מסתמן: אהוד ברק יוותר על מקום ריאלי ברשימה בשביל איחוד עם מרצ

האם האיחוד בין ישראל דמוקרטית למרצ מתקרב? "לגלובס" נודע כי אהוד ברק מסכים להיות מוצב בתחתית העשירייה השנייה ברשימה מאוחדת, כדי להסיר את ההתנגדות מצד בכירים במרצ • בינתיים סתיו שפיר לא מוותרת על איחוד גדול שיכלול גם את מפלגת העבודה

אהוד ברק באירוע של מפלגת ישראל דמוקרטית / צילום: אמיר מאירי
אהוד ברק באירוע של מפלגת ישראל דמוקרטית / צילום: אמיר מאירי

הגשת הרשימות לכנסת ה-22 תיסגר בסוף השבוע הבא והמערכת הפוליטית מגיבה בהתאם. אחרי שאיילת שקד חזרה לימין החדש ועמיר פרץ חבר לאורלי לוי-אבקסיס, מסתמן שישראל דמוקרטית של אהוד ברק תרוץ יחד עם מרצ של ניצן הורוביץ, כשברק יוצב במקום לא ריאלי - כך נודע ל"גלובס".

בפגישה לילית בביתה של נועה ריטמן בתל-אביב, שארכה יותר משש שעות, סוכם בין השאר כי בראש הרשימה יעמוד ניצן הורוביץ. כפי שפורסם ב"גלובס", ברק הסכים לדרישת מרצ כי לא יהיה ראשון ואף ירד לאחור לתחתית הרשימה. ברק אמר בפגישה כי הוא מוכן לוותר על מקום ריאלי ולהציב את עצמו גם בעשיריה השנייה כדי לאפשר את האיחוד. בפגישה השתתפו לבד מן השניים גם חברת הכנסת סתיו שפיר מהעבודה וחבר הכנסת עיסאווי פריג', מי שהיה המתנגד הבולט ביותר להצטרפות לברק בשבועות האחרונים. לפי גורמים המעורים במגעים, ברק השקיע זמן רב בנסיונות לשכנע את פריג' להסיר את התנגדותו, כי הבין שבלעדיו, הורוביץ לא יצליח לאשר את הרשימה המשותפת. עם זאת, במהלך הפגישה עלו חילוקי דעות לא מעטים, הן על הרכב הרשימה המאוחדת, כאשר ברק התנגד לדרישת מרצ לעדיפות מובהקת במקומות הראשונים. יש חילוקי דעות גם על אופי הקו שיוצג במהלך מערכת הבחירות בשל חילוקי הדעות האידאולוגיים בין ברק למרצ. 

במרצ נשמעו בימים האחרונים קולות רבים שמתנגדים לאיחוד, בעיקר בגלל אירועי אוקטובר 2000, שבהם נהרגו 11 אזרחים ערבים, בעת שברק עמד בראשות הממשלה. השבוע פרסם ברק התנצלות פומבית על מעורבות אוקטובר 2000 ובעקבות ההתנצלות הודיע ח"כ פריג', שהיה המתנגד העיקרי לאיחוד, כי נפתחה הדלת למו"מ.

לפי בכירים במרצ ובישראל דמוקרטית, הסכמתו של ברק לכך שלא יהיה במקום ריאלי היא היענות לתנאי שהציבה בפניו מרצ כדי להמשיך במו"מ. במפלגתו של הורוביץ חששו כי הצבתו של ברק בחלק העליון של הרשימה תרחיק את המצביעים הערבים, שרבים מהם הצביעו עבורה בבחירות האחרונות.

חברת הכנסת תמר זנדברג אומרת ל"גלובס" כי לא תתנגד למהלך. לדבריה הסגתו של ברק לאחורי הרשימה מסייעת: "מבחינת הציבור שלנו גם הערבי וגם ציבור השמאל, יש בברק בעייתיות ואין ספק שאם הוא הולך אחורה זה יעזור לקבל את האיחוד. אני לא אעמוד כמכשול, ובלבד שמרצ תעמוד על עקרונותיה ונכסיה האידאולוגיים". היא הוסיפה כי למרצ מגיע להיות מפלגה יותר רחבה, ואם החיבור הזה יוביל לכך, זה צעד ראוי.

ניצן הורוביץ / צילום: איל יצהר
 ניצן הורוביץ / צילום: איל יצהר

מטעם ישראל דמוקרטית נמסר כי "איחוד של כל המחנה הדמוקרטי הוא הדרך היחידה להביא את קץ שלטון נתניהו. ברק אמר בקולו פעמים רבות שלשם איחוד שכזה יסכים להיות גם במקום ה-17. אם זה מה שדרוש לאיחוד, לא אכפת לו להיות בכל מקום".

