חדרי ניתוח במתכונת חירום: המדריך המלא לשביתת האחיות

הסתדרות האחיות פתחה בשביתה לאחר כישלון המו"מ עם משרד הבריאות • במסגרת השביתה יעבדו צוותי האחיות במתכונת מצומצמת ובמקרי חירום בלבד, וכן בכל מחוז תוקם ועדת חריגים • אילו שירותי בריאות לא יינתנו, וכיצד יתנהלו חדרי הלידה - כל הפרטים בפנים

אחיות / צילום: שאטרסטוק
אחיות / צילום: שאטרסטוק

הסתדרות האחיות פתחה הבוקר (ג') בשביתה בבתי החולים, מרפאות בריאות הציבור וקופות החולים בקהילה. זאת, לאחר שקיימו אתמול מחאה מול משרד הבריאות בגין תנאי העסקתן, והגיעו למבוי סתום בפגישתן עם מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב.

בהנחיות לשביתה שפרסמה הסתדרות האחיות נכתב כי למעט במקרים דחופים, כל השירותים הניתנים בידיהן לא יתקיימו. במשרד הבריאות טענו כי בפגישה הועלו הצעות רבות למניעת השביתה וכי בכוונת המדינה לפנות היום לבית הדין לעבודה על מנת למנוע את קיום השביתה. "נציגי המדינה נפגשו עם הסתדרות האחיות במטרה למנוע את הפגיעה הצפויה במטופלים כתוצאה מהשביתה המתוכננת", נמסר אתמול. "בישיבה עלו הצעות רבות וקונסטרוקטיביות על מנת למנוע את השביתה. לצערנו המגעים לא הגיעו להסכמה".

אילו שירותים ימשיכו כסדרם בבתי החולים?

במסגרת השביתה בבתי החולים, חדרי ניתוח יעבדו במתכונת חירום בלבד, כל מחלקות האשפוז עובדות במתכונת מצומצמת, ובמחלקות לטיפול נמרץ עובד צוות סיעודי מצומצם. בנוסף, לא יינתנו שירותים אמבולטוריים, כמו גם במרפאות ובמכונים. במחלקות לאשפוז יום לא יעבדו צוותים סיעודיים.

מה עם חדרי הלידה, מחלקות פגים ויחידות אונקולוגיה?

במחלקות פגים, יונקים, חדרי לידה, דיאליזה, אונקולוגיה ויחידת פריון עובד הצוות הסיעודי במתכונת מצומצמת, כמו גם בבתי חולים גריאטריים ופסיכיאטריים. עם זאת, בכל בתי החולים עומדים צוותים סיעודיים לשעת חירום, והוקמו ועדות חריגים. בבתי ספר לאחיות לא יעבוד הצוות הסיעודי גם כן.

 אילו שירותים יושבתו במרפאות בקהילה?

על פי החלטת ההסתדרות, במרפאות הקהילה יינתנו טיפולים דחופים בלבד, ובהם מתן אינסולין, טיפולי פוריות, וטיפול בחולים אונקולוגים. כמו כן יחידות דיאליזה ומרפאות גסטרו יפעלו אף הן. האחיות ציינו כי בכל מחוז תוקם ועדת חריגים לטיפול במקרים אחרים.

אילו שירותי בריאות לציבור כמו טיפת חלב ישבתו?

גם שירותי בריאות הציבור הניתנים בידי אחיות, ובהם אלה המתקיימים בטיפות חלב, פועלים במתכונת מצומצמת. כך, בכל עיר מתקיימת תורנות של תחנה אחת בלבד בעבור מענה טיפולי לפגים ונשים הרות בסיכון. האחיות בבתי הספר שובתות לחלוטין, ולא יינתן בהם אף שירות - לרבות מתן חיסונים.

מה עם שירותים דחופים בלשכות הבריאות?

בלשכות הבריאות יינתנו שירותים דחופים בלבד במקרים של כלבת, דלקת קרום המוח ומקרים של התפרצות מחלה מדבקת. לא יינתנו חיסונים לקראת נסיעות לחו"ל, ודגימות דם במקרים מיוחדים יילקחו בידי אחות תורנית.

"אנו לא עובדי כפייה"

בהודעה שמסרה אתמול ההסתדרות האחיות נכתב כי "האחים והאחיות בישראל אינם עובדי כפייה, ולא ייתנו עוד יד לעבודה מחוץ לתקנים ולרישיון, למטלות, נהלים ובקרות ללא תוספת כוח-אדם וללא תוספת שכר בהתאם".

האחיות הפנו אצבע מאשימה כלפי משרדי הבריאות והאוצר, אשר לדבריהן "הם האחראים הישירים לכך שהמחלקות בבתי החולים עלו על גדותיהן והמסדרונות ממשיכים להתמלא בחולים ובמיטות מחוץ לרישיון החוקי שמשרד הבריאות עצמו העניק. משרדי הבריאות והאוצר הם האחראים הישירים לתורים הבלתי נסבלים בקהילה ובריאות הציבור - תורים הפוגעים בבריאותם של כל אזרח במדינת ישראל".

לדבריהן, "כל זאת, לא הפריע למשרד הבריאות להמשיך ולהטיל על כתפיהן של האחיות מאות נהלים, מטלות ובקרות ללא תוספת כוח-אדם וללא תוספת תקנים. יותר מכך, אחיות נלקחו לצורך מילוי נהלים אלה מתוך התקנים של המחלקות ומהמרפאות על גבן של האחיות ועל חשבון זמן 'אחות-מטופל'".

האחיות זכו אתמול לתמיכת הפסיכולוגים בשירות הציבורי. "אנו עומדים מאוחדים ומביעים את תמיכתנו במחאתם של האחים והאחיות", מסרו ליו"ר הסתדרות האחיות אילנה כהן. "העומס בו מצויים עובדי מערכת הבריאות כבד מנשוא, ופעם אחר פעם אנחנו רואים כיצד המערכת מטילה עוד ועוד דרישות על הצוותים המטפלים, מבלי להתייחס למצוקת תקנים ולתנאי העובדים שהולכים ונשחקים".