הסטורי של ביבי: כחצי מיליון צעירים הצביעו ב-2019 בפעם הראשונה, ובפוליטיקה הבינו שהם לא בפייסבוק

פייסבוק לא מעניין את דור ה־Z, והפוליטיקאים מבינים, לפחות בתיאוריה, שיוכלו להגיע אליהם רק דרך האינסטגרם • אבל ל"אינסטוש" מגיעים כדי ליהנות ולבלות: אוזני כלבלב אין, מסרים מורכבים אאוט • אז מי עוזר לנתניהו להפעיל את חשבון האינסטגרם?

בנימין נתניהו / צילום: הליכוד
בנימין נתניהו / צילום: הליכוד

העולם הפוליטי שייך לצעירים. כ-450 אלף בני אדם הצביעו בפעם הראשונה לכנסת בבחירות הכלכליות שנערכו בחודש אפריל. במערכת הבחירות הקרובה צפויים להצטרף אליהם לא מעט בני נוער שחגגו באחרונה יום הולדת 18.

מדובר בקרוב לחצי מיליון בני אדם, בני דור ה-Z, שכל מפלגה הייתה שמחה לאמץ כבוחרים. ה"זדים" ממעטים להשתמש בפייסבוק שנחשבת לזקנה ולא רלוונטית והרשת החברתית המועדפת עליהם היא אינסטגרם.

הפוליטיקאים בזירה המקומית מבינים את הסיטואציה ומתאימים את עצמם. באינסטגרם יש מעט מאוד מקום - אם בכלל - לוויכוחים אידיאולוגיים נוקבים. ל"אינסטוש" מגיעים כדי ליהנות ולבלות. אוזני כלבלב אין, מסרים מורכבים אאוט.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שמוקף בשורה של יועצי ניו מדיה צעירים, היה אחד הראשונים לזהות את חוקי הפורמט. כאשר פורסם כתב החשדות נגדו בתיק 4000, שם הוא נחשד בקבלת שוחד, נתניהו הפך את הנושא לבדיחה.

הוא טען שלא מדובר בעבירת שוחד מאחר שלא קיבל כסף משאול אלוביץ'. החוק כמובן שונה - ונתניהו יודע את זה - אבל זה לא מנע ממנו לשאול את הגולשים מה בעצם מזכיר להם "שוחד בלי כסף". הקהל הפנים את המסר וטען ש"שוחד בלי כסף זה כמו רותם סלע בלי אסי עזר" וגם "שוחד בלי כסף זה כמו חביתה בלי ביצה". לא בטוח שהטיעונים האלה יספיקו בשימוע.

בנימין נתניהו/ צילום: מתוך האינסטגרם
 בנימין נתניהו/ צילום: מתוך האינסטגרם

"שידורים חיים בסטורי"

מי שעוזר לנתניהו להפעיל את חשבון האינסטגרם הוא יועץ המדיה טופז לוק, רק בן 27. לוק, יחד עם יועץ התקשורת יונתן אוריך, אחראים על הנוכחות של ראש הממשלה בכל הרשתות החברתיות.

"הקמפיין הוויראלי באינסטגרם היה יעיל במיוחד", אומר לוק בראיון ל"גלובס", "כמעט ברגע הצלחנו להמחיש ולהסביר לקהל רחב כמה שהנושא המשפטי מגוחך ומתעסק בזוטות. בנוסף הצלחת הקמפיין קיבלה חשיפה בתקשורת המסורתית, דבר שהוא מכפיל כוח".

מי עוקב אחרי הדף של ראש הממשלה באינסטגרם?
"רוב העוקבים בדף האישי של נתניהו הם צעירים. כאשר מפלחים אותם לפי קבוצות גיל רואים שבני 18-24 מהווים 22%, בני 25-34 הם 34% ובני 35-44 הם 20% מהעוקבים".

איך אתם מחליטים איזה תוכן לפרסם בכל פלטפורמה?
"אנחנו עושים אדפטציה לתוכן שמתפרסם ברשתות השונות, כך שיתאים להרגלי הגולשים. מטרת העל היא להתחבר לעיקרון הבסיסי של ה'אינסטוש' ולהציג רגעים של מאחורי הקלעים ככל שמתאפשר, יותר חומרים שמצולמים בטלפון נייד ולא בציוד מקצועי. אנחנו גם עושים שידורים חיים בסטורי של אינסטגרם".

"חשוב להיות נוכח"

שחקן נוסף שמלווה את הפעילות של פוליטיקאים ברשתות החברות הוא זוהר סוסנקו, יועץ תקשורת וניו מדיה, מבעלי משרד הפרסום סוסנקו ציפריס. ניהל את הקמפיין הדיגיטלי של רון חולדאי לראשות עיריית ת"א, ליווה את סתיו שפיר במרוץ לראשות מפלגת העבודה והוביל גם את קמפיין הדיגיטל של מפלגת גשר. המשרד מנהל גם את הסושיאל של עיריית רמת גן, בשיתוף עם ראש העירייה כרמל שאמה כהן.