ברק אמר ל"גלובס" כי אין לו בעיה להיות במקום לא ריאלי. הוא הוסיף כי אין מדובר בהיענות לדרישה אלא במהלך שנועד לאפשר את האיחוד. לפי גורם פוליטי שניהל משא-ומתן עם ישראל דמוקרטית, ברק מכוון גבוה, ולכן אין לו בעיה, כמי שהיה ראש ממשלה ושר ביטחון, לוותר על מקום כחבר כנסת מן השורה. מטרותיו הן הפלת נתניהו ומעורבות גדולה בממשלה עתידית יתגשמו.

ברקע הדברים, הבוקר (ד') נפגשו אהוד ברק וניצן הורוביץ לדון בחיבור האפשרי ובפגישה הייתה אופטימיות רבה. הערב ברק כבר צייץ בטוויטר: "אין לנו זמן לבזבז על משחקי אגו ועל פנטזיות אלקטורליות. אנחנו חייבים להתאחד".

מה יקרה לישראל דמוקרטית

במרצ מודעים לנכונותו של ברק, וכעת בוחנים את המשך הדרך. ח"כ עיסאווי פריג', שרק לפני כמה ימים אמר שאם יהיה חיבור לברק יצטרך להסתובב עם שכפ"ץ ברחוב הערבי, כבר הסיר את התנגדותו העקרונית. ח"כ מוסי רז, שהיה גם הוא במעגל ההתנגדות, פרסם ציוץ תמיכה בברק על הוצאת צה"ל מלבנון וזכה לתגובה של ברק. רז טוען כי המהלך יכול לסייע להרגיע את כל מי שיש לו "בטן מלאה" על ברק, אך לא ברור אם זה יצליח למנוע זליגת קולות של המצביעים הערבים. את עמדתו הסופית לגבי איחוד הוא יגבש לאחר שיראה את התנאים הסופיים.

מוסי רז, תמר זנדברג ומיכל רוזין במחאת הנשים נגד אלימות / צילום: שלומי יוסף
 מוסי רז, תמר זנדברג ומיכל רוזין במחאת הנשים נגד אלימות / צילום: שלומי יוסף

מנגד, גורמים שונים במרצ חושבים שדחיקת ברק לתחתית הרשימה היא שגיאה. לדבריהם, ללא אהוד ברק בראש תאבד ישראל דמוקרטית חלק ניכר מכוח המשיכה שלה, וזה לא יביא לרשימה המשותפת קולות רבים.

המשמעות של הנכונות של ברק לרדת למקום לא ריאלי היא התפנות ההובלה, לפחות ברשימה. לחברי המפלגה ברור כי גם אם ברק יהיה מחוץ לכנסת, הוא עדיין יוביל את המפלגה שהקים ועשוי לקבל תפקיד שר, אם המפלגה תשתלב בקואליציה הבאה.

אם המהלך אכן ייצא אל הפועל, לא ברור מי יהיה זה שייכנס לנעליו של ברק. יאיר גולן, השותף מהרגע הראשון, הוא מועמד מוביל. אפשרות נוספת היא שלנעליו ייכנס אחד מפליטי או פליטות מפלגת העבודה. אפשרות נוספת שנבחנת היא פנייה לציפי לבני, בתקווה שתחזור לזירה ותעמוד בראשות המפלגה. ככל הידוע כבר הוגשו ללבני הצעות ברוח זו, אך היא טרם השיבה עליהן.

שפיר לא מוותרת על איחוד גדול

בכירים בישראל דמוקרטית ובמפלגת העבודה מנסים גם להחיות את אפשרות האיחוד בין המפלגות. גורם בישראל דמוקרטית אומר ל"גלובס" כי המאמצים כעת מתמקדים במפלגת העבודה. 

ח"כ סתיו שפיר ותומכים נוספים מנסים לשכנע את עמיר פרץ לפחות לבחון את האפשרות, כאשר ירידה של ברק לאחור ברשימה מסייעת גם לכך. שפיר תעלה בוועידת המפלגה שתתכנס ביום רביעי הבא את ההצעה לרשימה משותפת עם ברק, יום לפני תום מועד הגשת הרשימות. ביום אחד יהיה קשה מאוד לסגור איחוד כזה, לכן היא ובני שיחה בישראל דמוקרטית מנסים להגיע להבנות עוד קודם לכן. 

החשש בעבודה הוא כי היא ואולי גם איציק שמולי, שפרסם היום הודעה מובהקת לטובת החיבור, יעזבו ויצטרפו לברק. לפי הגורם  בישראל דמוקרטית, כדי להשיג כל קול ברק מעדיף שכל העבודה תצטרף אבל בשל עמדת פרץ הוא מוכן לקבל גם כמה מבכיריה שיפרשו ובכך להוריד אותה לעמדה נחותה יותר.

סתיו שפיר / צילום: שלומי יוסף
 סתיו שפיר / צילום: שלומי יוסף