נתניהו או ליברמן? מי עבד למען החיילים והעולים בממשלה האחרונה

בישראל ביתנו מנסים להוכיח לנתניהו שבניגוד לדבריו, הם כן פעלו למען עולים וחיילים • חבר הכנסת הטרי יבגני סובה התגאה במיוחד בהטבות שניתנו למילואימניקים עצמאיים ובמענק כספי לחיילים בודדים • בדקנו אותם

יבגני סובה / צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת
יבגני סובה / צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת

גם בישראל ביתנו מנסים לעשות "בדיקת עובדות" לנתניהו. ראש הממשלה טען לפני שבוע, לפי דיווחים, שהוא מתחרט שהשאיר לאביגדור ליברמן את הדאגה לציבור העולים מפני שליברמן "לא עשה כלום" בשבילם. יבגני סובה, ח"כ חדש מישראל ביתנו, התעקש בראיון לגלי צה"ל להפריך את הטענה הזאת. "כל חייל בודד שהוא משוחרר מקבל שנה שלמה מענק, יותר מאלף שקל בחודש", הוא הדגים. "טוב או לא טוב, תגיד לי? זה מה שקידם שר הביטחון ליברמן. הטבות מס לחיילי מילואים עצמאים, למשל. נושא העצמאים שהולכים לעשות מילואים ובסוף מקבלים את המינימום של ביטוח לאומי. זה תוקן בזמן שליברמן היה שר הביטחון".

נעשה סדר. סובה הזכיר באותו ראיון גם יוזמות אחרות של ליברמן, אבל בקטע הזה הוא מונה שלושה דברים: מענק כספי לחיילים בודדים משוחררים ושתי הטבות למילואימניקים עצמאים - הטבת מס והגדלת התשלום מביטוח לאומי. בדקנו מה ליברמן קידם בפועל.

המענק לחיילים בודדים נולד כהצעת חוק פרטית של איציק שמולי מהעבודה ויוליה מלינובסקי מישראל ביתנו. הוא זכה לתמיכה ממשלתית בנובמבר 2016, חצי שנה אחרי מינוי ליברמן לשר הביטחון, ואושר לימים במסגרת הצעת חוק ממשלתית. המענק ניתן כסיוע בשכר דירה בשנה הראשונה לשחרור, ובניגוד למה שמשתמע מדברי סובה - הוא לא מגיע תמיד ל-1,000 שקל. אם החייל המשוחרר שכר דירה זולה יותר, הסיוע יורד בהתאם.

גם ההטבות לחיילי מילואים עצמאים לא רשומות על שמו של ליברמן בלבד. עוד לפני שנכנס ליברמן למשרד הביטחון יזם עפר שלח מיש עתיד, בתמיכת ח"כים מימין ומשמאל, הצעה לתקן עיוות בתגמול למילואימניקים: בשעה ששכירים מקבלים החזר בגובה משכורתם החודשית, עצמאים - שלא יכולים להציג תלוש משכורת - היו מקבלים החזר בגובה שכר המינימום בלבד. שלח הציע לתת להם פיצוי בגובה רבע מהכנסתם הממוצעת כעצמאים.

אחרי מינויו עמד ליברמן בראש ועדת שרים למערך המילואים, שאימצה את ההצעה הזאת. באפריל 2017 אושרו ההמלצות בממשלה, וליברמן העמיד את הפיצוי בדיוק ברמה שהציע שלח. הוועדה גם המליצה על מתן חצי נקודת זיכוי במס למילואימניקים - אבל לא לכולם, אלא למפקדים בלבד. מערכת הביטחון מסרה לנו שכ-2,500 מפקדים במילואים פעילים מקבלים את ההטבה.

בשורה התחתונה: דברי סובה חצי נכונים. כל השינויים שהזכיר קודמו כשליברמן היה שר הביטחון, גם אם לא ביוזמתו הישירה. עם זאת, לסיוע בשכר דירה זכאים רק חלק מהחיילים הבודדים המשוחררים, ולא תמיד בסכום שציין סובה; ולהטבת המס זכאים רק מפקדים במילואים.