לא עוזבים את העיר

דינה זוארץ נבות, סמנכ"לית שיווק, פרסום ופיתוח עסקים ומנהלת חטיבה במזרחי טפחות, בוחרת בעיר ללא הפסקה, שהפכה ל"עיר מקלט" לערכי החופש ואי אפשר לדמיין את ישראל בלעדיה

תל אביב / צילום: שאטרסטוק
תל אביב / צילום: שאטרסטוק

יש מותג אחד בישראל שאנשים לא יכולים לדמיין את חייהם בלעדיו. שהם לא יחליפו אותו עבור כל סכום בעולם. מותג שמהווה חלק משמעותי ואפילו מרכזי בהגדרה העצמית שלהם וחלק אינטגרלי מהזהות שלהם. מותג חי, נושם, וכל הזמן משתנה ומתעדכן. תל אביב.

תל אביבים מזדהים עם הערכים שהעיר מקדשת - ליברליות, יצירתיות, חופש ושינוי מתמיד. אם ניו יורק היא העיר שאף פעם לא ישנה, תל אביב היא העיר שאף פעם לא "מפסיקה". סטארט-אפים מכל העולם בוחרים להתמקם דווקא בה, ולספוג את האנרגיה שבה. לכן תל אביב נמנתה ב-2018 עם 25 ה-Tech hubs הטובים בעולם, לפי חברת המחקר CB Insights. תל אביב היא גם העיר המבוקשת ביותר למגורים בישראל (לפי "גלובס" ו-Yad2, 2018) ומותג כה מרכזי בחיים הישראליים, שהאטרקטיביות של ערים אחרות נמדדת במרחק שלהן ממנה. בשיווק פרויקטי נדל"ן בערים אחרות ניתן לראות, לא אחת, כמסר מרכזי את היתרון - "רק 15 דקות נסיעה מתל אביב".

תל אביב היא ה"בני ברק" של החילונים ו"עיר מקלט" לערכי החופש - רבים חשים שבזמנים של מתיחות ביטחונית או מתחים בין חרדים וחילונים, "הכי עדיף להיות בתל אביב". העיר נתפסת כבועה המגינה על ערכי החופש של המאמינים בה, גם במחיר ניתוק מהסביבה. לכן, לא רק שתל אביבים אמיתיים לא מוכנים להחליף אותה באף עיר אחרת, הם בקושי רב ייאותו להיפגש מחוץ לגבולותיה.

כדי לגור בתל אביב, הנמנית עם 10 הערים היקרות בעולם (לפי ה"אקונומיסט", 2019), אנשים מוכנים לשלם פרמיה המגולמת בשכר דירה שערורייתי עבור דירות קטנות ומוזנחות, במקום לעבור לדירות במצב טוב לאין שיעור במרחק 15 דקות נסיעה, כי אז הם "לא יהיו תל אביבים".

התרבות הישראלית מנציחה את מעמדה המרכזי של העיר - סדרות, סרטים, שירים, מ"פלורנטין" ועד "TLV", מ"החברים של נאור" ועד "פמת"א". גם אנשים שמעולם לא ביקרו בה, מכירים וחולמים עליה. תל אביב כה מרכזית בנוף הישראלי, שיש הקוראים לה "מדינת תל אביב" ורואים בה מותג שמתחרה ומתריס למול המדינה שהיא בירתה התרבותית.

תל אביב היא מותג בינלאומי שמושך אליו תיירים מכל העולם, ואף נבחרה למקום ה-21 ברשימת "הערים הטובות בעולם" של מגזין "Timeout" העולמי (וראשונה במזרח התיכון). כל אחד רואה בה קסם שונה - ב-2015 קונדה נסט בחרו בה כ"עיר הטובה בעולם להיות בה צמחוני", ובאותה שנה, ב"הוליווד ריפורטר" היא תוארה כ"אחת הערים הסקסיות בעולם".

תל אביב לא מקדשת את ההתבוננות במראה האחורית, אלא את הדהירה קדימה, את השאיפה למשהו טוב יותר. את המסע. ההתחדשות. ה-Lonely Planet מתאר את המהות של תל אביב כעיר שיש בה "Air of Perpetual Renewal". השם שלה מתמצת את הדנ"א הייחודי והמובחן שלה - עיר שמאמינה ב"אביב" ובהתחדשות כדרך חיים. עיר ללא הפסקה.