הקרקוע הממושך של בואינג מתחיל לחלחל לכלכלת ארה"ב

חברות תעופה, ספקים ונתוני מסחר משקפים את השפעות המשבר של יצרנית המטוסים המובילה • במרץ השנה קורקעו מטוסי החברה מסוג 737 מקס אחרי התרסקות קטלנית שנייה בתוך חמישה חודשים

מפעל בואינג ברנטון, וושינגטון. / צילום: רויטרס Lindsey Wasson
מפעל בואינג ברנטון, וושינגטון. / צילום: רויטרס Lindsey Wasson

הקרקוע הממושך של מטוס בואינג 737 מקס (MAX) מכה גלים ברחבי הכלכלה האמריקאית, פוגע במאזן הסחר של ארה"ב, ומעיב על הצפי העתידי של חברות התעופה, הספקיות ועשרות אלפי עובדיהן.

מגוון של חברות - החל בג'נרל אלקטריק, היצרנית היחידה של מנוע מקס באמצעות מיזם משותף, וכלה בספקיות חלקים קטנות יותר - מדווחות כי ספגו נזק פיננסי, או נאלצו לדחות את פרסום תחזיות הרווח שלהן, בגלל הפסקת משלוחי המטוס. כמה חברות תעופה אמריקאיות וזרות מצמצמות נתיבי תעופה, נמנעות מהגדלת הקיבולת או דוחות שכירת וקידום טייסים בגלל פרשת מקס.

בינתיים מעריכים כלכלנים שקיצוצי הייצור של בואינג פגעו ככל הנראה בתמ"ג של ארה"ב ברבעון השני של השנה, ומזהירים שהשפעה שלילית זו עלולה להחריף אם יצרנית המטוס לא תצליח לחדש את המשלוחים ברבעון הרביעי, כפי שהיא מקווה לעשות. 

משנים מסלול
 משנים מסלול

אחת המעסיקות הגדולות

בואינג היא היצואנית התעשייתית האמריקאית הגדולה ביותר, ואחת מהמעסיקות הפרטיות הגדולות בארה"ב. מקס הוא המטוס הכי נמכר שלה, ומטוסים כאלה בשווי כולל של יותר מ-30 מיליארד דולר אינם נמצאים בשימוש מאז שרגולטורים ברחבי העולם קרקעו את המטוס בעקבות התרסקות קטלנית שנייה במרץ.

כמה חברות תעופה ופקידים צופים שהשימוש במקס לא יתחדש עד השנה הבאה. זה עלול לנגוס עוד יותר ביצוא האמריקאי ובהזמנות מוצרים בני-קיימא בתקופה שבה כבר מדווחות חלק מהיצרניות התעשייתיות על עלויות גבוהות יותר, ומקצצות את התפוקה בגלל מכסי המגן והמתח ביחסי הסחר.

"זה כבר חלק משמעותי מההאטה", אמר וורד מקרתי, כלכלן פיננסי ראשי בג'פריס.

הזמנות המוצרים בני-הקיימא בארה"ב ירדו במאי ב-1.3% לעומת החודש הקודם, כולל צניחה של 2 מיליארד דולר במכירות מטוסים אזרחיים וחלקי חילוף, לדברי משרד המסחר בחודש שעבר. יצוא מטוסים מסחריים מארה"ב צלל ב-12% בחמשת החודשים הראשונים של 2019 בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

כלכלת ארה"ב עדיין ממשיכה לצמוח. מייקל פרולי, כלכלן ראשי לענייני ארה"ב בג'יי.פי מורגן צ'ייס, אמר שקיצוצי הייצור של בואינג גילחו ככל הנראה עשירית האחוז מהצמיחה השנתית החזויה ברבעון. הקונצנזוס בקרב האנליסטים הוא שהכלכלה תצמח בכ-1.3% ברבעון השני.

"הכלכלה גדולה. היא מתקדמת באופן טוב למדי למרות הבעיות של בואינג", אמר פרולי. אך כלכלנים מעריכים שהפגיעה תחמיר אם בואינג תבצע קיצוץ נוסף בתפוקה, כפי שהעריכו כמה אנליסטים.

לחץ על הספקיות

בואינג הקטינה את התפוקה כדי לצמצם את מספר המטוסים המצטברים במפעליה, ומהלך זה יצר לחץ על אלפי ספקיות שביצעו השקעות כבדות בייצור ובשכירת עובדים כדי להזין את ייצור מקס. חוסר הוודאות סביב חידוש השימוש במקס, ולגבי תוכניות הייצור של בואינג, מקשה על ספקיות אלה לקחת החלטות לגבי שכירת עובדים והשקעות.

