דיווחים בסוריה: ישראל תקפה יעדים בדרום המדינה

עפ"י הדיווחים בטלוויזיה הסורית, כוחות צה"ל תקפו באזור העיירה תל אל-חארה - במקום בו עפ"י הערכות גורמי מודיעין התבססו אנשי מיליציות איראניות • עוד דווח על תקיפה באזור קוניטרה

תקיפה בדמשק, סוריה / צילום: רויטרס
תקיפה בדמשק, סוריה / צילום: רויטרס

בתקשורת הסורית דווח הלילה (ד') כי ישראל תקפה בתל אל-חארה שבדרום המדינה וכן באזור קוניטרה. טרם נמסרו פרטים נוספים על נסיבות האירוע. העיירה תל אל-חארה שבמחוז דרעא ממוקמת על הר הנחשב נקודה אסטרטגית, המשקיפה על רמת הגולן. על-פי הערכות גורמי מודיעין מערביים, נמצאים שם אנשי מיליציות איראניות.

המצפה הסורי לזכויות אדם זיהה הלילה את מערכות ההגנה האווירית בקוניטרה משגרות טילים אל שמי סוריה, ודיווח כי בתקיפה המיוחסת לישראל נגרמו אבידות בנפש ונזק לרכוש - מבלי לפרט.

בתחילת השבוע דווח כי משהור זידאן, פעיל דרוזי בחיזבאללה בדרום סוריה, חוסל באזור קוניטרה הסמוך לגבול עם ישראל. לפי סוכנות הידיעות הסורית הרשמית סאנ"א, רקטה פגעה במכונית שלו בזמן שנסע במרחק של כ-15 ק"מ מאזור הגבול המפורז עם ישראל, ועוד כמה אזרחים נהרגו. פעילים באופוזיציה הסורית מעריכים כי היה זה מל"ט ישראלי שאחראי לתקיפה, כפי שדווח כמה פעמים מאז תחילת מלחמת האזרחים בסוריה והמעורבות של חיזבאללה.

עומר חרירי, פעיל אופוזיציה בדרעא, אמר כי זידאן, תושב הכפר הדרוזי חדאר שברמת הגולן, פעל בשירות חיזבאללה במשך כמה שנים תחת זהויות שונות. לדבריו, הוא זומן ללבנון לפני ארבעה חודשים ושב לסוריה עם משימה ותעודת זהות חדשות. אחרי מותו פרסמו כלי תקשורת ועמודי פייסבוק המזוהים עם משטר אסד תמונה שלו עם אחד מילדיו, מאחורי פוסט של רמטכ"ל הארגון לשעבר עימאד מורנייה, שחוסל בדמשק ב-2008 בפעולה שלפי הדיווחים הייתה מעשי ידיו של המוסד.

בתחילת החודש דווח בתקשורת הזרה כי כ-15 בני אדם נהרגו בתקיפה ישראלית על לפחות עשר מטרות של צבא סוריה, חיזבאללה ואיראן ברחבי דמשק וחומס, כולל מרכזי מחקר ומחסני נשק. למחרת הזהיר סגן שר החוץ של סוריה, פייסל אל-מקדאד, כי דמשק עשויה להגיב לתקיפות של ישראל בעתיד. "סוריה עשויה לשנות את אופן התגובה שלה בעתיד", אמר סגן שר החוץ.

ישראל שמרה על שתיקה כהרגלה, אך בעדות נוספת להיקף התקיפה החריג התפוצץ טיל נ"מ ששוגר מסוריה בשטחה של קפריסין. הרשויות בחלק הצפוני של האי העריכו כי מדובר בטיל רוסי, מדגם S-200. לא היו נפגעים בתקרית.

משטרו של בשאר אסד, בסיוע חיזבאללה, איראן ורוסיה, כבש מחדש את דרום סוריה בקיץ שעבר מידי המורדים. מאז הבהירה ישראל כי לא תאפשר התבססות של כוחות עוינים נגדה בסמוך לגבול, וכמה דיווחים ייחסו לה תקיפות באזור.