פגיעה באמזון או קידום תחרות: מה עומד מאחורי ההתערבות של טראמפ בחוזה הפטנגון?

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הודיע כי בכוונתו לבחון מקרוב את תהליך הענקת החוזה להעברת דאטה של הפנטגון לענן, המכונה JEDI, ששוויו מוערך בעשרה מיליארד דולר לפי דיווחים • נכון להיום, על החוזה נותרו שתי מתחרות - אמזון ומיקרוסופט

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס, Carlos-Barria
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס, Carlos-Barria

בסוף השבוע הודיע נשיא ארה"ב דונלד טראמפ כי בכוונתו לבחון מקרוב את תהליך הענקת החוזה להעברת דאטה של הפנטגון לענן, המכונה JEDI, ששוויו מוערך בעשרה מיליארד דולר לפי דיווחים. נכון להיום, על החוזה נותרו שתי מתחרות - אמזון ומיקרוסופט, וההחלטה לגבי החברה שתקבל אותו צפויה להתקבל בסוף חודש הבא.

"אנחנו מקבלים כמות עצומה של תלונות מחברות", אמר טראמפ, כשהסביר מדוע ברצונו לבחון את התהליך. הוא ציין חברות כמו אורקל ו-IBM שנפסלו על-ידי מחלקת ההגנה מלהמשיך להתמודד על החוזה בחודש אפריל, ואף את מיקרוסופט שעדיין מתמודדת על החוזה, כחברות שהתלוננו על ההליך. "חלק מהחברות הטובות בעולם מתלוננות לגבי זה", אמר טראמפ במהלך מסיבת עיתונאים בבית הלבן במסגרת פגישה עם ראש ממשלת הולנד.

החוזה היה אמור להינתן בספטמבר 2018, אך התהליך מתעכב מאז. אורקל העלתה טענות לגבי אי-סדרים, ניגודי עניינים וקריטריונים לא הוגנים בהליך בחירת החברה שתקבל את החוזה, אך בית משפט פדרלי דחה את טענותיה בשבוע שעבר. חברת IBM מסרה ל-CNBC כי "החברה העלתה דאגות רבות לגבי הליך הזכייה בחוזה JEDI, ואנחנו ממשיכים להאמין שמחלקת ההגנה צריכה לנקוט באסטרטגיה של שימוש במספר עננים".

מיקרוסופט ואמזון, שתי החברות הנותרות במרוץ, הן השחקניות הגדולות בעולם בתחום הענן, ושתיהן מעוניינות להרחיב את הפעילות הממשלתית שלהן בתחום הענן.

בעקבות הצהרות טראמפ, ארבעה חברי קונגרס רפובליקנים החברים בוועידת כוחות הביטחון של בית הנבחרים כתבו מכתב לנשיא, בו ביקשו ממנו שלא לעכב את הענקת החוזה, וטענו כי התקדמות עם החוזה היא חיונית לאינטרס הביטחוני הלאומי האמריקאי. "אנחנו מאמינים כי חיוני עבור הביטחון הלאומי שלנו להתקדם במהירות האפשרית עם הענקת החוזה והיישום שלו. החוזה נוגע רק לחלק קטן מצורכי מערכת הביטחון מהענן, אבל מדובר בצעד ראשון חשוב. המעבר לענן יסייע למחלקת ההגנה לפעול בצורה מהירה ויעילה יותר ולהתחרות עם יריבות כמו סין", כתבו חברי הקונגרס מאק ת'ורנבי, אליס סטפניק, מייקל טרנר ורוברט וויטמן.

הארבעה הוסיפו כי "בעוד שמובן שחלק מהחברות שמתחרות על החוזה מאוכזבות מכך שלא נבחרו, עיכובים שאינם נחוצים יפגעו רק בביטחון שלנו ויעלו את עלויות החוזה".

בתוך כך, בסוף השבוע פורסם ב-CNBC כי חטיבת מחשוב הענן של אמזון העסיקה לאחרונה כלוביסט את ג'ף מילר, שעסק בגיוס כספים עבור הקמפיין של טראמפ. מילר הוא מנכ"ל חברת Miller Strategies, שמבצעת לובי גם עבור חברות כמו ג'נרל אלקטריק והכניסה השנה 1.7 מיליון דולר עד כה. בחברה מועסקים שני בכירים לשעבר בממשל טראמפ - אשלי גאן, שהייתה עוזרת מיוחדת לנשיא; וג'ונתן הילר, שניהל את תחום החקיקה עבור סגן הנשיא מייק פנס. מילר הוא הלוביסט השני שאמזון מגייסת ועבד בעבר עבור טראמפ, אחרי ביאן בלרד, שהיה ממובילי מגייסי הכספים של טראמפ בפלורידה במרוץ לנשיאות 2016.