"קרוב לוודאי שפיתחנו ארבעה-חמישה תרחישים בשבוע לגבי מה הם הולכים לעשות כדי לחדש את השימוש במקס", אמר נשיא GE Aviation, דיוויד ג'ויס, בסלון האווירי בפריז בחודש שעבר.

ג'נרל אלקטריק, ספקית המנועים היחידה של המקס באמצעות מיזם משותף עם החברה הצרפתית  Safran , מעריכה שהעיכובים בייצור המקס יעלו לה 300 מיליון דולר ברבעון השני. השותפות הפחיתו ב-5% את ייצור מנועי מקס, אך הן דואגות לכך שספקיותיהן ימשיכו לפעול בקצב מהיר יותר בתקווה שבואינג תגדיל את ייצור מקס בשנה הבאה.

בשבוע שעבר הודיעה בואינג כי תשלם פיצויים של עד 5.6 מיליארד דולר לחברות תעופה שנפגעו, וכי תשלומים אלה ייפרסו על כמה שנים. סכום זה מתווסף ל-2.7 מיליארד דולר בגין ההגדלה הצפויה של עלות ייצור המטוסים. ב-24 ביולי תפרסם בואינג את דוחותיה הכספיים לרבעון השני.

אף עובד לא פוטר

בואינג לא פיטרה שום עובדים בגלל משבר המקס. חלק מהעובדים אומרים שהם חוששים מפיטורים. החברה קיצצה לאחרונה את מספר הקבלניות שלה, במסגרת מאמציה לחסוך מזומנים. דובר החברה אמר שהקיצוצים אינם קשורים לקרקוע המקס.

בואינג ממשיכה לייצר 42 מטוסי 737 בחודש, ובשבוע שעבר אמרה כי בכוונתה להגדיל את הייצור ל-57 מטוסים בחודש בשלב מסוים בשנה הבאה, ולמסור את המטוסים שמצטברים במפעליה. אנליסטים מעריכים כי בסוף השנה יגיע מספר המטוסים שלא נמסרו ל-300.

רבות מ-13 אלף ספקיותיה של בואינג בארה"ב אמרו שהן ממשיכות בייצור על בסיס קצב של 52 מטוסים בחודש. התחייבותה האחרונה של בואינג להימנע מקיצוצים נוספים ולהגדיל את הייצור לאחר אישור חידוש השימוש במקס, מעוררת אופטימיות אצל כמה מהספקיות הגדולות.

בואינג  ממשיכה להיות הרכיב הגדול ביותר במדד דאו ג'ונס, והיא מהווה 9.4% ממנו. מניית החברה עלתה בקרוב ל-16% מתחילת השנה.

Spirit AeroSystems, שמייצרת את גוף מטוס מקס, בנוסף לחלקי מנוע, השעתה השנה את פרסום התחזית הפיננסית שלה לאחר קרקוע המטוס. בשבוע שעבר קפצה מניית החברה ב-7.1% באחד מימי המסחר לאחר שבואינג התוותה את יעד הייצור האופטימי שלה. מניותיהן של ספקיות אחרות, כמו  Triumph Group ו-Allegheny Technologies, הגיבו גם הן בעליות חדות.

חברות תעופה ביטלו טיסות

חברות תעופה נפגעו מהצפי המשתנה לחידוש השימוש במקס. יונייטד איירליינס הודיעה בשבוע שעבר שהקרקוע פגע בתוכניתה להגדיל השנה את הקיבולת.

סאות'ווסט איירליינס, חברת התעופה הגדולה ביותר בשוק טיסות הנוסעים בארה"ב, ומפעילת מטוסי מקס הגדולה ביותר בארה"ב, שכרה עובדים רבים במסגרת תוכניתה לצרף השנה לצי המטוסים שלה יותר מ-40 מטוסי סילון בנוסף ל-34 המטוסים שכבר נמסרו לה. כעת לוחצת סאות'ווסט על הבלמים. היא דחתה הכשרה ראשונית ל-50 הטייסים החדשים, והשעתה את קידומם של 50 טייסים אחרים שעמדו להפוך מטייסי משנה לקברניטים.

כמה טייסים אמרו שקרקוע המקס הוביל לביטול טיסות שעליהן הן בנו כדי להרוויח עוד כסף.

אחד מטייסי סאות'ווסט אמר כי בוצע קיצוץ של 25% בטיסות הנוספות שהיה מבצע בדרך כלל בתקופה זו של השנה. "אתה מנצל הזדמנויות, אבל הקיץ אין הזדמנויות", הוסיף הטייס.

מרבית טייסי אייר קנדה, שמספרם עולה על 400, הטיסו את 24 מטוסי המקס של החברה לפני קרקוע המטוס, וכעת הם בחופשה ומקבלים שכר חלקי בלבד, לדברי שני מקורות שמעורים בפעילויות החברה.