משה ברקת בולם את תרגיל השכר החדש של ניר גלעד שנחשף ב"גלובס"

בתחילת השבוע נחשף ב"גלובס" כי יו"ר מגדל מבקש שכר לחמש שנים, גם אם יסיים את תפקידו קודם לכן וכך גם המנכ"ל המיועד רן עוז • אלא שהסכם כזה עשוי להיות מנוגד לחוק שכר הבכירים • הממונה על שוק ההון לא יאשר הסכם כזה

ניר גלעד, יו"ר מגדל ביטוח / צילום: איל יצהר
ניר גלעד, יו"ר מגדל ביטוח / צילום: איל יצהר

בעקבות חשיפת "גלובס", רשות שוק ההון שבראשות הממונה ד"ר משה ברקת, דורשת הבהרות מקבוצת הביטוח מגדל, שבשליטת שלמה אליהו, בנוגע להבטחות לתשלום ללפחות חמש שנות כהונה שכבר ניתנו ליו"ר מגדל ביטוח ושצפויות להינתן למנכ"ל המיועד רן עוז.

על פי גורמים בשוק, ייתכן שהפיקוח אף יפסול התקשרות שמבטיחה לגלעד ולעוז תשלום עבור חמש שנות כהונה גם במקרה של סיום עבודה מוקדם בהרבה, כשבשלב זה היא מקווה שדירקטוריון מגדל יעצור מתן הבטחה שכזו עוד קודם להתערבות פעילה שלה.

רשות שוק ההון סירבה להגיב.

מוקדם יותר השבוע חשפנו ב"גלובס" כי לאחר שהמנהלים הקודמים שכיהנו בצמרת קבוצת הביטוח מגדל לא זכו להשלים שנת כהונה שלמה - ניר גלעד, שמכהן כיו"ר מגדל חברה לביטוח, דרש לקבל הבטחה להעסקה ארוכת טווח במגדל - של חמש שנים, כשגם רן עוז, המנכ"ל המיועד של חברת הביטוח, דרש הבטחה דומה - שניתנה לו בעל. אולם, בדיקת "גלובס" העלתה כי ההבטחה הזו ניתנה על הקרח מאחר ומימושה עלול להתנגש עם הוראות חוק שכר הבכירים בסקטור הפיננסים.

ככל הידוע, לגלעד כבר יש ביד הבטחה להעסקה לתקופה של לפחות חמש שנים. כאשר גם עוז, שמגיע למגדל מתפקידים בכירים בקבוצת דיסקונט, מצפה לקבל הבטחה דומה. המנגנון למימוש הבטחה זו עדיין אינו ידוע. במגדל טוענים מבלי לפרט כי "לא יעברו על הוראות החוק".

אך כאן טמונה הבעיה. בדיקת "גלובס" העלתה כי חוזה העסקה עם התחייבות לחמש שנים עלול להתנגש בחוק שכר הבכירים - זאת משום שבמקרה של מימושו בעקבות פרישה מוקדמת, למשל לאחר שנה או שנתיים בלבד בתפקיד, תחויב החברה לשלם למנהליה את יתרת החוזה.

חוק שכר הבכירים פועל על פי כללי החשבונאות בכל הנוגע לחישוב השכר והוא קוטם את עלות השכר השנתית של מנהל לעד פי 35 מהשכר הנמוך באותה חברה. מדובר בעלות מקסימלית בסדר גודל של 3.5 מיליון שקל לשנה.

לסוגיה זו חשיבות מכרעת, משום שבעת הפסקת עבודה על החברה לרשום את ההוצאה כהוצאה חשבונאית מיידית - דבר שעלול להביא בסבירות גבוהה לקושי מול תקרה של תגמול שנתי של 3.5 מיליון שקל. כמו כן, גם מדיניות התגמול של מגדל עצמה הינה לתקופה של שלוש שנים, בהתאם למועדים שנקבעים גם בחוק החברות, ושמורים על אישור הסכם העסקה מדי שלוש שנים.

היבט נוסף נכנס לשקלול בסוגיה זו: קבוצות הביטוח פועלות בהתאם למדיניות תגמול, ואסור שהסכם יסתור את המדיניות האמורה. המדיניות העדכנית של מגדל, כפי שהיא מופיעה באתר האינטרנט של החברה, קובעת כי המדיניות תגמול של החברה עצמה היא לשלוש שנים. לא מצאנו התייחסות אחרת לגבי משך חוזים של מנכ"ל ויו"ר.

אך לא רק זאת, המדיניות במגדל מגדירה בנוסף, כי "העלות השנתית החזויה המקסימלית לבעל תפקיד מרכזי לא תעלה על תקרת התגמול על פי הדין, כפי שתהיה מעת לעת, ובלבד שהיא אינה עולה על 3.5 מיליון שקל". זאת, כאשר בעלי תפקיד מרכזי יהיו זכאים לתקופת הודעה מוקדמת של עד שישה חודשים, כשנוסף ישנו מענק הסתגלות בתשלום של עד תשע כפולות השכר החודשי הקבוע כמענק הסתגלות.