איראן | ניתוח

המתיחות במפרץ הפרסי והאיום האיראני: מחיר הנפט בין הפטיש לסדן

הרוח הגבית שתמכה במחירי הנפט במחצית הראשונה של 2019 נבלמה ע"י התגברות החששות בנוגע להרעה בכלכלה העולמית, האטה בצמיחה של סין ומלחמת הסחר בינה לבין ארה"ב • התחממות המצב הגיאו-פוליטי במזרח התיכון עשויה למתן השפעות שליליות על מחירי הנפט • ניתוח

קידוח נפט בטקסט./ צילום:REUTERS / Nick Oxford
קידוח נפט בטקסט./ צילום:REUTERS / Nick Oxford

המתיחות במפרץ הפרסי והאיום האיראני על מכליות נפט ששטות סביב מצרי הורמוז, מהווים טריגר לעלייה במחירי הנפט. מנגד, החולשה בביקוש לצד המשך גידול בתפוקות, יחד עם הרצון של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, למנוע את המשך העליות, מהווים חסם לעליות במחיר הנפט.

מאז תחילת השנה, השלים מחיר הנפט הגולמי עלייה של כ-16%, ונסחר כעת בכ-62.5 דולר לחבית. בהסתכלות נקודתית יותר, עד לסוף אפריל, השלים הנפט עלייה של כ-40%, בעיקר לאור הקיצוץ בתפוקות הנפט של אופ"ק, ארגון המדינות המייצאות נפט, והרחבת הסנקציות האמריקאיות על איראן.

מחיר נפט גולמי מסוג BRENT מתחילת שנה
 מחיר נפט גולמי מסוג BRENT מתחילת שנה

מסוף אפריל נרשמו ירידות חדות במחיר הנפט, שנבעו מחששות בנוגע להרעה בכלכלה העולמית, לצד אי-חידוש הסכם התפוקות של אופ"ק, יחד עם המשך גידול בתפוקות הנפט של ארה"ב. במקביל, בשבועות האחרונים אנו עדים לתנודתיות חריגה במחיר הנפט, הנובעת מגורמים בעלי השפעות מנוגדות על המחיר.

הקיצוץ בתפוקות אופ"ק הוביל לעליית מחיר

הקיצוץ בתפוקות הנפט של מדינות אופ"ק הוא הגורם העיקרי לעלייה במחירי הנפט הגולמי מאז תחילת השנה. נזכיר כי המדינות החברות באופ"ק ומדינות נוספות החליטו בדצמבר 2018 על קיצוץ של 1.2 מיליון חביות נפט בתפוקות הנפט שלהן ושל מדינות תומכות (בעיקר רוסיה). באחרונה החליטו החברות להאריך את הסכם קיצוץ התפוקות עד לסוף השנה. 

כבר בתחילת אפריל דווח כי תפוקות הנפט של מדינות אופ"ק לחודש מרץ הגיעו לשפל של ארבע שנים - כ-30.4 מיליון חביות נפט ביום. מאז נמשכו הירידות בתפוקות, שנאמדות כיום ב-29.6 מיליון חביות ביום (כולל איראן ולוב).

תפוקות הנפט של מדינות OPEC
 תפוקות הנפט של מדינות OPEC

חשש מהמתיחות הגוברת בין איראן למערב

לאור החזרת הסנקציות האמריקאיות על איראן והחרפת הסנקציות על סחר הנפט האיראני, שהובילו לירידה משמעותית בתפוקות הנפט של איראן לרמות של כ-2.1 מיליון חביות ביום בלבד, התחילו האיראנים לבצע צעדים מתגרים, לרבות השתלטות על מכליות נפט, ששטות בסמיכות למצרי הורמוז אשר לחופי איראן.

ביום שישי האחרון השתלטו האיראנים על מכלית נפט בריטית, ה-Stena Impero, באזור מצרי הורמוז, בטענה כי המכלית הפרה את חוקי השיט הבינלאומיים.

ההשתלטות על המכלית והתגברות המתיחות בין המערב לאיראן, הובילו את הנפט מסוג Brent לעליות של כ-1% בסוף השבוע. אנו מעריכים כי המצב בין מדינות המערב לאיראן רק ממתן את החששות של המשקיעים מחולשה מאקרו-כלכלית, שמובילה לירידות במחירי הנפט.

חולשה כלכלית כגורם לירידה במחירי הנפט

חששות מאקרו-כלכליים גלובליים, לצד מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין והחשש מקיטון בביקוש לנפט בסין, הם לדעתנו הגורמים העיקריים לירידות במחיר הנפט בתקופה האחרונה.

על רקע התגברות החששות בנוגע להרעה בכלכלה העולמית והצמיחה הנמוכה בסין, הורידה סוכנות האנרגיה הבינלאומית (IEA) באחרונה את תחזית הגידול בביקוש לנפט לכ-1.1 מיליון חביות ביום בלבד. זוהי הורדת התחזית השנייה של IEA מאז השנה שעברה, לאחר שבתחילה צפו גידול של כ-1.5 מיליון חביות נפט ביום ל-2019, וביוני האחרון עדכנו את התחזית לכ-1.2 מיליון חביות ביום.

במקביל, ביום שישי האחרון אמר יו"ר EIA, בכנס שנערך בניו דלהי שבהודו, כי הוא אינו צופה עלייה משמעותית במחיר הנפט תחת הנסיבות הקיימות, אבל המצב הגיאו-פוליטי עשוי לשנות את הדינמיקה בשוק.

נציין כי בהסתכלות על התחזית האחרונה של EIA בנוגע למאזני ביקוש/היצע לנפט גולמי בעולם, עולה כי במחצית הראשונה של 2019 הצטברו מלאי נפט גולמי בהיקף של כ-0.2 מיליון חביות נפט ביום. הסוכנות צופה כי במחצית השנייה של 2019 יצטברו מלאים בהיקף של כ-0.1 מיליון חביות נפט ביום.

גורם נוסף, שלהערכתנו, ימשיך לתת רוח נגדית למחירי הנפט, הוא הגידול בתפוקות הנפט של ארה"ב, שעלו מתחילת השנה בקצב של כ-600 אלף חביות ביום.

הכותב הוא אנליסט אנרגיה, אגרו-כימיה ותעשייה בלידר שוקי הון. אין לראות בכתבה המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הזמנה לבצע רכישה או השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול שינויי שוק