זוהר סוסנקו/ צילום: דותן גור
 זוהר סוסנקו/ צילום: דותן גור

"הפוליטיקאים שנמצאים כיום באינסטגרם, מתנהלים כמו בימים הראשונים שלהם בפייסבוק", אומר סוסנקו, "אין להם מושג מה לעשות אבל אמרו להם שהצעירים שם ושזה חשוב להיות נוכח. באופן כללי, מביך לראות את הפוליטיקאים שם כרגע. חלק מהסטוריז נראים כמו הדוד המביך שלך שמנסה להשתלב במקום של הצעירים, אבל לא יודע מה בדיוק עושים".

מה כדאי להם לעשות?
"אינסטגרם זאת פלטפורמה מאוד חזקה. צריך לתפוס איך לעבוד שם באופן קליל וחכם, אבל להשתדל לא להיראות מביך. אפילו נתניהו, שהוא הפוליטיקאי בעל הפעילות הכי טובה ברשתות החברתיות כיום, נמצא באינסטגרם רוב הזמן עם תכנים שיובאו מן הרשתות האחרות ופחות תופר תוכן ייחודי לאינסטגרם".

מי בכל זאת מצליח שם?
"הסושיאל של אסף זמיר ממפלגת כחול לבן נחמד מאוד, כי הוא מייצר תחושת אינטימיות. הרבה מזה מגיע בזכות בת הזוג שלו, מאיה ורטהיימר, שהיא אחת מכוכבות האינסטגרם הגדולות ביותר. צריך להבין שהאינסטגרם אמור לייצר תחושה טובה, קלילה, מתוך הבנה שהתוכן ייעלם מחר, כי זה עולה ל-24 שעות. זה מייצר אפקט מיידי, משאיר טעם טוב ונעלם".

איך פונים לדור הצעיר?
"צריך לחשוב שאנשים מגיעים לאינסטגרם כדי לצרוך תכנים בתחום האוכל, בילויים, טיולים בחו"ל, נופים. הם לא שם בשביל החדשות והפוליטיקה ולכן המחשבה צריכה להיות על הקהל הצעיר. אין טעם להניח באפליקציה רק תמונות, כפי שאני רואה שנעשה בקמפיין של כחול לבן, בעמוד של גנץ, למשל. צריך לספר את הסיפור שמתרחש בקמפיין, מאחורי הקלעים, ולספר אותו בצורה קלילה.

"עמיר פרץ, למשל, מנסה לעשות זאת, אבל רואים שהוא חדש בזה ולכן הוא יוצא קצת מביך. הפוליטיקאים חייבים להבין שנגמר עידן הצילום לרוחב שהיה בפייס. באינסטוש מעלים את הסרטונים לאורך".

עמיר פרץ/ צילום: מתוך האינסטגרם
 עמיר פרץ/ צילום: מתוך האינסטגרם

איך עושים את זה באמריקה?

פיט בוטיג'ג', ראש עיריית סאות בנד באינדיאנה, היה אדם כמעט אלמוני לפני כחצי שנה. בוטיג'ג', שמתמודד על ראשות המפלגה הדמוקרטית, הצליח לזכות תוך זמן קצר לבולטות מרשימה ברשתות החברתיות - תחילה בטוויטר ובהמשך באינסטגרם - מבלי להיעזר בתקציבים יוצאי דופן.

איך הוא עשה את זה? בוטיג'ג' הקים אתר מיתוגי מיוחד שבו ניתן למצוא רקעים ולוגואים שמתאימים לעיצוב באינסטגרם. הוא דאג להכין אפילו תמונה של בן זוגו וסיפק הסבר מפורט לגבי הגוונים שבחר, בהשראת הצבעים שמזוהים עם מדינת אינדיאנה. 

אתר העיצוב הייעודי של פיט בוטיג'ג' / צילום: צילום מסך
 אתר העיצוב הייעודי של פיט בוטיג'ג' / צילום: צילום מסך

הכלים האלה מאפשרים לתומכים של המועמד להשתמש בקלות בשפה הגרפית של הקמפיין שלו וכך לחזק את המותג. מספר העוקבים של בוטיג'ג' בטוויטר עומד על 1.27 מיליון ובאינסטגרם יש לו 770 אלף עוקבים. אף שמדובר בנתונים יפים, הסיכוי שלו לזכות במשרה היוקרתית ולהתמודד מול טראמפ על הנשיאות בשנה הבאה - נראים כרגע קלושים.