוע הדיזל ההתחלתי של הסדרה עם שישה צילינדרים בנפח של 3 ליטר והספק של 265 כ"ס. לא הרבה סוסים לכלי ששוקל כמעט 2.1 טון, אבל הדיזל הגברתן הזה מייצר מומנט של 62 קג"מ בסל"ד נמוך מאוד. לאחר השתהות קצרצרה הוא דוחף את הרכב קדימה בקצב רציני תוך שהוא משמיע קול בס סמכותי, שהולם מאוד את המראה החיצוני.

הזינוק מעמידה מותיר מאחור ברמזור מכוניות חזקות וקלות יותר, עקיפות בעליות תלולות מתבצעות בביטחון מוחלט ושיוט מהיר למרחקים מתבצע בקלילות. התיבה האוטומטית מסתפקת בשמונה מהירויות בלבד, אבל היא עושה את מלאכתה ברהיטות ובלי התחכמויות מיותרות. ב.מ.וו טוענת לצריכת דלק ממוצעת של 16.4 קילומטר לליטר סולר, אבל השגת נתון קרוב לזה, אם בכלל, דורשת התנזרות משימוש במצבי הספורט הנמרצים של מחשב המנוע ומהנאה בכלל. אפשר לצפות ל-10 קילומטר לליטר בתנאים נורמליים.

שלדת ה-X5 מכוילת לספק בעיקר נוחות ובידוד, והיא מגשימה את ייעודה בצורה מרשימה בסיוע דור מתקדם של מתלי אוויר ממוחשבים, שמנטרלים היטב את המהמורות. אבל מי שיטרח לנבור קצת בתפריטי הכיול, יגלה שה-X5 לא זנח לגמרי את המורשת, ואי שם מאחורי המתלים הרכים והמתנודדים, ההגה הקליל ושלל המעבדים ומערכות הבטיחות המחוכמות, מסתתרת ב.מ.וו אמיתית. זו שיודעת לשוחח בשפתם של נהגים רציניים בלי מתורגמן. במצב התכנות הקיצוני ביותר נטיית הגוף מזערית, תגובות ההיגוי נמרצות ואפשר להפיק הנאה על כבישים מתפתלים כל עוד זוכרים, שהמרחק בין מראות הצד הוא כמעט 2.2 מ'.

גרסת הפלאג אין מרכזת עניין

ב.מ.וו טוענת של-X5 החדש יש גם פוטנציאל שטח לא מבוטל בזכות הגבהת המתלים ומערכת הנעה כפולה שחשה את פני השטח. ביום שבו נפגוש X5 מטפסת על הסלעים בנגב, נשאל את בעליו כיצד מרגישה החוויה. בינתיים זה עוד לא קרה.

המחיר של X5-30D טורבו דיזל מתחיל בכ-600 אלף שקל ונוסק עד לאזור ה-700 אלף שקל עם חבילת "סופריור" שבה נסענו. מחיר גרסת הבנזין זהה כמעט. מטבע הדברים את עיקר העניין מרכזת גרסת הפלאג-אין מוטבת המס, שהייתה להיט מכירות בדור הקודם. אולם היא טרם הגיעה אלינו וממילא בשנה הבאה היא צפויה לספוג התייקרות של עשרות אלפי שקלים בשל שינוי המס ולאבד רלוונטיות. אלה לא מחירים שירתיעו את הלקוחות בפלח, ובהתחשב ביכולות, בהנדסה ובסטטוס, קרוב לוודאי שהרכב יחזור ויתפוס את מקומו הטבעי, והראוי, בצמרת טבלת המכירות. 

חלק מהמתחרות

מרצדס GLE 2019

מרצדס GLE החדשה, שתגיע לארץ בקרוב, עברה השנה חידוש פנימי וחיצוני מקיף. היא מציעה יותר מרחב פנים, שכולל עד שבעה מקומות, ומערכת מתלי אוויר מתקדמת עם יכולת איזון עצמי של הגוף. תא הנוסעים משכפל את המערך האלקטרוני והאוטונומי של סדרת ה- S . יהיו גם דיזלים חדשים וגרסת פלאג-אין משודרגת. עדיין אין מחיר

אאודי Q7 TDI

ב-620 אלף שקל מציעה אאודי את גרסת ה- TDI של ה- Q7 עם מנוע 3 ליטר, שמייצר 286 כ"ס ו-61 קג"מ ומאיץ את הרכב מאפס ל-100 קמ"ש ב-6.3 שניות. הרכב מצויד בהנעה כפולה מתוחכמת עם אופציות שטח, מתלי אוויר, תא מפואר לשבעה נוסעים ואלקטרוניקה מתקדמת. דור משודרג נמצא מעבר לפינה

פולקסווגן טוארג

קצת מתחת למחסום הסטטוס נמצא הטוארג החדש שמיועד לחמישה. הממדים החיצוניים והפנימיים מאסיביים, העיצוב אימתני, רמת האבזור גבוהה ועתירה בהייטק ותא המטען עצום בגודלו. מנוע הדיזל זהה לאאודי עם 286 כ"ס, אבל התאוצה נמרצת יותר. המחיר מתחיל ב-500 אלף